واسیلی نـبـزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفته ‌است؛ «ما خواستار برپایی آتش‌بس و پایان جنگ [داخلی سوریه] هستیم، اما فکر نمی‌کنم تروریست‌ها خواستار چنین توافقی باشند». گروه تعیین‌شده از سوی سازمان ملل برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه پیش تر ادعا کرده بود دولت مرکزی آن کشور «دو ماه است» اجازه ارسال کمک‌ها را نداده است. این گروه همچنین از روسیه، ایران و ترکیه خواسته بود کمک کنند تا این بن‌بست برطرف شود.همچنین پانوس مومتیس، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه ملل متحد به سوریه درخواست برپایی آتش‌بسی یک‌ماهه را مطرح کرده بود. یان ایگلند، مشاور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته بود وضعیت فعلی در سوریه بغرنج‌ترین وضعیت از سال ۲۰۱۵ به این‌سو است. او علاوه بر آنکه از عدم دریافت اجازه برای کمک‌رسانی خبر داده، افزوده بود نیروهای مخالف اسد هم در به‌وجود آمدن موانع نقش دارند. در نهایت شورای امنیت، پشت درهای بسته، جلسه‌ای تشکیل داد و به بررسی درخواست آتش‌بس موقت پرداخت اما پس از آن، دیپلمات‌ها اعلام کردند این درخواست رد شده ‌است. درخواست آتش‌بس برای تصویب به اکثریت آرای ۱۵ عضو شورای امنیت نیاز داشت و لازم بود تا هیچ‌یک از اعضای صاحب حق وتو با آن مخالفت نکند. پیش از نشست، سفیر فرانسه خواسته بود تا آتش‌بس فورا برپا شود. ایالات‌متحده نیز از نیروهای اسد و روسیه خواسته بود به حملات هوایی به مناطق تحت‌کنترل شورشیان مورد حمایت آمریکا و آنچه واشنگتن «حملات شیمیایی» می‌نامد، پایان دهند. دمشق همواره انجام حملات شیمیایی را رد کرده‌است. تازه‌ترین تحولات مربوط به سوریه درحالی ا‌ست که یک مقام آمریکایی اعلام کرد در جریان دفع تهاجم شبه‌نظامیان حامی دولت دمشق، توسط ائتلاف به رهبری آمریکا در دیرالزور، «بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای طرفدار اسد» کشته شده‌اند.پیش‌تر ائتلاف به رهبری ایالات‌متحده گفته بود، در واکنش به «حمله غیرمنتظره‌ای» از سوی «نیروهای حامی حکومت سوریه» به مراکز «نیروهای دموکراتیک سوریه»، دست به حملات هوایی علیه نیروهای حامی اسد زده ‌است. همزمان گزارش‌ها از افزایش قابل‌توجه شمار قربانیان غیرنظامی در حملات هوایی به مناطق تحت‌کنترل شورشیان در اطراف دمشق و نیز حملات به ادلب حکایت دارند.

واکنش دولت اسد

وزارت خارجه سوریه حمله هوایی ائتلاف آمریکا علیه نیروهای حامی بشار اسد را به‌عنوان «کشتاری» که آمریکا باید برایش پاسخگو باشد، محکوم کرده و آن را «جنایت جنگی» خوانده است. سوریه در نامه‌ای به سازمان ملل با «غیرقانونی» دانستن ائتلاف به رهبری آمریکا خواهان انحلال آن شده و از دیگر کشورها خواسته است که حمله اخیر آمریکا را محکوم کنند.آمریکا علت این اقدامش را تلافی حمله‌ای عنوان کرد که علیه مقر نیروهای دموکراتیک سوریه، به محوریت کردها و تحت حمایت واشنگتن انجام شد. پیش از این نیز بین نیروهای حامی دولت سوریه و ائتلاف آمریکا در سوریه که با ماموریت مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) ایجاد شد، درگیری‌هایی رخ داده بود، اما حمله اخیر مرگبارترین رویارویی دو طرف است.

تیلرسون در خاورمیانه

همزمان با افزایش تنش‌ها در سوریه وزیر خارجه ایالات‌متحده برای گفت‌وگو با مقام‌های شماری از کشورهای غرب آسیا، به این منطقه سفر می‌کند. بنا بر بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، رکس تیلرسون قرار است از اردن، ترکیه، لبنان، مصر و کویت دیدار کند. از برنامه‌های پیش‌روی تیلرسون در این سفر، شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» و حضور در کنفرانس بازسازی عراق است که قرار است در ۲۴ بهمن برپا شود. از زمان بازپس‌گیری رقه در سوریه و موصل در عراق از گروه «داعش» این نخستین‌بار است که وزیران‌خارجه کشورهای عضو ائتلاف گرد هم می‌آیند. در مجموع سومین‌باری خواهد بود که آنها در مورد اقدامات مشترک خود به گفت‌وگو می‌نشینند.