تراژدی ویرجینیا

دنیای اقتصاد: دوباره ایالات‌متحده آمریکا صحنه اعتراض‌های نژادپرستانه شده است: این‌بار در ایالت ویرجینیا. روز شنبه طرفداران دست‌راستی و نژادپرست‌ها در شارلوتزویل از ایالت ویرجینیا با عنوان «اتحاد دست‌راستی‌ها» به خیابان‌ها آمدند و بیشتر نفراتی که در این راهپیمایی حضور داشتند از طرفداران نئونازی‌ها و دست‌راستی‌های افراطی بودند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و طرفداران ضدنژادپرستی هم کم‌کم روانه خیابان‌های شارلوتزویل شدند و این دو گروه به‌شدت به زد و خورد مشغول شدند. اما در یکی از میدان‌های اصلی این شهر زمانی که طرفداران نژادپرستی در حال برگزاری راهپیمایی بودند یک خودروی تویوتا به سرعت به میان آنها راند و چندین نفر را زیر گرفت.

در اثر این حمله یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. سی‌ان‌ان می‌نویسد کشته شده در این ماجرا یک زن ۳۲ساله است. او پس از برخورد با این زن، یک‌بار دیگر دنده عقب حرکت کرده و مجددا از روی بدن او رد می‌شود. دست‌راستی‌ها اما از پیش اعلام کرده بودند که قصد دارند روز شنبه دست به اعتراض بزنند. دراین‌باره تجمع‌کنندگان انگیزه خود را دفاع از حقوق سفیدپوستان آمریکایی و اعتراض به تصمیم مقامات ایالتی برای برچیدن مجسمه ژنرال روبرت لی عنوان کرده‌اند.

ژنرال لی از فرماندهان ائتلاف ایالت‌های جنوبی آمریکا بود که در جنگ داخلی این کشور در نیمه دوم قرن نوزدهم با ائتلاف شمال به رهبری آبراهام لینکلن می‌جنگید. به‌رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده در شهر شارلوتزویل و حضور پرشمار نیروهای پلیس، از ظهر شنبه درگیری‌های شدیدی میان راست‌گرایان افراطی و کسانی که در مخالفت با آنها دست به تظاهرات زده بودند، رخ داد. فرماندار ویرجینیا، تری مک‌اولیف در پیامی خطاب به نژادپرستان سفیدپوست و نازی‌هایی که به شارلوتزویل آمده‌اند از آنها خواست به خانه‌هایشان بازگردند. او خطاب به راست‌گرایان گفت: شما برخلاف آنچه وانمود می‌کنید وطن‌پرست نیستید. رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ نیز به خشونت‌های شهر شارلوتزویل واکنش نشان داد و حوادث روز شنبه را به‌عنوان نمایش نفرت، پیش‌داوری و خشونت به‌شدت محکوم کرد.

ترامپ همچنین خشونت از طرف‌های مختلف را محکوم کرده است. واکنش دیرهنگام و این عبارت ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است. این اعتقاد وجود دارد که ترامپ گروه‌های نژادپرست را مورد انتقاد قرار نداده است. به‌ویژه اینکه تا صبح روز یکشنبه تعداد کشته‌ها به ۳ تن رسید. در این زمینه به نقل از مقام‌های رسمی گزارش شده است که دو نفر از نیروهای پلیس ایالتی نیز پس از سقوط هلیکوپتری که در حال گشت‌زنی در محل در ارتباط با خشونت‌ها بوده، کشته شده‌اند.

چندین نفر از دست‌راستی‌ها در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی به این نکته اذعان کردند که ترامپ آنها را مورد خطاب قرار نداده و طرف هیچ‌کس را نگرفته است. همین امر موجب شد تا طرفداران ضدنژادپرستی ترامپ را به جانبداری غیرمستقیم از گروه‌های افراطی متهم کنند. برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه نیز از ترامپ انتقاد کرده‌اند که به جای محکوم کردن قاطع راست‌گرایان افراطی و نژادپرستان، درباره خشونت کلی‌گویی کرده است. در عین حال گروه بزرگی از فعالان نمایندگان حزب دموکرات از رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر عدم نام بردن از شماری از گروه‌های سفیدپوست نژادپرست در محل، مانند نئونازی‌ها و کو کلاکس‌ کلان‌ها انتقاد کرده‌اند. از جمله منتقدان به ترامپ، مارکو روبیو، رقیب درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری است که گفته است: «برای ملت بسیار مهم است که از رئیس‌جمهوری آمریکا، شرح رخدادهای شارلوتزویل را آن‌طور که واقعا اتفاق‌ افتاده بشنوند؛ یک حمله تروریستی از طرف سفیدپوستان نژادپرست.» بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز می‌گوید همان‌طور که باید از آزادی بیان دفاع کرد، باید خشونت، نفرت و برترپنداری سفیدپوستان را رد کرد.

این در شرایطی است که دیوید دوک یکی از رهبران سابق گروه طرفدار نئونازیستی «کو کلاکس کلان»، معروف به گروه «KKK»، به ‌ان‌بی‌سی گفت راهپیمایی آنها با الهام از سخنان دونالد ترامپ بوده است. او گفت ما قصد داریم کشورمان را دوباره پس بگیریم.