دنیای اقتصاد: مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هر دو به اتفاق خواستار نوارهای ضبط شده مکالمات از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، پس از اینکه کومی در جلسه استماع حاضر شد و علیه ترامپ سخنانی بر زبان آورد، حالا کنگره آمریکا از ترامپ خواسته است تا نوارهایی را که در حین مکالمه با کومی ضبط کرده است در اختیار آنها قرار دهد.

ترامپ مدعی شده است که گفت‌وگوهای خود با جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی را ضبط کرده است. این در حالی است که مایکل کانا‌وی، نماینده مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواهان و اهل تگزاس و آدام شیف، دموکرات و اهل کالیفرنیا که جزو رهبران تحقیقات از پرونده روسیه هستند، روز جمعه به‌طور مستقیم از کومی خواستند تا یادداشت‌های خود را درخصوص دونالد ترامپ در اختیار آنها بگذارد. کومی در جلسه شهادت در سنا گفته است چون به ترامپ اطمینان نداشته و او را فردی دروغگو یافته، در جلسات مشترک با رئیس‌جمهوری یادداشت‌برداری کرده است. در مقابل دونالد ترامپ هم مدعی شده است که سخنان کومی را ضبط کرده و نوارهای آن موجود است، اما تاکنون از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است. حالا مجلس نمایندگان از ترامپ خواسته است تا ۲۳ ژوئن نوارهایی را که مدعی است موجود است در اختیار کمیته تحقیقات قرار دهد.

کمیته قضایی سنا همچنین درخواستی برای دانیل ریچمن، استاد حقوق دانشگاه کلمبیا فرستاده تا درخصوص یادداشت‌های کومی توضیح دهد. کومی در جلسه روز پنج‌شنبه در سنا گفته بود که بخشی از یادداشت‌های خود را در اختیار ریچمن قرار داده بود تا برای انتشار آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. یکی از نمایندگان کمیته قضایی سنا می‌گوید حضور این پروفسور دانشگاه کلمبیا در این کمیته و سپس مولر، مامور پرونده روسیه می‌تواند کمک بزرگی برای حل این بحران باشد. هنوز مشخص نیست که کومی یا دوست وی یادداشت‌ها را در اختیار سنا قرار بدهند. چهار نماینده کمیته قضایی سنا از جمله چاک گرسلی و دایانه فینستاین از دموکرات‌های عالی‌رتبه برای ریچمن مهلت زمانی تعیین کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر برای حضور در کمیته قضایی اعلام آمادگی کند. سایه حضور جنجالی کومی در سنا ترامپ را وادار به دفاع کرده است. در این راستا دونالد ترامپ رسما به سخنان و اظهارات جیمز کومی، رئیس پیشین و برکنار شده اف‌بی‌آی در جلسه علنی کمیته اطلاعاتی سنا واکنش نشان داد. ترامپ سخنان کومی را دروغ خواند و اعلام آمادگی کرد که رسما درباره این ادعا سخن گوید. رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی اعلام کرد که جیمز کومی در جلسه علنی کمیته اطلاعاتی سنا اطلاعات غلط داده است. ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که او نه از کومی خواسته است به تحقیقات پیرامون تماس‌های احتمالی اعضای تیم انتخاباتی او با مقامات روسی خاتمه دهد و نه از او طلب وفاداری کرده است.

ترامپ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا او حاضر است با ادای سوگند درباره این مسائل شهادت دهد، گفته بود: «صددرصد».