به گزارش سی‌ان‌ان، بنیامین نتانیاهو از اقدام اخیر ترامپ دفاع کرد و گفت که باور دارد کشورهای اروپایی نیز پیرو او خواهند شد. او که در بروکسل صحبت می‌کرد - جایی که وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی گرد هم آمده بودند - مدعی شد که اعلامیه ترامپ مبتنی بر تشخیص واقعیت بوده است. ترامپ چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌داند و سفارتخانه این کشور را به آنجا منتقل خواهد کرد. این بیانیه که مبتنی بر ۷ دهه سیاست خارجی ایالات‌متحده است، بسیار جنجالی شده است.

به‌رغم اینکه بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ به نخستین رئیس‌جمهوری تبدیل شد که به‌طور رسمی این موضع را اعلام و کنگره نیز آن را تایید کرد اما هیچ‌کدام در عمل به این موضوع ورود نکردند و در حد همان طرح باقی ماند. ترامپ اما در دوران کارزار انتخاباتی وعده داد که با روی کار آمدن، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت اما کشورهای اروپایی تا این لحظه در برابر این اقدام ترامپ مقاومت کرده و گفته‌اند که این موضوع باید در حین مذاکرات صلح مشخص شود.

در این راستا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای این اتحادیه سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال نخواهند داد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: من می‌دانم که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چندین بار گفته است که انتظار دارد دیگران نیز همچون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عمل کرده و سفارتخانه‌های خود را به قدس انتقال دهند.

وی افزود: نتانیاهو می‌تواند انتظار چنین کاری را از دیگران داشته باشد اما این مساله از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ نخواهد داد. این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر بروکسل گفت: اقدام ترامپ که از جانب فلسطینی‌ها و دولت‌های اروپایی محکوم شده به نفع صلح در خاورمیانه خواهد بود. او از فلسطینی‌ها خواست تا اسرائیل را به‌عنوان یک کشور یهودی با پایتختی شهر بیت‌المقدس به رسمیت بشناسند. در عین حال فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کمی پیش از آن به خبرنگاران هنگام استقبال از نتانیاهو در نخستین سفرش به مقر اتحادیه اروپا گفت که این بلوک پس از اتفاق نظر بین‌المللی بیت‌المقدس را به رسمیت خواهد شناخت. موگرینی خواهان یک راه حل دو کشوری که نتانیاهو آن را به چالش کشیده است، شد.

در عین حال نتانیاهو از یک توافق صلح احتمالی که از جانب کاخ سفید در دست تهیه است ستایش کرده و گفته است: اسرائیل باید به صلح فرصت بدهد. موگرینی نیز این سفر نتانیاهو را که اولین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به مقر اتحادیه اروپا در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود یک سفر تاریخی خواند. وی اضافه کرد که اتحادیه اروپا معتقد است آنچه به نفع اسرائیل است و تنها راه‌حل پایان درگیری در منطقه محسوب می‌شود ایجاد دو کشوری بوده و شهر قدس باید هم به‌عنوان یک پایتخت اسرائیلی و هم یک پایتخت فلسطینی مطرح شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از موگرینی از بابت این دعوت تشکر کرد و اروپا را یک شریک مهم برای اسرائیل در حوزه امنیت و همچنین در راستای برقراری صلح توصیف کرد.

او خاطرنشان کرد که اروپا درحال حاضر از موج مهاجرانی که از مناطق درگیری در خاورمیانه فرار کرده‌اند رنج می‌کشد. با وجود آنکه موگرینی متعهد به مشارکت بیشتر اروپا در فرآیند صلح شد اما نتانیاهو گفت: صلح وابسته به این است که واقعیت به رسمیت شناخته شود. او اظهار کرد: به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا سبب شد که حقایق روی میز قرار بگیرد. این در شرایطی است که موگرینی بر این باور است که وضعیت اسرائیل باید از طریق مذاکرات مشخص شود و از اقدام یکجانبه ترامپ نیز به‌شدت اظهار نگرانی کرده است. نتانیاهو اما پیش از شروع این سفر خود در واکنشی به اظهارات موگرینی گفته بود: من مشاهده می‌کنم که برخی ترامپ را از بابت اقدامش درقبال بیت‌المقدس محکوم می‌کنند اما آتش موشک‌ها را محکوم نمی‌کنند. من این ریاکاری را نمی‌پذیرم.

وزارت خارجه اسرائیل نیز این واکنش موگرینی را تعجب‌آور توصیف و تاکید کرد که هرگونه انکار این حقیقت ساده موجب از دسترس دور شدن صلح به سبب ایجاد توقعاتی در میان فلسطینی‌ها که به دور از واقعیت هستند، خواهد شد اما ترامپ با یک اقدام درست و شجاعانه شانس صلح را با گفتن حقیقت افزایش داد.