ترامپ زیر ذره‌بین مولر

دنیای اقتصاد: رابرت مولر نماینده شورایی که در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کند از سه مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی درخواست گفت‌وگو داشته است. این درخواست زمانی اهمیت پیدا می‌کند که این سه مقام پیش‌تر حاضر نشده بودند درباره پرونده روسیه حرف بزنند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز هدف از این گفت‌وگو این است که آیا ترامپ مانع اجرای عدالت شده است یا نه. درایالات متحده ممانعت از اجرای عدالت یک جرم سنگین محسوب می‌شود.

در این راستا رابرت مولر می‌خواهد از دان کوتس مدیر اطلاعات ملی، مایکل راجرز رئیس آژانس امنیت ملی و ریچارد لجت رئیس سابق آژانس امنیت ملی پرسش‌هایی داشته باشد. هیچ‌کدام از این سه نفر در کمپین انتخاباتی ترامپ حضور نداشتند اما پس از اینکه جیمز کومی شهادت داد ترامپ از وی خواسته بود تا به تحقیقات از پرونده روسیه پایان بدهد، مولر قصد دارد بررسی کند آیا چنین درخواست مشابهی نیز از آنها شده است یا نه؟

هفته گذشته کوتس و دریاسالار راجرز از پاسخ دادن به این سوال امتناع کرده بودند. مولر همچنین از رئیس آژانس امنیت ملی درخواست کرده چنانچه مدارک و مستنداتی در مورد پرونده روسیه دارد در اختیارش بگذارد. واشنگتن پست روز چهارشنبه نخستین روزنامه‌ای بود که اعلام کرد مولر از سه تن از مقامات عالی‌رتبه اطلاعاتی درخواست مصاحبه داشته است. مولر ماه گذشته به‌عنوان بازرس ویژه منصوب شد تا پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مورد بررسی قرار دهد و حالا خبر می‌رسد که ترامپ نیز زیر ذره‌بین این فرد رفته است. ترامپ درخواست کرده تا با تیم مولر گفت‌وگو داشته باشد اما جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌‌آی که از سوی ترامپ از کار برکنار شده بر این باور است که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در خصوص احتمالاتی که اخیرا مطرح شده اطلاعاتی به دست آورد.

اخیرا مطرح شده است که تیم مولر روی این موضوع کار می‌کنند تا ببینند رئیس‌جمهوری آمریکا با اخراج کومی مانع اجرای عدالت شده است یا نه. در چند روز اخیر گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود که ترامپ قصد دارد مولر را از این کار برکنار کند اما مشاوران ترامپ، وی را از این کار منصرف کرده‌اند. مشاوران ترامپ گوشزد کرده‌اند اگر ترامپ مولر را اخراج کند وضعیت سیاسی بغرنج‌تر از پیش خواهد شد. اطلاعاتی که از سوی اف‌بی‌آی در مورد احتمال وقوع جرم جمع‌آوری شده، لزوما به این معنی نیست که دادستان‌ها یک پرونده علیه ترامپ باز کنند. اف‌بی‌آی در مراحل اولیه تحقیق اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده‌اند. آنها می‌خواهند این اطلاعات را در اختیار دادستان‌ها قرار دهند و آنها باشند که در مورد باز کردن پرونده تصمیم‌گیری کنند.

اقدام اخیر مولر برای گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه اطلاعاتی، اولین اقدام آشکار او از زمان به عهده گرفتن این پرونده است. پس از اینکه بخشی از یادداشت‌های جیمز کومی فاش شد که در آن اشاره شده بود ترامپ از وی خواسته است بررسی‌ها را در مورد روسیه متوقف کند، مولر مجبور شده است این گام را عملی کند. در جلسه استماع جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی اعلام کرد که به مولر یک رونوشت از آن یادداشت‌ها را ارائه داده است. این یادداشت‌ها مربوط به واکنش‌ها و گفته‌های ترامپ درباره پرونده روسیه است. کومی در جلسه ادای شهادت در جلسه سنا گفته بود چون به دونالد ترامپ اطمینان نداشته، مجبور شده است در حین گفت‌وگو با وی نکات مطرح شده را یادداشت کند.

البته انتشار این یادداشت‌ها از سوی دوست کومی موجب شد تا سخنگوی کاخ سفید این عمل جیمز کومی را غیرقابل توجیه و غیرقانونی بخواند. با وجود این اوضاع در داخل چندان برای ترامپ مساعد نیست و خود وی هم زیر ذره‌بین تحقیقات رفته است. در این زمینه روزنامه فایننشال تایمز نوشت: با بسط تحقیقات مولر، مایک پنس یک وکیل برای دونالد ترامپ استخدام کرد. روز پنج‌شنبه دفتر مایک پنس، معاون اول آمریکا تاکید کرد که او ریچارد کالن، رئیس دفتر حقوقی مک‌گوایر وودز را در ارتباط با گسترش پرونده روسیه استخدام کرده است. این در شرایطی است که کاخ سفید تاکنون در تلاش بوده گفت‌وگویی بین مقام‌های اطلاعاتی این کشور با مولر صورت نگیرد.