به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با این روزنامه اعلام کرد: «احتمال دارد روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون داشته باشم. من با مردم ارتباط دارم و فکر می‌کنم مردم هم شگفت‌زده هستند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با رهبر کره‌شمالی گفت‌وگو کرده است، گفت: «من نمی‌خواهم در این باره اظهارنظر کنم. من نمی‌گویم گفت‌وگو کردم یا نه.» در ماه نوامبر ۲۰۱۷، ترامپ در حاشیه سفر به ویتنام اعلام کرده بود که دوستی با «کیم جونگ اون» عجیب‌ترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد، اما این احتمال وجود دارد. ترامپ در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره توییت‌های متعددش درباره مسائل سیاست خارجی گفت: «این پیام‌های توییتری بخشی از یک استراتژی گسترده است».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: «تصمیم آمریکا و کره‌جنوبی برای به تعویق انداختن رزمایش‌های نظامی تا پس از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی حامل پیام خوبی برای کره‌شمالی است.» همچنین ترامپ در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا خواهان گفت‌وگو با پیونگ یانگ تحت شرایط درست و مناسب است. به گزارش رویترز، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با «مون جائه این»، همتای وی از کره‌جنوبی خبر داد. در این تماس تلفنی ترامپ گفت که کشورش برای مذاکره با کره‌شمالی در زمان مناسب و شرایط درست آماده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا به خبرنگاران گفته که امیدوار است مذاکرات اولیه میان سئول و پیونگ‌یانگ به توفیق دیپلماتیک بین‌المللی منجر شود.

استقبال شورای امنیت از مذاکرات دو کره

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی منجر به کاهش تنش‌ها و خلع سلاح اتمی در این شبه جزیره شود. به گزارش آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل ضمن استقبال از مذاکرات میان دو کره گفت: «این مذاکرات می‌تواند فرصتی را برای ایجاد اعتماد و اطمینان در شبه جزیره کره به وجود آورد.» شورای امنیت به دنبال برگزاری نشست غیرعلنی روز چهارشنبه در خصوص نشست مقامات ارشد کره‌شمالی و کره‌جنوبی بیانیه‌ای را منتشر و در آن ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات منجر به کاهش تنش‌ها و خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره شود. این نشست غیرعلنی به درخواست سوئد و لهستان برگزار شد.

اولاف اسکوگ، سفیر سوئد در سازمان ملل پس از این نشست گفت: «تصمیم کره‌شمالی برای شرکت در المپیک زمستانی یک تحول مثبت است.» خیرت عمروف، نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، پس از این نشست غیرعلنی گفت: «شورای امنیت سازمان ملل از مذاکرات صورت گرفته میان دو کره استقبال کرده و امیدوار است این مذاکرات منجر به خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره شود.» وی افزود: «اعضای شورای امنیت از اقدامات و ارتباطات اخیر میان دو کره استقبال کردند. آنها تاکید دارند که چنین مذاکرات اولیه‌ای میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی می‌تواند فرصت‌هایی را برای ایجاد اعتماد در شبه جزیره کره به وجود آورد، تنش‌ها را کاهش دهد و منجر به خلع تسلیحات اتمی شود.»

رهبر کره‌شمالی سیاستمداری پخته است

رئیس‌جمهوری روسیه گفت، رهبر کره‌شمالی فردی زیرک و باهوش است و از بن‌بست اخیری که غرب به‌دلیل برنامه‌های اتمی و موشکی برای پیونگ‌یانگ به وجود آورده، با موفقیت خارج شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران روس در یک نشست تلویزیونی گفت: «کیم جونگ اون، توانسته وظیفه استراتژیک خود را کامل کند. او سلاح اتمی دارد و موشک‌هایی دارد که قابلیت هدف قرار دادن کشورهای دیگر را دارند و ۱۳ هزار کیلومتر برد دارند.» این اظهارات از سوی رئیس‌جمهوری روسیه در حالی مطرح شده که این کشور تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی را در سازمان ملل وتو کرده است. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین بر مذاکرات با کره‌شمالی تاکید کرد و گفت که کیم جونگ اون به دنبال آرام کردن اوضاع است و ادامه داد: «رهبر کره‌شمالی سیاستمداری کاملا آگاه، پخته و زیرک است.»