صبر استراتژیک ما به سر آمده است

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری آمریکا صبر خود را در برابر کره‌شمالی و چین از دست داده است. دست‌کم اخیرا این مورد را در گفته‌های خود چندین بار تکرار کرده است. در این راستا او روز جمعه در دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی این موضوع را تکرار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از دیدار با مون‌جائه این، همتای کره‌جنوبی خود بر لزوم پاسخ قاطع به تهدیدات کره‌شمالی تاکید کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ تاکید کرد که برنامه موشکی هسته‌ای و بالستیک کره‌شمالی، نیازمند «پاسخ قاطع» است و دوره «صبر استراتژیک» با پیونگ‌یانگ به‌سر آمده است. رئیس‌جمهوری آمریکا که در نشست خبری مشترک با همتای کره‌جنوبی خود سخن می‌گفت، ادامه داد: «صادقانه بگویم، دوران صبر استراتژیک با رژیم کره‌شمالی شکست خورده است، صادقانه بگویم این صبر و شکیبایی به پایان رسیده است.» به گفته دونالدترامپ، اگرچه هدف آمریکا صلح است اما ایالات‌متحده از خود دفاع خواهد کرد.

وی افزود: «آمریکا در همکاری نزدیک با کره‌جنوبی، ژاپن و دیگر متحدان خود در سراسر جهان در حال زمینه‌سازی برای انجام اقدامات دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی برای محافظت از متحدان و شهروندان خود در برابر تهدیدی به نام کره‌شمالی است.» این در شرایطی است که به گفته مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، «تهدیدات کره‌شمالی هم آمریکا و هم کره‌جنوبی را تهدید می‌کند و دو کشور در برابر آن متحد هستند.» چند روز پیش از این، رسانه‌های چینی از توافق مقام‌های ارشد چین و آمریکا بر سر آنچه «خلع سلاح هسته‌ای برگشت‌ناپذیر و کامل» در شبه‌جزیره کره توصیف شد، خبر دادند. خبرگزاری رویترز، به‌نقل از مقام‌های ایالات‌متحده گفته بود بررسی و ارزیابی آنها نشان می‌دهد که کره‌شمالی مجددا دست به آزمایش موتوری زده که احتمالا برای استفاده در موشک‌های قاره‌پیما کاربرد خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این باور هستند که کره‌شمالی هنوز موفق به ساخت موشک قاره‌پیما نشده و هنوز قادر نیست کلاهک هسته‌ای بر چنین موشکی سوار کند، اما در این مسیر «پیشرفت» کرده‌ است. کره‌شمالی جنگ‌افزار هسته‌ای در اختیار دارد و رهبر آن کشور ایالات‌متحده و کره‌جنوبی را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده‌ است. شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک کره‌شمالی را منع کرده و در این رابطه نیز تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرده‌ است.

بحث بر سر توافق تجاری

محور دیگر سخنان دو رئیس‌جمهوری، بحث بر سر توافق تجاری جدید بین سئول و واشنگتن بود. به گفته دونالد ترامپ، دو کشور پیشتر بر سر جایگزینی یک توافق تجاری جدید به‌جای توافقی که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «ناعادلانه» می‌خواند، تبادل‌نظر کردند. برداشتن موانع تجارت متقابل و دسترسی عادلانه به بازارهای دو کشور و همچنین امکان عادلانه و شرایط یکسان برای خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد از جمله محورهای بحث و گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهوری بود.

چین ابراز نارضایتی کرد

همپای تحولات صورت گرفته چین روز جمعه از فروش تسلیحات به تایوان از سوی ایالات‌متحده ابراز نگرانی کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.

چین، تایوان را به‌عنوان یکی از استان‌های خود می‌داند و استقلال این کشور را قبول ندارد. تا پیش از دونالد ترامپ، روسای جمهوری آمریکا سعی می‌کردند به این خواسته چین احترام بگذارند، اما هنوز دونالدترامپ وارد کاخ سفید نشده بود که با رئیس‌جمهوری تایوان تلفنی گفت‌وگو کرد و در عمل سیاست‌های پیشین این کشور را در قبال چین لغو کرد.

چین اما روز جمعه با محکوم کردن قرارداد ۴/ ۱میلیارد دلاری فروش تسلیحات به تایوان از واشنگتن خواست به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد. این در حالی است که آمریکا از چین به دلیل عدم همکاری در تحت فشار قراردادن کره‌شمالی دلخور است. در این‌باره وزارت خزانه‌داری روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه یک بانک چینی اتخاذ کرده است. همچنین قرارداد جدید تسلیحاتی بین تایوان و آمریکا بیش از پیش چین را نگران کرده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که هدف آمریکا از این دو اقدام عصبانی کردن پکن است؛ زیرا چین آنگونه که باید کره‌شمالی را برای تغییر رفتار مجاب نکرده است.

در این شرایط ترامپ روز جمعه در لحنی تند گفت: تهدید از سوی رژیم بی‌رحم و بی‌پروای کره‌شمالی موجب می‌شود که آمریکا برای حفاظت از جان مردم خود ومتحدانش هیچ ملاحظه‌ای به خرج ندهد و ترامپ قول داد که از منافع آمریکا و دوستانش در این منطقه حمایت خواهد کرد. در این روز، هر چند مون‌جائه‌این گفت که در برابر کره‌شمالی در کنار آمریکا ایستاده است، اما وی این نکته را هم گوشزد کرد که کشورش از بازگشت مذاکرات بر روی میز نیز حمایت خواهد کرد.

افزون بر جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی در پیشبرد برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش، کاخ سفید به‌دلیل فوت «اوتو وارم‌بیر» دانشجوی آمریکایی لحن خود را علیه کره‌شمالی تندتر کرده است. ترامپ معتقد است که دانشجوی آمریکایی که برای سفر توریستی به کره‌شمالی سفر کرده و در آنجا به مدت ۱۷ ماه زندانی شده، از سوی نیروهای امنیتی کره‌شمالی کشته شده است. وارم‌بیر که برای سفر یک هفته‌ای به کره‌شمالی سفر کرده بود در حین بازگشت در فرودگاه از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت می‌شود. جرم او پاره کردن یک شعار در نزدیکی هتل محل اقامتش بوده است. او اما پس از ۱۷ ماه در حالی که نیمه هوشیار بوده تحویل آمریکا می‌شود، اما چند روز بعد به کما می‌رود و در نهایت نیز فوت می‌کند. ترامپ می‌گوید: کره‌شمالی هیچ ارزشی برای امنیت مردم خود و همسایگانش قائل نیست و این موضوع را بارها و بارها نشان داده است.

عبور از خط قرمز

چین در حالی که از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است، اما روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری این کشور از نیروهای نظامی هنگ‌کنگ سان دید. این برای اولین بار بود که در این ۲۰ سال پس از بازگرداندن هنگ‌کنگ به چین از بریتانیا، رئیس‌جمهوری چین از نظامیان هنک‌کنگ سان می‌دید. با وجود این برخی از طرفداران دموکراسی از این اقدام رئیس‌جمهوری چین به شدت عصبانی و خشمگین هستند. در این راستا رئیس‌جمهوری چین روز جمعه به کسانی که آنها را برهم‌زنندگان قدرت مرکزی چین می‌خواند هشدار داد تا کاملا به یکپارچگی چین احترام بگذارند. این تاکید، البته تایوان را هم در بر می‌گرفت. زیرا آمریکا با فروش تسلیحات به تایوان عملا به خواست چین برای حفظ یکپارچگی این کشور بی‌اعتنا بوده است. رئیس‌جمهوری چین می‌گوید: هر تلاشی برای به خطر انداختن وحدت و یکپارچگی چین با پاسخ قاطع این کشور روبه‌رو خواهد شد.

این تهدیدات از سوی رئیس‌جمهوری چین در حالی رخ می‌دهد که برخی مقامات هنگ‌کنگی بر این باورند که پکن به سیاست «یک کشور و دو نظام» حمله کرده و قصد دارد بیش از پیش هنگ‌کنگ را به زیر سلطه خود در آورد.