با قطعی شدن پیروزی جدایی‌طلبان در انتخابات پارلمانی کاتالونیا، اتحادیه اروپا این منطقه را تهدید کرد. رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا نیز این پیروزی را سیلی بر صورت دولت مادرید خواند. به گزارش روزنامه اکسپرس، پس از آنکه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در کاتالونیا نشان داد جدایی‌طلبان توانسته‌اند اکثریت مطلق کرسی‌ها را کسب کنند، اتحادیه اروپا در واکنش به این نتیجه بر حمایتش از دولت مرکزی اسپانیا تاکید کرده و هرگونه جنبش استقلال‌طلبی در کاتالونیا را محکوم کرد. الکساندر وینتراستاین سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا اظهار کرد: «موضع ما درخصوص مساله کاتالونیا کاملا مشخص بوده و بارها بر آن تاکید کرده‌ایم و تغییری در آن به وجود نخواهد آمد.»

این درحالی است که کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا که درحال حاضر در تبعید به سر می‌برد، به‌دنبال مشخص شدن نتیجه انتخابات پارلمانی اعلام کرد که «جمهوری کاتالونیا» دولت اسپانیا را شکست داده است. پوجدمون خاطرنشان کرد: «این انتخابات نشان داد که ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا و هم‌پیمانان او شکست خورده‌اند.» او این اظهارات را از بروکسل که در تبعیدی خودخواسته و برای فرار از تحقیقات دولت اسپانیا به آنجا رفته مطرح کرد.

به گزارش رویترز، پوجدمون به حامیانش در بروکسل گفت: «این نتیجه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند در آن مناقشه وارد کند. من فکر می‌کنم ما حق‌مان را برای اینکه صدایمان شنیده شود، گرفتیم.» پوجدمون گفت: «نتیجه این انتخابات یک سیلی برای نخست‌وزیر اسپانیا بود و راخوی در تلاشش برای دستور کاری که دنبال می‌کرد، شکست خورد. یا راخوی دستور کارش را تغییر می‌دهد یا اینکه ما کشور را تغییر خواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با شمارش ۹۹درصد آرای انتخابات محلی کاتالونیا احزاب حامی استقلال این منطقه ۷۰ کرسی پارلمان محلی یعنی دو کرسی بیشتر از اکثریت مطلق را به‌دست آوردند. با این حال، آن‌طور که از نتایج شمارش ۹۹ درصد آرا اعلام شده است، حزب اتحادگرای «شهروندان اسپانیا» توانسته بیشترین تعداد آرا یعنی حدود ۲۵ درصد را کسب کند. به این ترتیب این حزب ۳۶ کرسی از پارلمان جدید را به خود اختصاص خواهد داد. پارلمان کاتالونیا ۱۳۵ کرسی دارد. بنا بر قوانین کاتالونیا، حزبی که بیشترین آرا را در انتخابات کسب کند، اجازه دارد برای تشکیل دولت محلی اقدام کند. سی‌ان‌ان می‌نویسد: «هیچ حزبی به تنهایی نتوانسته پیروزی قاطع به‌دست آورد اما سه حزب حامی استقلال در مجموع ۷۰ کرسی به‌دست آورده‌اند. آنها به ۶۸کرسی نیاز داشتند تا همچنان در پارلمان ۱۳۵ نفره حضور داشته باشند.» حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند ایالت کاتالونیای اسپانیا برای تعیین دولت ایالتی به پای صندوق‌های رای رفتند. این رای‌گیری یکی از نادرترین انتخابات اسپانیا به‌شمار می‌رود، زیرا چند تن از نامزدهای انتخاباتی وابسته به احزاب جدایی‌طلب در زندان هستند و رئیس دولت پیشین، کارلس پوجدمون که نامزد اصلی فهرست «همه برای کاتالونیا» است در تبعیدی خودخواسته در بلژیک به‌سر می‌برد. به گفته ناظران سیاسی، ۸۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. رقابت اصلی بین حزب «چپ جمهوری‌خواه»، ائتلاف موسوم به «همه برای کاتالونیا» و حزب لیبرال «سیودادانوس» خواهد بود. سرشناس‌ترین نامزدهای احزاب جدایی‌طلب، اوریول جونکراس (نامزد اصلی حزب «چپ جمهوری خواه») و کارلس پوجدمون، (نامزد «همه برای کاتالونیا») بودند. جونکراس، نایب‌رئیس پیشین منطقه خودگردان کاتالونیا و جوردی سانچز، رئیس مجمع ملی کاتالونیا در زندان به‌سر می‌برند. بحران سیاسی در کاتالونیا پس از همه‌پرسی استقلال در روز اول اکتبر سال جاری آغاز شد. در این همه‌پرسی ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان به جدایی کاتالونیا از اسپانیا رای دادند. اما میزان مشارکت در این همه‌پرسی ۴۳درصد بود.