دنیای اقتصاد: سرویس مخفی ایالات‌متحده روز یکشنبه ادعای وکیل خصوصی دونالد ترامپ را مبنی بر رصد ملاقات پسر ترامپ با روس‌ها را در حین کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ رد کرد. به گزارش رویترز، دونالد جونیور ترامپ که با یک وکیل روس به نام ناتالیا وسلنیتسکایا دیدار داشته گفته است که هدف وی از این دیدار گرفتن اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون از سوی این وکیل روس بوده است زیرا برگزار‌کننده این دیدار به وی گفته است که ناتالیا وسلنیتسکایا دارای اطلاعات مهمی از کمپین رقیب است.

تیم دونالد ترامپ می‌گوید که این دیدار با اطلاع مقامات امنیتی آمریکا صورت گرفته یا دست‌کم این افراد در جریان بوده‌اند. در این راستا «جی سکولوف»، یکی از اعضای تیم قانونی دونالد ترامپ در برنامه خبری شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: من تعجب می‌کنم چرا سرویس مخفی آمریکا اجازه ورود این افراد را به داخل برج ترامپ داده‌ است. ریاست‌جمهوری در آن زمان تیم سرویس مخفی خود را داشته و این سوال برای من ایجاد شده است که به راستی چرا این تیم اجازه ورود این افراد را به داخل داده است. در واکنش به این ادعا اما، میسون برایمن، سخنگوی سرویس مخفی ایالات‌متحده می‌گوید: در آن زمان دونالد ترامپ و خانواده‌اش تحت نظر نبوده‌اند و آن دیدار دور از چشم ماموران سرویس مخفی صورت گرفته است. به همین مناسبت سرویس مخفی ایالات‌متحده در بیانیه‌ای به صراحت تاکید کرد که دونالد جونیور ترامپ اصلا در آن زمان تحت رصد این سازمان نبوده است.

هفته گذشته پسر دونالد ترامپ ایمیل‌های خود را به منظور روشن شدن افکار عمومی منتشر کرد که در آن با وکیل روسی ارتباط داشته اما وی تاکید می‌کند این وکیل هیچ ارتباطی با کرملین نداشته است. این در حالی است که برخی می‌گویند ناتالیا وسلنیتسکایا جزو کسانی است که ارتباط تنگاتنگی با کرملین دارد. افزون بر این مشخص شده است که یک مامور امنیتی سابق روسیه نیز در دیدار ترامپ جونیور و این وکیل روسی حضور داشته است. در این دیدار گفته می‌شود که جراد کوشنر، داماد ترامپ و همچنین مانافورت، رئیس سابق کمپین ترامپ هم حضور داشته است. در حالی که تیم دونالد ترامپ منکر هرگونه ارتباط با روس‌ها بوده‌اند اما این دیدار آشکار ساخته است که خاندان دونالد ترامپ با روس‌ها در ایام انتخابات دیدار و ارتباط داشته‌اند. مسکو نیز در واکنش به این گفته‌ها هرگونه سازش و تبانی با تیم دونالد ترامپ را انکار کرده است. گفته‌های سکولوف اما با واکنش فرانسس تاوزند، مشاور سابق جورج بوش دوم هم مواجه شده است. او در توییتی نوشته است که این فرد از تیم ترامپ قصد دارد تا خطای انجام شده از سوی پسر ترامپ را کاهش و به گردن سرویس مخفی آمریکا بیندازد.

تیم سرویس مخفی ایالات‌متحده وظیفه حفاظت فیزیکی از ریاست‌جمهوری را دارد. این آژانس همچنین وظیفه حفاظت از نامزدهای ریاست‌جمهوری را هم بر عهده دارد. اما این تیم وظیفه رصد کردن دیدارهای ترامپ جونیور را نداشته است. در این راستا سرویس مخفی روز یکشنبه این مساله را که یکی از مسوولان آنها در اتاق گفت‌وگو بوده، رد و اعلام کرد: دونالد ترامپ جونیور در ژوئن ۲۰۱۶ تحت حفاظت سرویس مخفی نبود. در آن زمان که او دیدار داشت ما کسی را تحت نظر نداشتیم. این در شرایطی است که حتی خود دونالد ترامپ هم به صراحت تاکید کرده اصلا از دیدار پسرش با وکیل روسی با خبر نبوده است. تیم ترامپ متهم است که با روس‌ها به‌منظور تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات دیدار داشته است. از زمانی که این اتهامات متوجه دونالد ترامپ شده است چندین نهاد اطلاعاتی از جمله یک شورای ویژه فدرالی در حال تحقیق روی این ادعا هستند. این نهادها بر این باورند روسیه با فراهم کردن شرایطی همچون حمله هکری به سایت مرکزی حزب دموکرات‌ها توانسته‌اند در انتخابات آمریکا دخالت کنند اما این دخالت‌ها در نهایت به سود ترامپ تمام شده است. سناتور مارک وارنر، دموکرات ارشد گروه تحقیقی روی این موضوع به سی‌ان‌ان می‌گوید: سطح اعتماد به مقامات ارشد بسیار پایین آمده است. وی همچنین افزود که تلاش می‌کند تا از ترامپ جونیور و سایر افرادی که در این دیدار حضور داشتند شهادت بگیرد.

در میان این هیاهو اما ترامپ از پسر خود دفاع کرده است و می‌گوید انتشار ایمیل‌ها از سوی وی نشانه صداقتش بوده است، در حالی که هیلاری کلینتون ایمیل‌ها را پاک می‌کرد.