روز جمعه پیش از بازگشت به آمریکا نیز یک سخنرانی را در صحن مجمع اقتصادی انجام خواهد داد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین روز جمعه، پیش از ایراد سخنرانی خود با «پل کاگامه»، رئیس‌جمهوری رواندا و «الین برست»، رئیس‌جمهوری سوئیس دیدار خواهد کرد. «مک مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که ترامپ در دیداری با نخست‌وزیر انگلیس در مورد مساله کره‌شمالی، جنگ داخلی در سوریه و توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد. «سارا‌ هاکبی» سخنگوی کاخ سفید، با اعلام این خبر، هدف ترامپ از این دیدار را تقویت روابط خاص میان آمریکا و انگلیس در آینده اعلام کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو نیز به تعهد مستحکم آمریکا به اسرائیل، تلاش‌ها برای کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه و راه‌هایی برای رسیدن به یک صلح پایدار تاکید خواهد کرد.

«گری کوهن»، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید می‌گوید: ترامپ در سخنرانی خود در مورد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در آمریکا و منفعت آنها از برنامه کاهش مالیاتی شرکت‌ها صحبت خواهد کرد. کوهن افزود: «ترامپ همچنین بر سیاست «اول آمریکا» تاکید خواهد کرد و به دنبال سیاست‌های تجاری متقابل بیشتر از جانب متحدان آمریکا است.»

مشاور ارشد اقتصادی ترامپ همچنین می‌‌گوید، رئیس‌جمهور به داووس می‌رود تا «به جهان بگوید که درهای آمریکا به روی کسب‌وکارها باز است.» دیوید گرگن، مدیر مرکز رهبری عمومی دانشگاه ‌هاروارد و دستیار سابق چهار رئیس‌جمهور آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که ترامپ از دیدار خود از داووس به منظور آمادگی بیشتر برای اعلام چشم‌انداز اقتصادی آمریکا استفاده کند.گرگن که در دولت نیکسون، فورد، ریگان و کلینتون در کاخ سفید بوده، گفت، این خوب است که ترامپ تیم بزرگی را به داووس می‌آورد اما سوال اصلی این است که پیام او چیست. رویترز در ادامه می‌نویسد که ترامپ امشب در داووس میزبان برخی هیات‌های تجاری اروپایی خواهد بود. دونالد ترامپ روز چهارشنبه (دیروز) به داووس رسید. نخست‌وزیر کانادا و هند در کنار امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه از جمله افراد شرکت‌کننده در فهرست طولانی اسامی رهبران اقتصادی جهان در اجلاس داووس به‌حساب می‌آیند. بیش از ۶۰ رئیس دولت و حکومت و صدها تن از رهبران موسسات و شرکت‌های اقتصادی، استادان دانشگاه‌ها، نهادهای مدنی و حتی ستاره‌ها و شخصیت‌های معروف در این اجلاس چهار روزه که روز سه‌شنبه سوم بهمن در یک روستای کوهستانی سوئیس آغاز به‌کار کرد، شرکت دارند.

کلاوس شواب رئیس مجمع جهانی اقتصاد اول بهمن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «من بابت ریزش برف خوشحالم چون داووس را به آن شکلی که واقعا باید باشد یعنی یک دهکده جهانی تبدیل خواهد کرد. دهکده‌ای که طبیعت هنوز در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در مذاکرات ما نیز مساله محیط‌زیست جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.» با این حال، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و این امیدواری که اصلاحات جدید مالیاتی آمریکا درآمد شرکت‌های بزرگ را افزایش خواهد داد، خوش‌بینی در آغاز این اجلاس موج می‌زد.  در داخل سالن بزرگ این همایش حدود ۴۰۰ میزگرد و هیات کارشناسی در مورد موضوعات مربوط به رشد اقتصادی، محیط‌زیست، تروریسم، هوش مصنوعی، آینده آفریقا و راه‌های مشارکت پناهجویان در جوامع میزبان تشکیل شده و بحث خواهند کرد. یک دهه پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ که با ورشکستگی بانک آمریکایی لمان برادرز شروع شد و بخش اعظم اقتصاد جهان را به رکود کشاند انتظار می‌رود که دونالد ترامپ و سیاست‌های او حتی قبل از سخنرانی‌اش در روز پایانی بر مباحث اجلاس چهارروزه تاثیر فراوانی داشته باشد. روز سه‌شنبه ده‌ها تن در زوریخ در اعتراض به سیاست‌های ترامپ تظاهرات کردند. یک طومار در مخالفت با سفر دونالد ترامپ به سوئیس و شرکت او در این اجلاس منتشر شده و تاکنون روی اینترنت بیش از ۱۶هزار مورد حمایت جلب کرده است. رهبر جوانان سوسیالیست سوئیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «جلوگیری از برگزاری تظاهرات در داووس مخفی شدن پشت نخبگان جهانی است و قاعدتا دولت سوئیس باید ظرفیت بیشتری نشان می‌داد.» پلیس سوئیس برای کنترل اوضاع امنیتی حدود چهار هزار و ۳۰۰ مامور به منطقه اعزام کرده است. مقامات می‌گویند تعداد ماموران امنیتی در حد سال‌های قبل است هر چند امسال برای دومین بار است که ریاست‌جمهوری آمریکا در این اجلاس شرکت می‌کند.