نخستین قربانی تبانی تیم ترامپ با روسیه دادگاه عالی فدرال، پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ را به تبانی علیه منافع ملی آمریکا و پولشویی متهم کرد./ عکس: AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از هیات منصفه دادگاه عالی فدرال آمریکا گزارش داد پل مانافورت رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ و دستیارش ریک گیتس به تبانی علیه منافع ملی آمریکا و پولشویی در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا متهم شدند. فضای پیش از اعلام نام در واشنگتن به شدت غبارآلود بود و همگان در انتظار اعلام نام‌های اولیه متهمان بودند. پرونده‌ای که رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت دادگستری به راه انداخته در واقع بیانگر این است که ادعاها در مورد تبانی تیم ترامپ با روسیه درست بوده است. سی‌ان‌ان اولین شبکه خبری بود که فاش کرد پرونده‌ای در وزارت دادگستری آمریکا تشکیل شده و روز دوشنبه به وقت محلی قرار است نام افراد متهم نیز بیان شود.

باوجود اینکه این پرونده نشان می‌دهد تیم ترامپ با روسیه در ارتباط بوده است اما کاخ سفید می‌گوید ترامپ و تیم او هیچ کار خطایی انجام نداده‌اند و تاکنون نیز هیچ مدرک مستدلی که نشان دهد تیم ترامپ با روسیه در ارتباط بوده است، منتشر نشده است. تیم ترامپ بر این باور است که دموکرات‌ها به رهبری هیلاری کلینتون از ماه نوامبر به‌دنبال متزلزل نشان دادن دونالد ترامپ بوده‌اند و آنها قصد دارند تا به این طریق اذهان عمومی را از طرح اصلاح مالیاتی رئیس‌جمهوری آمریکا منحرف کنند.

این درحالی است که این پرونده از سوی مشاور دادگستری دنبال می‌شود و این تازه اولین قدم بازرس مولر است. برخی می‌گویند قدم‌های بعدی احتمالا به حدی برای کاخ سفید مخرب باشد که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را به‌خطر بیندازد. اما بحران سیاسی احتمالی بستگی به معرفی متهمانی دارد که مولر نام آنها را تحویل مقامات قضایی این کشور داده است. هر چند نباید از واکنش کاخ سفید هم غافل شد، زیرا واکنش تند کاخ سفید می‌تواند بحران سیاسی را رقم بزند.

روز یکشنبه ترامپ در توییتی نوشت: دموکرات‌ها از این پرونده به شدت سوءاستفاده می‌کنند، اما جمهوری‌خواهان در حال مبارزه با این مساله هستند، به‌گونه‌ای که پیشتر از آنها این همه جدیت دیده نمی‌شد. او در توییتی دیگر نوشت: جرائم زیادی از سوی دموکرات‌ها و هیلاری کلینتون به‌وقوع پیوسته است که مثل تندباد درحال وزیدن است. اشاره ترامپ به موضوعی است که اخیرا از سوی تیم ترامپ و جمهوری‌خواهان مطرح شده و در آن ادعا شده است که هیلاری کلینتون یکی از ماموران سابق ام‌آی ۶ را مامور کرده است تا رد ارتباطات تیم ترامپ با روس‌ها را بگیرد.

گفته می‌شود عمده تحقیقات بازرس مولر مربوط به پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ است که اصلا به همین اتهام مجبور شد از سمت خود در ابتدای راه کارزار انتخاباتی کناره بگیرد. نفر دومی که مطرح شده است ارتباطاتی با روس‌ها داشته است مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ است که با سفیر روسیه در آمریکا دیدار داشته است. در این زمینه برخی می‌گویند اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی که روی پرونده مایکل فلین کار می‌کرده است شک و تردید‌ها را در زمینه ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر می‌برد. اما سوالی که هم‌اینک مطرح شده این است که آیا ترامپ می‌تواند خشم خود را نسبت به موضوعات جدیدی که پیش آمده است کنترل کند یا اینکه او بیش از پیش در مشکلات سیاسی فرو خواهد رفت.  ترامپ در مورد کومی خشم خود را نشان داد و وی را اخراج کرد اما در نهایت این خشمش به انتصاب بازرس مولر منجر شد که بیش از کومی برای وی دردسر سیاسی ساخته است. نحوه عملکرد مولر به‌گونه‌ای بوده است که آسیب‌پذیری دولت وی بیشتر و بیشتر شده است؛ به‌گونه‌ای که در آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی ان‌بی‌سی و وال استریت ژورنال میزان محبوبیت ترامپ به ۳۸ درصد رسیده و پایین‌ترین رقم در مدت زمانی است که وی سکان هدایت ایالات‌متحده را به دست گرفته است.

ترامپ در توییت تهاجمی خود علیه دموکرات‌ها به‌نوعی پیغام غیرمستقیم به مولر داده و وی را به همکاری خواسته یا ناخواسته با آنها متهم کرده است. هر چند که «تای کوب» یکی از مشاوران ارشد ترامپ با رد این تحلیل گفت که توییت ترامپ از روی عصبانیت و تهدید کسی نبوده است.