پروژه کاساندرا مدعی است که به مدت ۸ سال فعالیت‌های این گروه را رصد کرده است. به ادعای این پروژه حزب‌الله لبنان از طریق قاچاق اسلحه و پولشویی درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار دارد. شواهدی که ادعا می‌شود با بررسی مدارک دولتی و قضایی و مصاحبه با ده‌ها مقام آمریکایی صورت گرفته ‌است. رهبران پروژه‌ «کاساندرا» در گفت‌وگو با سایت «پولیتیکو» مدعی شده‌اند زمانی که شواهد را به وزارت‌ خزانه‌داری ایالات‌متحده ارائه دادند، درخواست پیگیری آنها با تاخیر، منع و رد این نهاد مواجه شد. همچنین وزارت امور خارجه دولت اوباما درخواست مسوولان این پروژه برای دستگیری برخی افراد این گروه در کشور ثالث را رد کرده بودند.

«جان برنان»، مشاور ارشد ضدتروریسم اوباما که به‌دنبال ‌آن مدیر سی‌آی‌ای شد، حتی در طرحش برای گسترش روابط میان تهران و واشنگتن ادغام بیشتر حزب‌الله در سیستم سیاسی لبنان را در برنامه داشت. مقامات سابق آمریکایی، اینکه اقدام علیه حزب‌الله را به‌دلایل سیاسی متوقف کرده‌اند، انکار می‌کنند. هر چند بعدها چندین نفر در ارتباط با حزب‌الله از سوی آمریکا دستگیر شدند اما کاساندرا مدعی است که این دستگیری‌ها پس از توافق با ایران صورت گرفته است.  کاساندرا مدعی است که حزب‌الله لبنان تنها مورد اغماض باراک اوباما نبوده و در این لیست می‌توان مقامات روسیه، سوریه و ونزوئلا را هم جای داد.

اوباما در سال ۲۰۰۹ وارد کاخ سفید شد و ارتباط بهتر با تهران، جزو برنامه‌هایی بوده است که وی از آن به‌عنوان بهبود روابط با جهان اسلام یاد کرده بود. او در کارزار انتخاباتی خود نیز بارها گفته بود که اقدامات و فشارهای دولت جورج بوش برای برنامه هسته‌ای ایران کارگر نبوده است و او قصد دارد با کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن با ایرانی‌ها به یک توافق برسد.

در ماه مه ۲۰۱۰ جان برنان در ادامه برنامه‌های مداخله‌جویانه‌اش مدعی شد که آمریکا به‌دنبال ایجاد ارتباط با افراد میانه‌رو در حزب‌الله لبنان است. برنان در کنفرانسی در واشنگتن از حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک گروه جالب یاد کرده بود که هم شاخه شبه‌نظامی دارد و هم شاخه سیاسی. هم در پارلمان نماینده دارد و هم اعضای آن در کابینه حضور دارند. برنان در آن جلسه گفته بود که افرادی در این گروه حضور دارند که مایه نگرانی ما است و آنچه ما باید انجام دهیم، این است که نفوذ این افراد را کم کنیم و تلاش خود را به سمت افراد میانه‌روی این گروه سوق دهیم.

براساس ادعاهای کاساندرا، دولت آمریکا به دنبال حل و فصل مشکلات خود بر سر برنامه هسته‌ای با تهران بوده و سپس در پی ایجاد نقشی جدید برای حزب‌الله در خاورمیانه بوده است. پیش از اینکه بحث توافق هسته‌ای با تهران داغ شود، کاساندرا در گزارشی آورده است که رابط حزب‌الله لبنان در پراگ به‌دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین برای خرید تسلیحات از این کشور دستگیر می‌شود اما در دو سالی که وی در بازداشت بود دولت اوباما هرگز حاضر نشد برای تحویل این فرد به دولت چک فشار وارد کند. درحالی که پوتین به‌شدت برای این موضوع درحال لابی با مقامات چک بوده است.

فاش شدن این گزارش اما موجب شده است تا جمهوری‌خواهان به‌دنبال رسیدگی دقیق‌تر به این ادعاها باشند. این پروژه موردی موازی با تحقیقاتی است که علیه ترامپ به راه افتاده است. جمهوری‌خواهان قصد دارند با پیش بردن این پروژه، تحقیقات علیه ترامپ را خنثی کنند. جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، به‌رغم اختلافاتی که با رئیس‌جمهوری آمریکا دارند، قصد ندارند موجب تضعیف وی شوند تا انتخابات را به رقیب دموکرات خود واگذار کنند. همچنین مطرح شدن این پرونده به تضعیف دموکرات‌ها نیز ختم خواهد شد و می‌تواند تا حدودی برتری مجدد جمهوری‌خواهان را در کنگره تضمین کند.

در این‌باره جف سشنز، دادستان کل آمریکا، دستور تشکیل کمیسیونی را داده است تا گزارش ادعایی اخیر در یک رسانه آمریکایی را درخصوص نقش احتمالی دولت باراک اوباما در توقف نظارت این کشور بر فعالیت‌های حزب‌الله لبنان بررسی کند. خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت‌های آمریکایی پولیتیکو، نیویورک‌تایمز و فاکس نیوز از تشکیل یک کمیسیون بررسی به دستور دادستان آمریکا، برای اطمینان یافتن از نحوه اجرای قانون و اعمال نظارت لازم بر حزب‌الله در دولت پیشین این کشور خبر داده‌اند.

براساس این گزارش‌ها، جف سشنز در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد دولت اوباما بر سر راه انجام فعالیت‌های قانونی نهادهای آمریکایی مانع‌تراشی نکرده باشد. دادستان کل آمریکا تاکید کرده که اجرای درست طرح‌های نظارتی بر فعالیت‌های گروه‌های رادیکال، برای امنیت آمریکا نیز اهمیت دارد. اعضای ارشد کمیته نظارت و اصلاحات دولتی وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به سشنز خواهان تحقیق در مورد گزارش مربوط به نقش احتمالی دولت پیشین آمریکا در توقف نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله شدند و همچنین از او خواستند تا اوایل ماه ژانویه اسناد و مدارک «طرح کاساندرا» و چند عملیات دیگر مرتبط با نظارت آمریکا بر فعالیت‌های حزب‌الله را در اختیار این کمیته بگذارد.

دفاع مقامات پیشین آمریکا

درحالی‌که جمهوری‌خواهان به‌دنبال روشن شدن این موضوع هستند که آیا اوباما برای توافق هسته‌ای با تهران از برخی اقدامات علیه حزب‌الله لبنان چشم‌پوشی کرده است، مقامات پیشین آمریکا از اساس این گزارش را رد کرده‌اند. ادوارد پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در زمان اوباما گزارش پولیتیکو را از اساس رد کرده و آن را داستان‌سرایی توصیف کرده است.در این‌باره پرایس به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات هسته‌ای با ایران صرفا بر سر برنامه اتمی ایران بود و با عملیات نظارتی آمریکا در زمینه‌های دیگر ارتباطی نداشت.

همچنین کوین لورینس، مقام پیشین کاخ سفید و کارمند وزارت دادگستری در دولت اوباما تاکید کرده که تصمیمات مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله، فارغ از سیاست گرفته می‌شد. پروژه کاساندرا با همکاری موساد طرح‌ریزی شده است. دیوید آشر، یکی از تحلیلگران اقتصادی از وزارت دفاع آمریکا است که در این پروژه همکاری داشته است. منبع اصلی گزارش پولیتیکو دیوید آشر بوده است.