حریری در سخنانی که بعد از دیدارش با میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان ایراد کرد، گفت: «امیدوارم در مذاکراتی که با رئیس‌جمهوری و دیگر رهبران سیاسی لبنان خواهیم داشت بتوانیم راهی برای برون رفت از این شرایط بیابیم.» حریری ادامه داد: «امروز رئیس‌جمهوری از من خواست تا استعفای خود را به تاخیر بیندازم و من این درخواست را قبول کردم تا درباره انگیزه‌ها و دلایل آن گفت‌وگو کنیم. امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد.» او گفت: «ما خواهان پایبندی همه گروه‌ها به توافق طائف هستیم و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا کشور از بحران‌های منطقه‌ای دور بماند. لبنان باید سیاست بی‌طرفی خود را در این باره ادامه دهد چراکه این سیاست کشور را از جنگ و آشوبی که پیرامون‌مان را فرا گرفته و نیز تنش‌های داخلی حفظ می‌کند.»سعد حریری در پایان آمادگی خود را برای مذاکره «جدی و واقعی» با همه جریان‌های سیاسی لبنان و براساس منافع ملی اعلام و تاکید کرد که در این مذاکرات باید منافع ملی بر منافع گروهی و خارجی اولویت داده شود.

خبرگزاری آلمان هم می‌نویسد: سعد حریری اوایل نوامبر در جریان سفر به عربستان به‌طور ناگهانی از سمت نخست‌وزیری لبنان استعفا داده بود. بازگشت حریری به کشور به‌صورت زنده از شبکه تلویزیونی لبنان پخش شد. سعد حریری در نخستین اقدام بر سر مزار پدرش رفیق حریری رفت که در سال ۲۰۰۵ ترور شده بود. حریری زمانی که در پاریس به سر می‌برد، از بازگشت خود به لبنان برای شرکت در مراسم روز استقلال این کشور خبر داده بود. این مراسم روز گذشته برگزار شد. سعد حریری پس از ریاض به پاریس و از آنجا نیز به قاهره رفت و با عبدالفتاح سیسی دیدار کرد. او سیسی را «دوست» خود خوانده و گفته بود هدفش از گفت‌وگو با سیسی، ادامه «مشاوره‌های عربی و بین‌المللی» در مورد بحران حکومت در لبنان است. این خبرگزاری می‌نویسد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت سه تن از مقامات عالی‌رتبه خارجی بودند که تلاش داشتند این بحران را با کمترین هزینه برای لبنان و منطقه حل‌وفصل کنند.

بعد از گذشت حدود سه هفته از استعفای حریری، هنوز دلایل این استعفا به درستی مشخص نشده‌اند. حریری در جریان اعلام استعفای خود به ایران و گروه حزب‌الله لبنان حمله کرد و آنها را متهم کرد که «نه تنها در لبنان، بلکه در تمامی دنیای عرب مایه بی‌ثباتی هستند.» حریری هنگام اعلام استعفای غیرمنتظره‌اش گفت که در لبنان فضایی شبیه به زمان قبل از ترور پدرش به‌وجود آمده و به همین دلیل نیز او نگران است که قربانی یک توطئه تروریستی شود. استعفای حریری باعث ایجاد یک بحران سیاسی در لبنان شده و به رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی نیز بیش از پیش دامن زده است.

 میشل عون: اسرائیل عامل تهدید حاکمیت لبنان

رئیس‌جمهوری لبنان خطاب به کشورهای عربی گفت که برخورد با مسائل کشورش مستلزم بهره‌گیری از خرد و عقلانیت است و در غیر این صورت، لبنان به سمت آتش کشانده خواهد شد. به گزارش رویترز، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در جریان سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن روز استقلال کشورش، گفت: «اسرائیل مدام حاکمیت لبنان را اعم از زمینی، دریایی و هوایی نقض و ما را به جنگ‎های جدید تهدید می‌کند.» وی افزود: «مردم لبنان با وحدت خود، سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند و باید آن را حفظ کنند. بر دور ماندن لبنان از تنش‌ها و درگیری‌های خارجی تاکید می‌کنم زیرا ما برای استقلال کشور بهای بسیاری پرداختیم.» رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: «بازگشت نخست‌وزیر به کشور، مساله کرامت وطن است.» میشل عون با اشاره به این که اسرائیل به‌‌رغم عقب‌نشینی از لبنان، به جنگ‌های ویرانگر خود ادامه می‌دهد، اظهار کرد: «اسرائیل همواره حاکمیت لبنان را تهدید می‌کند.» نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز تاکید کرد: اگر سعد حریری از استعفا منصرف شود. که ما بحران بزرگی را پشت‌سر گذاشته‌ایم و آماده اعطای تضمین‌هایی به او در زمینه «خویشتن‌داری» هستیم، اما در صورتی که تصمیم بگیرد، استعفا کند، ما مقابل تنگنای بزرگی خواهیم بود. رئیس پارلمان لبنان ادامه داد، مصری‌ها و فرانسوی‌ها به میانجیگری ادامه می‌دهند و روشن است که آنها نقش مثبتی ایفا می‌کنند و تاثیر زیادی داشته است. مصر نقش اصلی را ایفا کرد و ما به آن تکیه کرده‌ایم. بری ابراز خرسندی کرد که اطلاعاتی که به دستش رسیده حاکی است حریری طی سه چهار روز اخیر همکاری روشنی داشته و فضای این همکاری به‌گونه‌ای بوده که او آماده حل‌وفصل مشکل و بازگشت از استعفا در مقابل دادن تضمین‌ها است. بی‌بی‌سی نیز می‌نویسد میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که از متحدان حزب‌الله به‌شمار می‌رود، هنوز استعفای حریری را نپذیرفته و امیدوار است که تعویق استعفای حریری عاملی باشد برای انصراف او از استعفا و بازگشت آرامش به لبنان.