دنیای اقتصاد: در حالی‌که فردا قرار است انتخابات عمومی بریتانیا برگزار شود این کشور درگیر مصائب تروریستی اخیر است. برخی انتقاد می‌کنند که ترزا می‌ آن‌گونه که باید امنیت انگلستان را در برابر تروریست‌ها تامین نکرده است. در این زمینه نیز مهم‌ترین منتقد وی جرمی کوربین است.

رهبر حزب کارگر انگلیس از نخست‌وزیر محافظه‌کار خواسته است استعفا کند. ترزا می‌ در دورانی که وزیر کشور انگلیس بوده، دستور کاهش شمار نیروهای پلیس را داده بود.

به گزارش رویترز، انگلیسی‌ها پنج‌شنبه (فردا) شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی هستند، این در حالی است که تنها چند روز از حمله مرگبار شنبه شب و کشته شدن هفت تن و زخمی شدن حدود ۵۰ تن در لندن می‌گذرد. این سومین حمله طی کمتر از سه ماه گذشته بود. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس از ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس خواسته استعفا کند، چرا که او طی شش سالی که پست وزارت کشور را در دست داشته، بر کاهش شمار نیروهای پلیس نظارت کرده است. ترزا می‌ دوشنبه هدف سوال خبرنگاران قرار گرفت که از او پرسیدند آیا برای کاهش حدودا ۲۰ هزار نیروی پلیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ که وزیر کشور بوده، متاسف است یا خیر. نخست‌وزیر انگلیس هم گفت، بودجه‌های مربوط به امور ضدتروریسم حفظ شده است و به پلیس اختیاراتی که لازم دارند،‌ داده شده است. جرمی کوربین هم در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز درباره اینکه آیا از درخواست‌ها برای استعفای ترزا می ‌حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «قطعا این‌طور است. افراد مسوولیت‌پذیری که بسیار نگران‌ هستند، چنین درخواستی را مطرح کردند چرا که معتقدند ترزا می ‌مدت‌های مدیدی در وزارت کشور بود و ناظر این کاهش‌ها بوده است و الان می‌گوید ما مشکل داریم! قطعا ما مشکل داریم و هرگز نباید شمار نیروهای پلیس را کاهش می‌دادیم.»

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات در انگلیس نشان می‌دهد، حمایت‌های مردمی از حزب محافظه‌کار ترزا می ‌یک درصد کاهش داشته است. جرمی کوربین در ادامه تاکید کرد،‌ انتخابات آتی بهترین راه عزل ترزا می‌ است. او گفت: ما پنج‌شنبه انتخابات داریم و قطعا این بهترین فرصت برای رسیدگی به این مساله است. ترزا می ‌برای اینکه روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تسریع ببخشد خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد اما در یک ماه اخیر سه حمله تروریستی موجب شده است نگرانی‌ها درباره امنیت انتخابات افزایش پیدا کند. در حالی‌که انتظار می‌رود این حملات به سود محافظه‌کاران تمام شود اما اقدامات ترزا می ‌در زمانی که وزیر کشور بوده موجب شده است انتقادهای تندی علیه وی مطرح شود، به‌ویژه آنکه ۲۰ هزار نفر نیز از نیروهای پلیس در دوران وی ریزش داشته‌اند.

در حال حاضر نیز براساس آخرین نظرسنجی که نتایج آن روز گذشته اعلام شد حزب کارگر توانسته است فاصله خود را با توری‌ها (محافظه‌کاران) کم کند. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، حزب کارگر توانسته است امتیاز اختلافات خود را با حزب محافظه‌کاران به ۴ امتیاز برساند. این در حالی است که شکاف این دو حزب در نظرسنجی‌های سه هفته پیش به ۱۸ امتیاز در سطح ملی می‌رسید. گفته می‌شود یکی از عوامل رشد آرای کوربین حضور او در تلویزیون بی‌بی‌سی و شرح مانیفست حزبش بوده است. قرار بوده این برنامه به شکل مناظره برگزار شود اما ترزا می‌ آن برنامه را بایکوت کرد. همچنین دو حمله اخیر به لندن هم موجب شده است تا کمی از آرای حزب ترزا می‌ ریزش پیدا کند. با وجود این حزب ترزا می‌ در نظرسنجی موسسه « ICM» همچنان دارای برتری ۱۱ امتیازی است.

برخی کارشناسان اما می‌گویند ریزش آرای توری‌ها به‌خاطر ضعف ترزا می‌ در برگزاری کمپین‌های انتخاباتی است. سیاست‌های وی تحت عنوان «قوی و با ثبات» برای مردم ناشناخته است و نخست‌وزیر انگلستان تلاش زیادی هم برای تشریح این سیاست‌ها نداشته است. در مقابل حزب کارگر به رهبری کوربین توانسته است فضای انتخابات را به سود خود بچرخاند. برخی می‌گویند چنانچه حزب محافظه‌کاران بتواند پیروز انتخابات زودهنگام شود شاید این پیروزی قاطع نباشد. این در شرایطی است که توری‌ها با برگزاری انتخابات زودهنگام قصد داشتند با پیروزی قاطع اکثریت قدرتمندی در داخل مجلس عوام این کشور تشکیل دهند. در حال حاضر این حزب در داخل پارلمان برتری شکننده‌ای دارد.