شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور واقع در شرق سوریه بزرگ‌ترین شهر در این بخش از سوریه محسوب می‌شد که همچنان بخشی از آن در کنترل داعش بود. به گزارش خبرگزاری سانا، این شهر از آغاز عملیات ارتش سوریه برای بیرون راندن داعش از مناطق شرقی کشور، به محاصره نیروهای دولتی درآمده بود اما نزدیک به هزار تروریست داعش در مناطقی از شهر موضع گرفته بودند و بیش از شش محله را در اختیار داشتند تا اینکه ارتش توانست این محله‌ها را نیز پاکسازی کند.

با آزادی کامل شهر دیرالزور ارتش سوریه اکنون در حال پیشروی به‌سوی مناطق جنوبی‌تر استان دیرالزور است و تلاش دارد شهر بوکمال، آخرین پایگاه مهم تروریست‌ها در شرق سوریه را نیز پاکسازی کند. از شامگاه پنج‌شنبه به این سو نیز ارتش روسیه با بمباران مواضع داعش با استفاده از بمب افکن‌های خود راه را برای پیشروی نیروهای سوری هموار کرده است. اگر شهر بوکمال نیز آزاد شود که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور محقق شود، خاک سوریه به‌طور کامل از وجود داعش پاکسازی خواهد شد. 

با تمام این تفاصیل، جبهه مبارزه با داعش فقط به سوریه محدود نیست. در عراق هم پیشروی‌ها علیه داعش ادامه دارد. به گزارش سومریه‌نیوز، نیروهای عراقی دیروز حمله به مرکز شهر القائم را آغاز کرده و وارد اولین محله در این منطقه شدند. همچنین گذرگاه مرزی القائم میان عراق و سوریه نیز به کنترل نیروهای دولتی درآمد. نیروهای ارتش، پلیس فدرال، حشد الشعبی و عشایر دیروز عملیات نظامی خود را از چندین محور برای آزادی مرکز شهرستان القائم آغاز کردند.

نیروی هوایی ارتش عراق نیز در این عملیات شرکت دارد. نیروهای عراقی وارد محله غزه، نخستین محله از محله‌های مرکز شهر القائم شده و کنترل گذرگاه مرزی بین سوریه و عراق را در دست گرفتند. منابع عراقی احتمال دادند که شهرستان القائم، به‌عنوان بزرگترین شهر عراق که همچنان در دست داعش است تا چند ساعت آتی از وجود داعش پاکسازی شود. نیروهای عراقی همچنین توانستند گذرگاه مرزی القائم در مجاورت شهر القائم را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند و به این ترتیب ارتباط میان شهر القائم در عراق و شهر بوکمال در سوریه قطع شده است.