شبه‌جزیره در آستانه جدیدترین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی اعلام کرد: «سرویس اطلاعات ملی در نشست پشت درهای بسته پارلمان اعلام کرد که با استناد به تحرک خودروها در تاسیسات تحقیقات موشکی پیونگ‌یانگ، احتمالا کره‌شمالی یک موشک دیگر شلیک خواهد کرد.» پیونگ‌یانگ در ماه ژوئیه یک موشک دوربرد آزمایش کرد که با توجه به برد آن تا خاک آمریکا «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی آن را هدیه‌ای برای دشمنان آمریکایی دانست. ترامپ قرار است سه‌شنبه همین هفته در سفرش به آسیا به سئول برود. این سفر شامل ژاپن، چین، ویتنام و فیلیپین نیز هست.

به گزارش آسوشیتدپرس، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک نشست خبری در آستانه آغاز تور سفرهای دونالد ترامپ به پنج کشور آسیایی که از دیروز(جمعه) آغاز شد، گفت: «در راستای راهبرد دولت ترامپ برای مقابله با تهدید هسته‌ای کره‌شمالی، ممکن است این کشور دوباره به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه شود و به‌زودی در این باره خبرهایی خواهید شنید.» مساله تهدید کره‌شمالی تمرکز اصلی نشست‌های ترامپ با رهبران ژاپن، کره‌جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین در تور سفرهای ۱۲روزه وی به این کشورها خواهد بود.

مک‌مستر ترور اخیر برادر ناتنی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در فرودگاه پایتخت مالزی را یک اقدام تروریستی خوانده و گفت که ممکن است به این سبب نام کره‌شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم افزوده شود. مک‌مستر خاطرنشان کرد: «حکومتی که کسی را با استفاده از ماده سمی اعصاب در یک فرودگاه عمومی ترور می‌کند و رهبر مستبدی که برادر خودش را این‌گونه به قتل می‌رساند به وضوح یک اقدام تروریستی را نشان می‌دهد که در کنار آن اقدامات مشابه دیگری نیز وجود داشته‌اند.»

این احتمال درحالی است که دو بمب‌افکن مافوق صوت راهبردی آمریکا اقدام به پرواز بر فراز شبه‌جزیره کره و اجرای یک بمباران ناگهانی و سریع را تمرین کردند. به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام یک نمایش قدرت از سوی ارتش آمریکا علیه کره‌شمالی در آستانه اولین سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا محسوب می‌شود و همزمان با انتشار گزارش‌هایی درخصوص تدارک کره‌شمالی برای یک آزمایش موشکی بالستیک دیگر صورت گرفته است.

یک مقام ارتش کره‌جنوبی دیروز (جمعه) گفت: «در این رزمایش که روز پنج‌شنبه برگزار شد دو بمب‌افکن B-۱B با همراهی دو جنگنده F۱۶ کره‌جنوبی در حوزه‌ای در نزدیکی ساحل شرقی کره‌جنوبی شرکت کردند.» به گفته این مقام، در این رزمایش حملاتی علیه اهداف زمینی شبیه‌سازی شد اما از سلاح‌های جنگی استفاده نشد. کره‌شمالی این رزمایش را به‌عنوان یک «تمرین غافلگیرکننده حمله هسته‌ای» محکوم کرد و گفت: «امپریالیست‌های شبه‌گنگستر آمریکایی» به‌دنبال برافروختن جنگ هسته‌ای هستند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نوشت: امپریالیست‌های آمریکا از این تلاش‌های مستاصل خود برای مهار پیشرفت فعالانه جمهوری دموکراتیک خلق کره از جمله با استقرار تجهیزات هسته‌ای راهبردی خود به شکل مداوم استفاده می‌کنند اما مردم و ارتش ما هرگز ترسی به دل خود راه نمی‌دهند.

تقویت رابطه کره‌شمالی و چین در آستانه سفر ترامپ

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد رئیس‌جمهوری چین در پاسخ به نامه تبریک رهبر کره‌شمالی به خاطر پیروزی‌ در نشست کنگره حزب کمونیست چین گفت، امیدوار است روابط میان این دو کشور ارتقا یابد. به گزارش رویترز، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این نامه نوشت: «امیدوارم تحت شرایط جدید چین و کره‌شمالی تلاش‌هایی را برای ارتقای روابط دوجانبه و حفظ توسعه پایدار روابط میان این دو کشور انجام دهند و بتوانند همکاری مثبتی در دفاع از صلح و ثبات منطقه‌ای و رفاه مشترک با یکدیگر داشته باشند.»

«کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی هفته گذشته در اقدامی نادر پیام تبریکی به شی‌جین‌پینگ ارسال کرد و در آن با تبریک به او به‌خاطر پیروزی‌ در کنگره حزب کمونیست، ابراز امیدواری کرد که شی‌جین‌پینگ بتواند به‌عنوان رهبر چین موفقیت‌های بسیاری داشته باشد.