«نه» دوم فرانسه به تندروها عکس: AFP

دنیای اقتصاد: دنیا به کام امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری لیبرال و میانه‌روی فرانسه است. او پس از اینکه توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با ۶۵ درصد آرای مردم رئیس‌جمهوری این کشور شود حالا توانسته اکثریت مجلس را هم به‌دست آورد. انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار شد که حزب ماکرون در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات هم پیشتاز بود. به گزارش رویترز، حزب ماکرون در انتخابات فرانسه در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار گرفته است. این در حالی است که احزاب اصلی این کشور و همچنین حزب دست راستی جبهه ملی شکست قابل‌توجهی را تجربه کردند.

روز یکشنبه ۱۱ ژوئن انتخابات پارلمانی فرانسه تحت تدابیر امنیتی شدیدی با حضور بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس برگزار شد. اولین نتایج رسمی شمارش آرای دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام شد. طبق آخرین گزارش‌ها کاندیداهای حزب «جمهوری‌به‌پیش» امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات پارلمانی با کسب بیش از ٣٢درصد آرا اکثریت را در مجلس ملی فرانسه به‌دست آورده است. گفتنی است که حزب تازه تاسیس ماکرون برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی فرانسه شرکت کرده است. طبق آمار منتشر شده از شمارش اولیه آرا در انتخابات پارلمانی ائتلاف جمهوری‌خواهان ۲۱ و نیم درصد، حزب راستگرای پوپولیست جبهه ملی به رهبری مارین لوپن ۲/ ۱۳ درصد، حزب چپ فرانسه حدود ۱۱ در صد و حزب سوسیالیست فرانسه تنها حدود ۵/ ۹ درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که حزب رئیس‌جمهور فرانسه در مجموع ۳۹۰ تا ۴۴۰ کرسی نمایندگی را از میان ۵۷۷ کرسی پارلمان به خود اختصاص دهد.

کاهش مشارکت در انتخابات پارلمانی

این پیروزی بزرگ برای ماکرون در حالی رقم می‌خورد که میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پارلمانی کاهش یافته بود. وزارت کشور فرانسه مشارکت در انتخابات مجلس فرانسه را تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس ۴۱ درصد اعلام کرد. پنج سال پیش در سال ۲۰۱۲ مشارکت مردم فرانسه در انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز انتخابات ۴۸ درصد بوده است. روی این حساب مشارکت مردم در انتخابات کنونی سیر نزولی داشته است. به‌طور کلی ۴۷ میلیون رای‌دهنده فرانسوی فراخوانده شدند، ۵۷۷ نماینده خود را انتخاب کنند. در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی سرنوشت انتخاب کاندیداها در دور دوم مشخص خواهد شد که یکشنبه هفته آینده (۱۸ ژوئن) برگزار می‌شود. سیستم انتخاباتی پارلمان فرانسه کمی پیچیده است. کاندیداها برای به‌دست آوردن پیروزی به بیش از ۵۰ درصد آرای رای‌دهندگان حوزه انتخابی خود نیاز دارند.

کاهش نقش احزاب سنتی فرانسه

مهم‌ترین مساله برای ماکرون، رئیس‌جمهوری جدید فرانسه ورود نمایندگانی است که از سیاست‌های او در پارلمان کشور پشتیبانی کنند. رئیس‌جمهور جدید با حمایت پارلمان می‌تواند اصلاحاتی را که به فرانسوی‌ها وعده داده بود عملی کند. پیروزی ماکرون نشان می‌دهد که احزاب سنتی فرانسه از جمله حزب سوسیالیست این کشور که اکثریت کرسی‌های پارلمان کنونی فرانسه را در دست داشتند به حاشیه رانده شده‌اند و نقش تعیین‌کننده پیشین خود را از دست داده‌اند. نظرسنجی‌ها می‌گویند متحدان ماکرون می‌توانند در روز یکشنبه آینده بیش از دو سوم کرسی‌های پارلمان را کسب کنند. پیروزی حزب ماکرون در واقع موجب خوشحالی طرفداران اتحادیه اروپا در ناحیه یورو شده است.

این پیروزی در حالی رقم می‌خورد که ماری‌لوپن نتیجه انتخابات فرانسه را برای خود بسیار ناامیدکننده خواند. پس از اینکه ماری لوپن توانست در انتخابات فرانسه رایی‌ افزون بر ۱۰ میلیون داشته باشد، برخی این احتمال را مطرح کردند که حزب وی بتواند در انتخابات پارلمانی فرانسه نتیجه خوبی به‌دست آورد و یک اپوزیسیون قوی در داخل پارلمان تشکیل دهد. اما نتایج روز یکشنبه نشان داد همای سعادت از روی شانه‌های دبیرکل جبهه ملی فرانسه پر‌کشیده است. در این راستا حزب راستگرای پوپولیستی جبهه ملی به رهبری ژان ماری لوپن تنها توانست ۲ / ۱۳ درصد آرا را به‌دست آورد و به احتمال قوی قادر به تشکیل فراکسیون در پارلمان آتی نخواهد بود.

«جمهوری به ‌پیش» که حزبی میانه‌رو است، با توجه به پیروزی بزرگش در دور اول انتخابات پارلمانی این شانس را دارد که در دور دوم این انتخابات بیش از ۴۰۰‌کرسی از مجموعا ۵۷۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد و با این حساب به اکثریت مطلق دست یابد. این موفقیت درخور توجه راه را به این ترتیب برای امانوئل ماکرون هموار خواهد کرد تا برنامه‌های اصلاحی خود را هرچه سریع‌تر پیش ببرد. هیچ‌یک از روسای جمهور فرانسه در ۶ دهه‌ گذشته تا این اندازه از پشتیبانی حزب خود در پارلمان این کشور برخوردار نبوده‌اند.

سقوط سوسیالیست‌ها

پیروزی بزرگ امانوئل ماکرون و حزبش در عین حال به معنای ناکامی تلخ احزاب دیگر از جمله جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها بود. ائتلاف جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران که در پی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری به انتقام‌جویی امید بسته بودند، تنها ۵ / ۲۱درصد از آرا را کسب کردند و به احتمال قوی تنها ۱۰۰ نماینده در پارلمان آتی فرانسه خواهند داشت. حزب سوسیالیست فرانسه که تا پیش از این از احزاب اصلی حاضر در پارلمان محسوب می‌شد، با احتساب آرای نمایندگان چپ میانه‌رو توانست تنها ۵/ ۹ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد. ناکامی انتخاباتی جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها که حضور کمرنگ آنان در پارلمان را به‌دنبال دارد، سبب شد ژان کریستف کامبادلی، رئیس حزب سوسیالیست فرانسه در مورد نبود اپوزیسیونی واقعی در پارلمان آتی این کشور هشدار دهد. انتخابات پارلمانی در فرانسه در دو دور برگزار می‌شود. این سیستم سبب می‌شود که حزب‌های کوچک شانس چندانی برای موفقیت نداشته باشند و به سختی بتوانند نمایندگان خود را به پارلمان بفرستند.

به نام ماکرون، به کام مرکل

نتایج انتخابات روز یکشنبه تنها باعث خوشحالی ماکرون نشده است. در روزگاری که آنگلا مرکل به‌دنبال حفظ اتحادیه اروپا از گزند ملی‌گراهاست انتخابات روز یکشنبه خبری خوب برای صدراعظم آلمان به حساب می‌آید. فرانسه و آلمان از ستون‌های اصلی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، از این رو شگفتی‌آور نیست که چهره‌های مهم سیاسی آلمان در همان نخستین لحظات اعلام موفقیت چشمگیر ماکرون، این پیروزی را به او تبریک گفته‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که تازه از سفر رسمی خود به کشورهای آمریکای لاتین برگشته، «موفقیت بزرگ حزب ماکرون» را به او تبریک گفت. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در پیامی که در شبکه توییتر منتشر کرد، از قول مرکل نوشت که نتیجه انتخابات در دور اول نمایانگر رای مردم به اصلاحات است. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در پیام توییتری خود ضمن ابراز خوشحالی از نتیجه دور اول انتخابات فرانسه تاکید کرد این نتیجه نشان‌دهنده‌ خواست فرانسویان به اروپایی متحد است. امانوئل ماکرون که ۳۹ سال بیشتر ندارد و جوان‌ترین رئیس‌جمهوری فرانسه محسوب می‌شود، در اوایل ماه مه سال‌جاری میلادی با اختلافی چشمگیر بر مارین لوپن، رقیب راستگرای انتخاباتی خود پیروز شد. تصویب قانون جدید ضدترور و همچنین اصلاحاتی بحث‌برانگیز در زمینه حقوق کار از جمله موضوعاتی است که او قصد دارد در تابستان سال‌جاری میلادی آنها را پیش ببرد. ماکرون با کسب احتمالی اکثریت مطلق آرا در دور دوم انتخابات پارلمانی مانعی برای رسیدن به اهداف خود نخواهد داشت.

«نه» دوم فرانسه به تندروها