دنیای اقتصاد: سفارت آمریکا اعلام کرد که نیروهای ویژه آمریکایی برای آزادی شهر ماراوی از دست داعش به کمک نیروهای فیلیپین رفته است. سقوط ماراوی به‌دست صدها داعشی که بسیاری از آنها از کشورهای مجاور یا خاورمیانه به فیلیپین رفته‌اند، بیم ریشه دواندن این گروه تروریستی در منطقه آسیای جنوب شرقی را افزایش داده است. سفارت آمریکا در فیلیپین می‌گوید که حضور نیروهای ویژه آمریکایی در نبرد ماراوی به درخواست دولت مانیل انجام گرفته است. در عین حال، جزئیاتی از نوع مشارکت نیروهای ویژه آمریکا در دست نیست. پیش‌تر واشنگتن در سال ۲۰۰۲ سربازان نیروی ویژه خود را در شهر «میندانائو» با هدف آموزش و مشاوره واحدهای مبارزه ارتش فیلیپین با ستیزه‌جویان ابوسیاف مستقر کرده بود.

به گزارش رویترز، سخنگوی سفارت آمریکا در مانیل گفت: نیروهای ویژه آمریکا به نیروهای مسلح فیلیپین برای پایان دادن به اشغال شهر جنوبی این کشور از دست شبه‌نظامیان مرتبط با داعش کمک می‌کنند.» دخالت نیروهای ویژه آمریکایی در نبرد با داعش چند ماه پس از تنش میان دولت فیلیپین و واشنگتن صورت گرفته؛ زمانی که رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری این کشور آسیایی موضعی خصمانه در قبال واشنگتن گرفت و قول داد تا نیروهای آمریکایی را که مدت‌ها به نیروهای فیلیپینی آموزش می‌دادند و کمک می‌کردند، از کشور بیرون کند. سخنگوی سفارت آمریکا در مانیل گفت: «به درخواست دولت مانیل، نیروهای ویژه آمریکایی به نیروهای مسلح فیلیپین آموزش می‌دهند تا بتوانند در عملیات بازپس‌گیری ماراوی، واقع در جنوب فیلیپین از دست شبه‌نظامیان مرتبط با داعش موفق عمل کنند.»

سابقه حضور مستشاری آمریکا در فیلیپین

رسانه‌های غربی پیش از این اعلام کرده بودند نیروهای آمریکایی در حال ارائه کمک‌های فنی به سربازان فیلیپینی در مبارزه با تروریست‌های مائوته مرتبط با داعش هستند که از اواخر ماه گذشته شهر ماراوی را تصرف کردند. حدود دو سال پیش عملیات نظامی در شهر «ماماساپانو» استان «ماگوایندانائو» در جنوب فیلیپین انجام شد که براثر آن ۴۴ کماندوی پلیس فیلیپین کشته شدند. در این عملیات «ذوالکیفلی بن هیر»، تروریست مالزیایی تحت تعقیب آمریکا، معروف به «مروان» کشته و «بسیط عثمان» همکار فیلیپینی وی نیز موفق به فرار شد، اما در عملیات تعقیب و گریز، ۴۴ نیروی پلیس، ۱۴ عضو جبهه اسلامی مورو و پنج شهروند فیلیپینی کشته شدند. ظاهرا نیروهای آمریکایی در عملیات زمینی حضور ندارند بلکه حضورشان بیشتر در قالب کمک‌های هوایی است.

«مولی کاسکینا»، سخنگوی سفارت آمریکا، در مانیل «کمک فنی» این کشور به نیروهای فیلیپین در مبارزه با تروریست‌های مائوته در ماراوی را تایید کرد. این تایید پس از آن صورت گرفت که یک شبکه تلویزیونی فیلمی از پرواز روز جمعه یک هواپیمای شناسایی آمریکا «لاکهید پی - ۳ اوریون» بر فراز شهر ماراوی پخش کرد. نیروهای مسلح فیلیپین نیز اعلام کرد که پشتیبانی فنی از آمریکا دریافت می‌کند. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین، پیش از این ابراز خوش‌بینی کرده بود بحران ماراوی تا روز استقلال فیلیپین پایان یابد. جزیره میندانائو از ۲۳ مه (دوم خرداد) که تروریست‌های مائوته بخش‌هایی از شهر ماورای را تحت کنترل قرار دادند حکومت نظامی اعلام شده است.