استیو بنن، زمانی که استراتژیست اول کاخ سفید بود، اعلام کرد ماموریت دولت ترامپ برهم زدن «نظام دولت اداری» است. گرچه این زبان پیچیده آکادمیک، با شیوه ماجراجویانه استیو بنن در تضاد بود، اما در نهایت معلوم شد که به نکته درستی اشاره‌ کرده است. اقدامات عملی، در جهت برچیدن اسباب پراکنده شاخه اجرایی، نظیر دادگاه‌های ویژه، مراجع قانون‌گذاری بیزانسی و قوه مجریه مستقل، به کمک افرادی انجام می‌شود که کمتر خبرساز می‌شوند. در ماه فوریه بنن گفت: «اگر به انتصابات در این کابینه با دقت بنگرید، در‌می‌یابید همه آنها به یک دلیل انتخاب شده‌اند و آن دلیل مشترک، ساختارزدایی است.»

در یک سالی که از انتخاب شگفتی‌ساز ترامپ می‌گذرد، سخنان ترامپ افکار عمومی را رهبری کرده است، درست مشابه وضعیتی که در یک پرواز طولانی، اطلاعیه‌های غیرمنتظره کادر پرواز، توجه مسافران را به خود مشغول می‌کند و آنان از رویدادهای جهان بیرون دور نگه داشته می‌شوند، اما روند حوادث روی زمین متوقف نمی‌شود. زمامداران دولت ترامپ در طول این مدت اقداماتی انجام داده‌اند که همگان را تحت‌تاثیر قرار داده است. عموم مردم، از فقیرترین کارگران روزمزد تا ثروتمندترین بانکدار‌ها از اقدامات دولت تاثیر پذیرفته‌اند. اقداماتی که از سوی دولت تبلیغ هم می‌شوند. هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید می‌گوید: «این درجه از حذف قوانین و خروج از مقررات از پیش‌ تعیین‌شده، در چنین مدت کوتاهی، در زمان هیچ دولت یا رئیس‌جمهوری سابقه نداشته است.»

از اینکه رای شما منجر به چنین اقداماتی می‌شود، چه احساسی دارید؟ نظرسنجی موسسه پوو در اکتبر ۲۰۱۷ نشان داد ۶۶ درصد از دموکرات‌ها معتقدند اعمال قوانین دولتی بر حوزه کسب‌و‌کار، برای حفظ منافع عمومی ضروری است، در حالی که تنها ۱۳ درصد از جمهوری‌خواهان چنین نظری داشتند. بحث اعمال قوانین دولتی بر کسب‌و‌کارها، به یکی از مهم‌ترین شکاف‌ها بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تبدیل شده است. چنین تقابلی بین دو حزب، در طول دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. در واشنگتن، دیدگاه‌های فلسفی در باتلاقی فرو می‌روند که ترامپ به خشکاندن آن متعهد شده است. کاخ سفید تحت امر ترامپ، مملو از مدیران و متنفذین سابق صنایع است. اینان در حوزه‌هایی مصدر امور قرار گرفته‌اند که سازمان‌های متبوعشان صدها میلیون‌دلار از سهام آن را در اختیار دارند. تا اواسط ماه ژوئن، به گزارش یو‌اس‌ای‌ تودی، بیش از ۱۰۰ لابی‌گر سابق، در دولت ترامپ مشغول به کار شده‌اند. از این میان ۶۹ نفر، دقیقا در مناصبی قرار گرفتند که پیش‌تر برای اعمال نفوذ بر آنها تلاش‌ می‌کردند.

به یاد داشته باشید این بیل کلینتون بود که در زمان تصدی پست ریاست جمهوری، فرمان منع سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار وال‌استریت را ملغی کرد. پس ازآن، به گواهی بنیاد هریتیج، جورج بوش ۳۰ میلیارد دلار بابت هزینه تنظیم قوانین به آمریکایی‌ها تحمیل کرد. در نهایت، همچون سایر جنبه‌های زندگی، زمامداری شایسته نیز بر بینش درست منتخبانی استوار است که به آنها اعتماد می‌کنیم. به این ترتیب، سرنوشت بسیاری از مسائل، وابسته به خدمه‌ای است که ترامپ در پروژه نابودی واشنگتن منصوب کرده است.