اردوغان ضمن اعلام تسلط نیروهای ترکیه بر مرکز شهر عفرین واقع در حومه شمال غربی عفرین و به اهتزاز درآمدن پرچم ترکیه در کنار پرچم ارتش آزاد سوریه تاکید کرد: «ما جرابلس، الراعی و الباب را پاکسازی کردیم و اکنون توانستیم عفرین و مناطق هم‌جوار آن را از تروریست‌ها پاک کنیم.» دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، یگان‌های کرد همچنان در برخی مناطق عفرین هستند و درگیری‌هایی در داخل شهر بین دو طرف درگرفته است. شبکه العربیه نیز گزارش داد، نیروهای کرد از عفرین عقب‌نشینی کرده و نیروهای ارتش آزاد سوریه درحال پاکسازی خیابان‌ها هستند. با این حال، گزارش‌ها حاکی است که پیش از تسلط نیروهای ترکیه، درگیری‌های شدیدی بین آنها و یگان‌های مدافع خلق کرد در داخل عفرین در گرفت.

خبر سقوط عفرین درحالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه (۲۶ اسفندماه) اعلام کرد که شواهدی مبنی بر اینکه آمریکا درحال مقدمه‌چینی برای حمله به سوریه است، وجود دارد. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: «تلاش‌های تحریک‌آمیزی از سوی گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد تا از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کنند تا ارتش سوریه را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کنند.» وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه سازمان‌های انسانی وجود دارد که مواد شیمیایی را به‌دست گروه‌های مسلح می‌رسانند، اعلام کرد که نشانه‌هایی مبنی بر مقدمه‌چینی آمریکا برای حمله به سوریه وجود دارد. همزمان وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آخرین تحولات سوریه گفت که فرآیند کاهش درگیری‌ها در غوطه شرقی تنها در صورتی قابل تحقق است که شبه‌نظامیان حملات خود را متوقف کنند. به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: «هر برنامه‌ای برای تجزیه سوریه باید متوقف و کنار گذاشته شود.»

وی ادامه داد: «فکر نمی‌کنم حتی بتوانیم درباره تجزیه بالقوه سوریه هم سخنی به میان آوریم بلکه وظیفه ما است که به‌دنبال متوقف کردن هرچه سریع‌تر برنامه‌هایی از این دست باشیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با تاکید بر اینکه میزان خشونت‌ها در سوریه به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است، اظهار کرد: «در صورتی که شبه‌نظامیان حملات خود را در دمشق متوقف کنند، فرآیند تنش‌زدایی و کاستن از خشونت‌ها در غوطه شرقی قابل شروع خواهد بود. اکنون به‌نظر می‌رسد این امید وجود داشته باشد که برخی گروه‌های مسلح خود را از جبهه النصره منفک کنند.» وزیر خارجه روسیه افزود ادامه حضور نیروهای ویژه کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا، فرانسه و ... در خاک سوریه نشان می‌دهد که این روند دیگر یک جنگ نیابتی نیست بلکه ورود مستقیم به جنگ است.