دنیای اقتصاد: اسرائیل در حال ساخت دیوار دیگری است تا خود را در برابر دشمنانش محافظت کند. اما قرار است این دیوار نامرئی باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز مقامات نظامی این رژیم می‌گویند در ماه‌های آینده برنامه تسریع ساخت یک مانع زیرزمینی در اطراف غزه را ارائه خواهند داد. این تونل قرار است به‌عنوان مانعی برای نیروهای حماس عمل کند که در جنگ با این رژیم در سال ۲۰۱۴ از این تونل‌ها استفاده می‌کردند. اسرائیل در بسیاری مواقع از این ناحیه آسیب‌پذیر است و برای این رژیم این تونل‌ها یک چالش شده است. حصارهای زمینی و بتنی که رژیم صهیونیستی در قسمت‌هایی از کرانه باختری قرار داده است، ناشی از عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در دور دوم انتفاضه بوده است. همچنین حصارهای فولادین بزرگی نیز در امتداد مرزهای شمالی با سوریه و لبنان قرار داده است. در مرزهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی نیز این رژیم چنین حصارهای فولادی با اردن و سینای مصر کشیده است. غزه را هم که پیش‌تر دور تا دور حصار کشیده است تا از باقی فلسطین جدا بیفتد. غزه سال‌‌هاست که به دست حماس اداره می‌شود.

به‌نظر می‌رسد رویکرد دیوارکشی در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. دونالد ترامپ نیز پیش‌تر به دیوار موجود در مرزهای سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده بود و گفته که آن را به‌عنوان یک الگو مد نظر خود قرار داده است تا در مرز مکزیک از این نوع استفاده کند. کشورهای اروپایی هم نیز در مواجهه با مهاجران و پناهجویان قصد دارند از این تکنیک دیوارسازی اسرائیلی‌ها استفاده کنند.

اما مقامات نظامی رژیم صهیونیستی در مورد سد زیرزمینی که قرار است چگونه کار کند با احتیاط سخن می‌گویند. در خلال صحبت‌های آنها مشخص شده است که این دیوار قسمت فوقانی و بالای زمین دارد و در لایه‌های زیرین نیز از سیستم‌های تکنولوژیک پیشرفته بهره‌مند خواهد شد. هزینه ساخت این دیوار ۴ میلیارد شکل (یک میلیارد دلار) تخمین زده شده است. براساس گزارش‌ها ساخت این سد در عمق ۱۳۰ متری زمین صورت خواهد گرفت. سرلشکر ایال زمیر، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب، هفته گذشته به خبرنگاران گفت ساخت این سد زیرزمینی ۲ سال وقت می‌برد. در عین حال ارتش این رژیم قصد دارد اطمینان حاصل کند که این پروژه موجب جنگ دیگری نخواهد شد. نظامی‌ها مدعی‌اند که ساخت این دیوار فقط جنبه دفاعی دارد و در محدوده یهودی‌نشین خواهد بود. در جنگی که ۳ سال پیش اتفاق افتاد این رژیم دو تونلی را که حماس برای حمله استفاده می‌کرد از بین برد.

به گفته مقامات نظامی این رژیم اسرائیل بیشترین آسیب‌پذیری را از ناحیه همین تونل‌هایی داشته که حماس حفر کرده است. طرح ابتدایی این سد به مدت ۳ ماه طول خواهد کشید و هزار نفر نیز برای ساخت این دیوار مشغول به‌کار خواهند شد. در سال ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی پس از ۵۰ روز جنگ اعلام کرد که ده‌ها تونل را کشف و از بین برده است. آنها می‌گفتند فلسطینی‌ها با استفاده از این تونل‌ها به سربازان این رژیم حمله می‌کردند. اسرائیل مدعی است که نیروهای حماس در پی بازسازی و توانمند کردن خود در ایجاد این تونل‌ هستند و همپای آن قدرت حملات راکتی خود را بالا برده‌اند.