پیروزی بزرگ برای لیبرال‌های کاخ سفید روزهای ابتدایی ریاست جمهوری ترامپ با 5 مشاورعالی سیاسی آغاز شد اما با گذشت 6 ماه از حضور ترامپ در اتاق بیضی شکل کاخ سفید از میان این مشاوران فقط مایک پنس باقی مانده است

دنیای اقتصاد: از او به‌عنوان مرد پشت پرده سیاست‌های کاخ سفید نام برده می‌شد، حتی برخی او را پدرخوانده دولت جدید در ایالات‌متحده می‌دانستند. او کسی جز استیو بنن نبود، مردی با افکار نژادپرستانه که از سایت دست راستی «برایت بارت» به دولت ترامپ راه یافته بود.

روز جمعه اما دونالد ترامپ این چهره بحث‌برانگیز در کاخ سفید را کنار گذاشت. استیو بنن استراتژیست مورد مناقشه سیاست‌های ترامپ حالا باید کاخ سفید را ترک کند این خبر روز جمعه از سوی کاخ سفید تایید شد. قبل از اینکه کاخ سفید خبر اخراج بنن را تایید کند، بسیاری از رسانه‌های آمریکا این خبر را منتشر کرده بودند. سارا سندرز، سخنگوی ترامپ در یک بیانیه اعلام کرد که جان کلی، رئیس دفتر تازه دونالد ترامپ و استیو بنن با هم بر سر اینکه روز جمعه آخرین روز کاری او در کاخ سفید باشد، توافق کرده بودند. استیو بنن یک ناسیونالیست افراطی است که پیش از ورود به کاخ سفید مدیریت سایت راست افراطی «برایت بارت نیوز» را بر عهده داشت. او با درج مطالب پوپولیستی و راست‌گرایانه در پیروزی ترامپ نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد. او از مشاوران اصلی ترامپ به‌شمار می‌رفت. البته این اواخر دونالد ترامپ از او فاصله گرفته بود. دونالد ترامپ در موضع‌گیری پیرامون حوادث شارلوتزویل، کوکلوکس کلان و دیگر گروه‌های نژادپرست و راست افراطی را در کنارچپ‌های افراطی قرار داده و همه را محکوم کرده بود. منتقدان گمان می‌کنند که مشاوره بنن در این موضع‌گیری نقش داشته است.

به نوشته نیویورک‌تایمز روپرت مرداک، از غول‌های رسانه‌ای جهان، قبل از حوادث شارلوتزویل از ترامپ خواسته بود که بنن را کنار بگذارد. جان کلی نیز از مخالفان بنن به‌شمار می‌رفت و از قول او نقل شده که بیش از این افراد دسیسه‌گر را در کاخ سفید تحمل نخواهد کرد. بنن کسی است که ده‌ها نفر را در همان هفته‌های اول ورودش به کاخ سفید تغییر داد. قبل از بنن راینس پریبوس، شان اسپایسر و آنتونیو اسکاراموچی هم کاخ سفید را ترک کردند. آنتونیو اسکاراموچی قبل از شروع کارش به‌عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید، به خاطر بدگویی و استفاده از کلمات رکیک علیه بنن برکنار شد. این درحالی است که وی تنها ۱۰ روز در این پست دوام آورد و در نهایت با فشار مدیر جدید کارکنان کاخ سفید از مقام خود کناره گرفت. برخی می‌گویند ترامپ برای آرام کردن فضای پس از حوادث شارلوتزویل، بنن را که مهم‌ترین یار وی در کارزار انتخاباتی به حساب می‌آمده کنار گذاشته است. این درحالی است که نیویورک‌تایمز می‌گوید بنن، استعفای خود را هفتم اوت، ارائه کرده و قرار بوده این موضوع در هفته جاری اعلام شود، اما به دلیل وقایع خشونت‌بار ویرجینیا، اعلام این خبر به تعویق افتاده بود.

البته اظهارنظرهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مقصر جلوه دادن دو طرف حتی با واکنش جمهوری‌خواهان سنتی مواجه شده است. اما در این شرایط نمایندگان جمهوری‌خواه از طیف تی‌پارتی برکناری استیو بنن در کاخ سفید را پیروزی لیبرال‌های دولت ترامپ قلمداد کرده‌اند. وب‌سایت خبری «هیل» در این باره می‌نویسد: «بنن درمیان محافظه‌کاران و جناح‌های دست راستی در حزب جمهوری‌خواه، به‌عنوان یک قهرمان ملی و طراح اصلی سیاست‌های پوپولیستی دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی او شناخته می‌شود. استراتژیست ارشد در دولت ترامپ، درگیر جنگ قدرت با کسانی بود که به چشم او، از سیاستمداران «گلوبالیست» و لیبرال‌مسلک چپ‌گرا در کاخ سفیدند که نمایندگان اصلی آنها، جرد کوشنر، داماد ترامپ، گری کوهن، رئیس شورای بازسازی اقتصاد ملی و اچ.آر.مک‌مستر، مشاور امنیت ملی هستند. در این‌باره محافظه‌کاران آمریکا، در انتقاد شدید از خروج استیو بنن از میان مقامات کاخ سفید، آن را با تسلیم شدن ترامپ در مقابل این گلوبالیست‌ها و نیروهای لیبرال توصیف کردند. دبی دولی، از جنبش تی پارتی می‌گوید: «من شدیدا ناراحت این موضوع هستم.

دولت پنهان در کاخ سفید، برنده شده است. آنها استیو بنن را اخراج کردند. این عمل، خیانت ترامپ به هوادارانش است. من هنوز از سیاست‌های ترامپ پشتیبانی خواهم کرد، ولی دیگر از او دفاع سرسختانه نخواهم کرد.»

به گفته‌ منابع کاخ سفید، به احتمال زیاد استیو بنن اکنون بار دیگر برای سردبیری و مدیریت وب‌سایت خبری «برایت بارت»، به همکاران سابق خود خواهد پیوست. برخی طرفداران او می‌گویند با آمدن جان کلی فضا برای استیو بنن تنگ شده بود. نزدیکان وی می‌گویند که استیو بنن اساسا شخصیت دستورپذیری نداشت و نمی‌توانست با یک ژنرال نظامی که میل به دستور دادن دارد، کار کند. با وجود این، کنار گذاشتن استیو بنن، کسی که نقش اساسی در شکل دادن به شعار «اولویت اول آمریکای دونالد ترامپ» داشت، بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید چراکه بسیاری استیو بنن را نماینده بخش مهمی از حامیان دونالد ترامپ می‌دانستند که توانسته بود با جلب آرای راست افراطی و لیبرال‌های راست‌گرا زمینه پیروزی دونالد ترامپ در رقابت سال گذشته با هیلاری کلینتون را فراهم کند. همزمان رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی‌های متعددی را مخابره کرده‌اند که پاکسازی ژنرال کلی در کاخ‌سفید هنوز به پایان نرسیده و ممکن است به زودی افراد دیگری که به حلقه استیو بنن نزدیک بودند شغل خود را از دست بدهند. این درحالی است که در چند ماه گذشته، بارها از اختلاف شدید میان ژنرال مک‌مستر و استیو بنن و همچنین بالا گرفتن اختلاف میان او و سایر مشاوران ترامپ، از جمله داماد رئیس‌جمهوری، جرد کوشنر، صحبت به میان آمده بود.

به‌نظر می‌رسد همکاری ژنرال‌ها با یکدیگر در برکناری این چهره پرنفوذ در کاخ سفید موثر بوده است. البته برخی می‌گویند که اختلاف‌نظرهای بنن با ترامپ در این اواخر موثر بوده است. از جمله می‌توان به موضوع کره‌شمالی اشاره کرد. درحالی که رئیس‌جمهوری آمریکا شمشیر را برای پیونگ‌یانگ از رو بسته است بنن در یک گفت‌وگو جنگ با کره‌شمالی را بی‌معنا توصیف کرده و گفته بود تا زمانی که نتوان امنیت جان ۱۰ میلیون شهروند سئول را تامین کرد حرف زدن از جنگ فایده ندارد. بنابر گزارش‌ها، همین اظهارنظر خشم رئیس‌جمهوری و مشاوران نظامی او همچون ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک و ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع را به‌دنبال داشت. بنن بعد از انتشار آن گفت‌وگو در نشریه آمریکن پراسپکت به دستیارانش گفته بود گمان می‌کرده گفت‌وگوی او با سردبیر این نشریه محرمانه باقی خواهد ماند. با این حال، استیو بنن، ساعتی بعد از رسمی شدن خبر اخراجش به نشریه بلومبرگ گفت: او همچنان حامی دونالد ترامپ است. او گفت: «بگذارید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنم. من به نبرد خود به نفع ترامپ ادامه خواهم داد ولی این بار خارج از کاخ‌سفید؛ با همه دشمنان در کنگره، در داخل رسانه‌ها و دنیای ابرگروه‌های بازرگانی آمریکا ادامه خواهم داد.»


اخراج «مغز منفصل» ترامپ از کاخ سفید

افزایش احتمال جنگ داخلی در آمریکا به ۶۰ درصد