نطق آتشین ژنرال جمهوری‌خواه

کنفرانس امنیتی مونیخ از این جهت اهمیت دارد که دیدگاه کشورها را درباره مسائل جهانی بیان می‌کند. مک‌مستر نیز در سخنرانی خود سعی کرد تا سیاست‌های مدنظر جمهوری‌خواهان را به نحواحسن ارائه دهد. او در بخشی از سخنرانی خود در اظهاراتی مداخله‌جویانه در مورد سوریه صحبت کرد. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، او دمشق را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرد و حامیان دولت سوریه را هم درخصوص چنین اقداماتی مسوول دانست.

مک‌مستر گفت: عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که دولت سوریه همچنان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند. او مدعی شد: الان وقت حساب‌کشی از دولت سوریه و حامیان وی است و از اقداماتی دفاع کرد که مانع استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌شود. البته مک‌مستر مشخص نکرد کدام گزارش‌ها به‌طور واضح نشان می‌دهد اسد علیه مردم خود از بمب شیمیایی استفاده می‌کند. واشنگتن همواره دولت سوریه را متهم به استفاده از گاز کلر کرده است.  چنین نگرشی در میان سایر مقامات کاخ سفید به‌عنوان یک ترجیع‌بند مطرح است. رکس تیلرسون نیز در برنامه ۶۰دقیقه از شبکه سی‌بی‌اس و در گفت‌وگو با مارگرت برنان گفت: گزینه نظامی علیه سوریه همچنان روی میز است و هرگونه استفاده از گاز کلر، آمریکا را به سمت استفاده از این گزینه سوق می‌دهد. پیش‌تر آمریکا با دستور ترامپ به بهانه اینکه سوریه از گاز سارین علیه مخالفان خود استفاده کرده است، چندین موشک به خاک سوریه شلیک کرده بود. تیلرسون گفته است که روسیه نیز باید تصمیم خود را در مورد سوریه بگیرد، برای اینکه تعهد ما از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه است.

با این حال این تمام ماجرای کنفرانس امنیتی مونیخ نبود. اظهارنظر مک‌مستر درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا موجب واکنش دونالد ترامپ هم شد. مک‌مستر در کنفرانس امنیتی مونیخ از اقامه دعوای ۳۷ صفحه‌ای آمریکا علیه روسیه دفاع کرد و گفت که این مدارک نشان می‌دهد کرملین در انتخابات آمریکا دخالت کرده است. ژنرال مک‌مستر افزود: سری جدید کیفرخواست‌ها در تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به ادعای دخالت روسیه در انتخابات، مدرک مسلم و بی‌چون و چرایی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه روسیه در این انتخابات مداخله کرده است. اما این جمله چندان مورد خوشایند رئیس مک‌مستر نبود و او در توییتی پاسخ مشاور امنیت ملی آمریکا را داد. ترامپ در این توییت نوشت: ژنرال مک‌مستر فراموش کرده که بگوید نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ توسط روس‌ها تاثیر نگرفته و تغییر داده نشده و تنها توطئه میان روسیه و هیلاری کج و کوله، کمیته ملی دموکرات‌ها و دموکرات‌ها بوده است. در ضمن سابقه کثیف آنها، اورانیوم، سخنرانی‌ها، ایمیل‌ها و ماجرای کمپانی پودستا را نیز فراموش نکنید.

هنوز مک‌مستر نسبت به این توییت واکنش نشان نداده اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترامپ از عملکرد مک‌مستر چندان راضی به‌نظر نمی‌رسد و شایعات حکایت از این دارد که ترامپ به‌دنبال تعویض او با جان بولتون است. بولتون به‌عنوان یکی از ضد ایرانی‌ترین جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود. کنفرانس امنیتی مونیخ هر سال در ماه فوریه در هتل بایشرهوف این شهر برگزار می‌شود. در این کنفرانس که با حضور مقامات عالی کشورها برگزار می‌شود، کشورهای عضو ناتو حضوری فعال‌تر دارند. این کنفرانس با حمایت بخش‌خصوصی برگزار می‌شود و برخی از کشورها در سطح نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه شرکت می‌کنند. از آمریکا علاوه بر مک‌مستر، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز حضور دارد. این کنفرانس بی‌تردید بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود در عرصه امنیتی و نظامی جهان است. در هیچ کنفرانس امنیتی دیگری این همه مقام ملی و جهانی گردهم نمی‌آیند. روز جمعه نیز دبیرکل برگزاری این کنفرانس سخنرانی کرد. ولفگانگ ایشینگر، گفت: جهان امروز ملتهب است و باید انتظار جنگ‌های جدیدی را در جهان داشت. ولفگانگ ایشینگرتصریح کرد: احتمال بروز این جنگ‌ها در ۱۰ سال گذشته تاکنون تا به این اندازه زیاد نبوده است.