موج دوم بازداشت‌ها در عربستان

عربستان سعودی همچنان در راه برنامه‌های اصلاحی محمد بن‌سلمان تلاش می‌کند؛ برنامه‌های صرفه‌جویانه که با اعتراض برخی اعضای خاندان سلطنتی روبه‌رو شده است. در این راستا مقامات سعودی از بازداشت ۱۱شاهزاده معترض خبر داده‌اند. مقامات امنیتی عربستان سعودی روز شنبه ۱۱ شاهزاده خاندان سلطنتی را بازداشت کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، این شاهزادگان در اعتراض به برنامه‌های اصلاحی و صرفه‌جویانه‌ دولت عربستان در برابر کاخ پادشاهی در ریاض تجمع کرده بودند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از دادستانی کل کشور گزارش داد که خودداری دولت عربستان از پرداخت قبض‌های آب و برق اعضای خاندان سلطنتی و مواجب آنها از جمله مسائلی بوده که این شاهزادگان را به تجمع اعتراضی برانگیخته است. سایت خبری «سبق» که به دولت عربستان نزدیک است، پیش‌تر گزارش داده بود که این ۱۱شاهزاده به یک زندان امنیتی منتقل شده‌اند. آنها قرار است مورد محاکمه قرار گیرند. تظاهرات در عربستان سعودی، آن هم با شرکت اعضای خاندان سلطنتی رویدادی بسیار نادر است. حتی در جریان بهار عربی که در سال ۲۰۱۱ میلادی به جریان افتاد، تظاهرات چندانی در عربستان سعودی روی نداد.

بازداشت‌های گسترده

در ماه نوامبر سال گذشته‌ میلادی بیش از ۲۰۰ شاهزاده، سیاستمدار و بازرگان در عربستان سعودی به اتهام فساد مالی دستگیر شدند که بیشتر آنها در هتل ریتزکارلتون در حبس به‌سر می‌برند. یکی از آنها ولید بن طلال، کارآفرین و سرمایه‌دار معروف است که به‌عنوان ثروتمند‌ترین فرد دنیای عرب شناخته شده است. او و دیگر بازداشت‌شدگان ثروتمند از سوی دولت عربستان سعودی متهم شده‌اند که طی چند دهه از این کشور مبلغ ۸۳میلیارد دلار پول به یغما برده‌اند.

برنامه‌های بلندپروازانه‌ اقتصادی

عربستان سعودی که اجرای برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ را هدف بزرگ خود قرار داده، دست به شماری اصلاحات اساسی زده که اعتراضاتی را هم در کشور در پی داشته است. آغاز اخذ مالیات از شروع سال جدید میلادی و همچنین افزایش ۸۰ درصدی بهای بنزین از جمله اقدامات اصلاحی دولت این کشور است. عربستان در عین حال در آغاز سال جاری میلادی دست به پرداخت‌هایی ویژه به شهروندان زده تا از فشارها‌ی ناشی از اصلاحات اندکی بکاهد. برای نمونه کارمندان دولت و اعضای ارتش به مدت یک سال ماهانه مبلغ ۲۲۰یورو بیشتر به منظور تامین هزینه‌های تازه دریافت می‌کنند. گفته می‌شود که این پرداخت‌های ویژه در مجموع ۱۱ میلیارد دلار برای دولت عربستان سعودی هزینه خواهد داشت.

یکی دیگر از اقدامات مهم عربستان در چارچوب برنامه‌های اصلاحی تبدیل شرکت ملی نفت این کشور (آرامکو)، به شرکت سهامی است. هیات دولت عربستان سعودی اعلام کرد که آرامکو از اول ژانویه سال ۲۰۱۸ به یک شرکت سهامی بدل شده و ۵ درصد از سهام این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ در بازار سهام عرضه می‌شود. مقامات دولت عربستان سعودی انتظار دارند که از فروش ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو بتوانند حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنند تا برنامه‌های اصلاحی خود را پیش ببرند و هزینه‌های ناشی از آن را تامین کنند.

هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست

اصلاحاتی که محمد بن‌سلمان مد نظر خود قرار داده، موجب شده است برخی از شاهزاده‌های سعودی نیز قربانی برنامه‌های ولیعهد شوند. اخیرا پس از دستگیری‌های صورت گرفته، نظام پادشاهی عربستان بیانیه‌‌ای صادر کرده که به موجب آن قانون همه را به یک چشم می‌بیند. در این بیانیه آمده است: هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست. همه در برابر آن یکسان هستند و هیچ تبعیضی را نمی‌توان متصور شد. در این راستا مقامات می‌گویند که به شاهزاده‌ها هشدار داده شد که کار آنها غیرقانونی است؛ اما آنها حاضر به ترک محل به شکل مسالمت‌آمیز نشدند. در بیانیه اشاره شده آمده است: برخی شاهزاده‌ها منافع شخصی خود را به منافع عمومی ترجیح می‌دهند و اموال عمومی را می‌دزدند. مبارزه با فساد در همه سطوح با قدرت به پیش خواهد رفت.