خط و نشان پوتین برای آمریکا عکس: AFP

وی افزود: «روسیه هنوز به سطح رفاهی مطلوب نرسیده است، اما ما این مهم را محقق می‌سازیم و باید جهشی در این زمینه حاصل شود.» رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: «عملیات در سوریه سطح بالا و پیشرفته ارتش ما را که اخیرا به جدیدترین سلاح‌ها مجهز شده است، نشان داد. جهان اکنون حتی نام سلاح‌های پیشرفته روسی را نیز می‌داند. عملیات سوریه افزایش توانمندی نیروهای نظامی روسیه را به‌خوبی نشان داد. کار بزرگی در تقویت ناوگان و ارتش روسیه طی سال‌های گذشته انجام شده است.»

پوتین اظهار کرد: «غرور آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خود را نشان داد. موضع روسیه در دهه ۹۰ بسیار ضعیف بود و آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند روسیه بتواند به این زودی خود را باز یابد، بنابراین واشنگتن تصمیم گرفت که برتری نظامی کامل به‌دست آورد تا بتواند شروط خود را بر دیگران دیکته کند.» پوتین در این اجلاس سالانه از یکی از دستاوردهای جدید نظامی کشورش هم رونمایی کرده و افزود: «به‌عنوان رئیس‌جمهوری می‌گویم نیروهای مسلح روسیه بیش از ۳۰۰ نوع تجهیزات مدرن نظامی طی شش سال ساخته‌اند. روسیه موشک بالستیک جدید قاره‌پیمای خود را ارتقا داده است که می‌تواند به هر منطقه‌ای در جهان برسد و از سیستم‌های دفاع موشکی گذر کند... آمریکا تلاش زیادی برای دسترسی به توانمندی رهگیری موشک‌ها داشته است. پاسخ روسیه به این تهدید توسعه سلاح‌های استراتژیک بهتر و جدیدی است که رهگیری آنها بسیار دشوار است.»

پوتین گفت: «روسیه همچنین موشک بالستیک قاره‌پیمای جدیدی را طراحی کرده به نام «سرمت» که به‌زودی جایگزین موشک‌های قدیمی خواهد شد. این موشک می‌تواند نه‌تنها از شمال بلکه از جنوب خاک آمریکا را هدف قرار دهد و به‌عنوان یک عامل بازدارنده جدی در برابر بلندپروازی‌های آمریکا باشد. پاسخ دیگر ما ساخت یک کلاهک هسته‌ای بسیار قوی است که می‌تواند روی یک موشک کروز قابل پرتاب از دریا یا هوا سوار شود و برد بسیار زیادی به آن بدهد. برد این موشک‌ها نامحدود است. سلاح دیگری که ساخته‌ایم یک زیردریایی بدون سرنشین هدایت‌پذیر از راه دور است با یک رآکتور هسته‌ای کوچک‌تر و قوی‌تر از مدل‌های پیشین که می‌تواند با ناوهای هواپیمابر دشمن مقابله کرده و آنها را مورد هدف قرار دهد. ما همچنین موشک مافوق صوت پیشرفته‌ جدیدی طراحی کرده‌ایم که قابلیت حمل یک کلاهک هسته‌ای را دارد.»

وی گفت که آمریکا درصدد استقرار ۵ ناو و ۳۰ ناوشکن در مرزهای روسیه است. آمریکا باید در موضع خود بازنگری کند، جنگ‌طلبان خود را بازنشسته کند و به اقداماتش در به خطر انداختن کل کره‌زمین به‌خاطر جاه‌طلبی‌هایش خاتمه دهد. روسیه آماده استفاده از سلاح‌هایش از جمله تسلیحات هسته‌ای خود هست. البته در صورتی‌ که هدف حمله قرار گیرد. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: «مسکو حملات هسته‌ای به متحدانش را به‌عنوان حمله هسته‌ای به خاک روسیه تلقی کرده و به سرعت به آن پاسخ خواهد داد... ما هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه یا متحدانش را حمله هسته‌ای به خود می‌دانیم و پاسخ ما فوری خواهد بود.»

«سوفی تاتوم»، گزارشگر سی‌ان‌ان، در گزارش مورخ ۲ مارس ۲۰۱۸، می‌نویسد پوتین در سخنرانی سالانه خود تاکید زیادی بر قابلیت‌های جدید نظامی کشورش نهاد. او معتقد است بر اساس مواضع پوتین، موشک‌های هسته‌ای این کشور «شکست‌ناپذیر» بوده و بردی «نامحدود» دارند. با این حال، این گزارشگر به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌نویسد که آنها مانور نظامی و نمایش قدرت نظامی روسیه را کم‌اهمیت جلوه داده و در بهترین حالت این نمایش قدرت روسیه را «قشنگ و شیرین» خوانده‌اند. از سوی دیگر، هیثر نورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که «ما کاملا آماده‌ایم.» با این حال، ژنرال‌های روسی دست به‌کار شده‌اند. یک ژنرال روس معتقد است، آمریکا با ترغیب متحدان اروپایی‌اش برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای به سمت جنگ اتمی با روسیه حرکت می‌کند و فراموش می‌کند که چنین اقدامی می‌تواند به تمدن بشریت پایان دهد. ژنرال اوجنی بوژینسکی، بازنشسته ارتش روسیه که رئیس هیات اجرایی مرکز پی‌آی‌آر است، به راشا تودی گفت: «هیچ‌کس واقعا عمق تهدید این اقدامات آمریکا را نمی‌داند. نظامیان درحال آماده شدن هستند. ارتش روسیه درحال آماده شدن است و ارتش آمریکا هم همین کار را انجام می‌دهد و این وظیفه بر دوش سیاستمداران است که به مردم اعلام کنند چنین تدابیری درحال انجام است.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز چهارشنبه ۹ اسفند گفت ارتش آمریکا نیروهای مسلح کشورهای اروپایی را برای استفاده تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه آماده می‌کند. او افزود: حضور تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک آمریکا در اروپا یک عامل بازدارنده مهم در مسیر خلع‌سلاح است. این ژنرال روسی افزود: «اگر روسیه هدف حمله تسلیحات هسته‌ای قرار بگیرد، ضدحمله انجام می‌دهد. فعالیت نیروهای استراتژیک روسیه و آمریکا به معنای آن است که صدها مگاتن مهمات هسته‌ای به سمت اراضی آمریکا و روسیه شلیک می‌شود. چنین رویکردی می‌تواند به تمدن پایان دهد وهیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد.»

«نیل مک فاروهر» و «دیوید. ای. سانجر»، گزارشگران نیویورک‌تایمز نیز در اول مارس ۲۰۱۸ نوشتند پوتین در هنگام سخنرانی خود انیمیشنی را نشان داد که در آن یک موشک دارای کلاهک هسته‌ای به سوی فلوریدا و تفرجگاه ترامپ در «مارالاگو» شلیک می‌شود. این می‌تواند تنش در روابط دو کشور را بدتر سازد. «فاروهر- سانجر» به نقل از «برخی تحلیلگران» می‌نویسند که پوتین در سخنرانی‌اش در مورد این تسلیحات بلوف می‌زد اما در عین حال بر آسیب‌پذیری سیستم دفاعی آمریکا هم تاکید می‌کرد. آنها می‌نویسند: «به گفته پوتین، این تسلیحات کلاس جدید روسیه همگی در ارتفاع پایین پرواز کرده، رادارگریز بوده و سریع هستند و هیچ رادار یا سیستم دفاعی‌ای قادر به کنترل و ردیابی آن نیست.» گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که پوتین در این سخنرانی درصدد برانگیختن حس میهن‌پرستی روسیه بود، آن هم در زمانی که وی به دنبال انتخاب دوباره است. پوتین در این سخنرانی می‌خواست به مردم روسیه نشان دهد به همان اندازه‌ای که روسیه درصدد تقویت قدرت نظامی خود است، به همان اندازه هم برای رفاه مردم هزینه می‌کند.

سخنرانی پوتین دلیل دیگری هم دارد. به نوشته «فاروهر- سانجر» ترامپ اعلام کرده که خنثی‌کردن یا جلوگیری از اقدامات دو قدرت بزرگ دیگر- روسیه و چین- در زمره اولویت شماره یک اوست. ترامپ توپ را به زمین روسیه انداخته و می‌گوید نوسازی نظامی این کشور است که کار روی نسل جدیدی از تسلیحات هسته‌ای برای آمریکایی‌ها را توجیه‌پذیر ساخته  است.  گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که خدعه و فریب بخشی از دکترین نظامی روسیه است. شاید این کشور حتی فاقد این تسلیحات باشد یا در بهترین حالت ممکن این تسلیحات عملیاتی نشده باشند. شاید جنگ سرد به‌گونه دیگری احیا شده باشد. اگر در گذشته از تعداد بمب‌ها سخن می‌رفت اما اکنون از قابلیت روزافزون و دقت آنها و رادار گریزی‌شان سخن می‌رود.

 

04-01