دنیای اقتصاد: از روزی که ترامپ وارد کاخ سفید شده است هر روز یک موضوع تازه در زمینه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مطرح می‌شود. در این راستا پس از کش و قوس‌های فراوان دادستان کل آمریکا هم گفته است در سنا حضور پیدا خواهد کرد. به گزارش رویترز دادستان کل آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا حاضر خواهد شد و به سوالاتی درباره دیدارش با مقام‌های روس حین کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال گذشته پاسخ می‌دهد.

جف سشنز که از سناتورهای با سابقه است و از سوی ترامپ به‌عنوان دادستان کل آمریکا انتخاب شده، این تصمیم را شنبه در نامه‌ای اعلام و در آن به سخنان اخیر جیمز کومی، رئیس اخراجی اف‌بی‌آی در همان کمیته اشاره کرد. او نوشت: «با توجه به شهادت اخیر جیمز کومی مقابل کمیته اطلاعات سنا و مطرح شدن مسائلی، مهم است که من نیز فرصت حضور در سنا را داشته باشم و درباره آنها صحبت کنم. کمیسیون تخصصی سنا مناسب‌ترین کمیته برای رسیدگی به چنین مسائلی است.» جف سشنز پیش‌تر قرار بود درباره بودجه سال ۲۰۱۸ وزارت دادگستری صحبت کند اما تاکید دارد که در جلسه روز سه‌شنبه لازم است که موضوع عوض ‌شود. او نوشت: برخی از اعضا به‌طور علنی خواسته‌اند گفت‌وگوها بر تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ متمرکز شود. جیمز کومی، رئیس اخراجی اف‌بی‌آی در جلسه پنج‌شنبه گذشته کمیته اطلاعاتی سنا انتقادهای شدیدی علیه ترامپ مطرح کرد و گفت رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال تحریف مسیر تحقیقات بوده است. همچنین در زمان حضور کومی در سنا خبری منتشر شد که جف سشنز یک‌بار درخواست استعفا داده که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است. در حالی که سشنز از دایره تحقیقات کنار گذاشته شده بود اما خود دادستان کل آمریکا می‌گوید روز سه‌شنبه در مورد روسیه صحبت خواهد کرد. در نامه‌ای که به رویت رویترز هم رسیده، سشنز به ریچارد شلبی رئیس تخصیص بودجه که با کمیسیون فرعی تجارت، دادگستری، علوم و سازمان‌های مرتبط است گفته که مناسب‌ترین محل برای صحبت کردن در باب گفته‌های کومی است. البته در این نامه مشخص نشده است که سشنز قصد دارد مانند کومی زنده و مستقیم صحبت کند یا اینکه صحبت‌های وی با کمیته مذکور پشت درهای بسته خواهد بود. سشنز در این نامه گفته است: مهم است که من صحبت‌هایم را در برابر کمیته‌ای مناسب داشته باشم. این کمیته مناسب‌ترین کمیته برای چنین صحبت‌هایی است.

کمیته مذکور پس از اینکه اعلام شد روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت داشته، وظیفه رسیدگی به این پرونده را پیدا کرده است. در ماه مارس جف سشنز خود را از تحقیقات پرونده روسیه کنار کشید اما گفته می‌شود وی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری با سفیر روسیه در آمریکا دیدار داشته است.

اظهارات روز پنج‌شنبه کومی در سنا سوالات تازه‌ای را در این پرونده ایجاد کرده است. یکی از سوالاتی که مطرح شد، مربوط به جف سشنز دادستان کل آمریکا است: آیا دادستان کل آمریکا با سایر مقامات روس که به ولادیمیر پوتین نیز نزدیک هستند دیدار داشته است یا نه. در سخنان کومی مشخص شده است که ترامپ بارها به وی دروغ گفته است. برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند، شهادت شدیدا منتقدانه رئیس سابق اف‌بی‌آی علیه ترامپ موجب شده اتهام «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» که علیه رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح می‌شود، تقویت شود. با این حال شواهد بیشتری نیاز است تا ثابت کند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات درباره مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تلاش کرده است. در صورت وجود شواهد قوی‌تر، ترامپ ممکن است با همان اتهامات کیفری مواجه شود که ریچارد نیکسون را در سال ۱۹۷۳ مجبور به استعفا از سمت ریاست‌جمهوری آمریکا کرد. در موردی دیگر وجود ادله محکم موجب شد تا بیل کلینتون در مقام یک رئیس‌جمهور، در مجلس نمایندگان استیضاح شود اما در دادگاه سنا جان سالم به در ببرد. کارشناسان حقوقی معتقدند، رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی که اکنون ریاست شورای ویژه تحقیقات درباره پرونده روسیه را در دست دارد، می‌خواهد در مسیری حرکت کند که نشان می‌دهد آیا ترامپ به صورت غیرقانونی مداخله‌ای انجام داده است یا خیر.