نویسندگان: مایکل دی سوین، ونیان دنگ و اوبه ری لسکور
ترجمه: محمدحسین باقی

در بخش‌های قبل به رقابت اقتصادی چین و آمریکا در غرب پاسیفیک اشاره شد. اکنون به رقابت نظامی و سرمایه‌گذاری‌های دو کشور در صنایع نظامی‌شان اشاره می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ‌ زرادخانه‌های نظامی چین و آمریکا طی 25 سال آینده (یعنی تا سال 2040) در غرب پاسیفیک بسیار مشکل‌ساز خواهند شد. در بخش قبل همچنین آماری از زیردریایی‌های دو کشور تا سال 2040 داده شد.

شناورهای رزمی

هم‌اکنون، نیروی دریایی آمریکا به‌طور کلی دارای 272 کشتی سطحی است. در مجموع، نیروی دریایی درنظر دارد تا تعداد کشتی‌ها را به تدریج و تا سال مالی 2028 به 321 فروند افزایش دهد. با این حال، پرسش‌هایی در مورد بار مالی این طرح‌ها مطرح شده است.

ناوشکن‌ها. نیروی شناور رزمی نیروی دریایی آمریکا امروز عمدتا متشکل از رزمناو کلاس «آرلی برک» و ناوشکن‌ها است. ایالات‌متحده 62 ناوشکن دارد. البته، نیمی از آنها هم اکنون در PACOM AOR استقرار دارند. چین در حال‌حاضر دارای 17 ناوشکن است. براساس آمارهای سفارش‌ها، تا سال 2040 ناوشکن‌های چینی احتمالا به 42 تا 43 فروند می‌رسند. در مقابل، ناوشکن‌های آمریکا به حدود 65 فروند خواهند رسید. اگر آمریکا حدود 60 درصد از ناوشکن‌های خود را به منطقه پاسیفیک اختصاص دهد، تا سال 2040 دارای 39 ناوشکن در منطقه خواهد شد.

در مقایسه، اگر چین 70 درصد از کشتی‌های خود را به منطقه اختصاص دهد، 30 ناوشکن در آنجا خواهد داشت. با این حال این عدد می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بالا رود؛ اگر پکن به همان میزان که منافع دریایی منطقه‌ای و جهانی‌ترش توسعه می‌یابد ساختار نیروهای رزمی خود را از ناوچه‌های کوچک‌تر و کوتاه‌بردتر به ناوشکن‌های بزرگ‌تر و بلندبردتر تغییر دهد. این کاملا محتمل است.

ناوچه‌ها. تا سال 2015، آمریکا فقط دارای 11 ناوچه بود در حالی که تعداد ناوچه‌های چینی به 59 فروند می‌رسید که شامل سیستم‌های پیچیده‌تری نسبت به گذشته بود. براساس داده‌های مربوط به سفارش ساخت کلاس‌های این ناوچه‌های چینی، پکن تا سال 2040 در مجموع 52 ناوچه خواهد داشت. اگر میزان سفارش‌های مربوط به سه کلاس از این ناوچه‌های آمریکایی هم در نظر گرفته شود، تنها 9 ناوچه تا سال 2040 در خدمت حضور خواهند داشت. اگر 60 درصد از این کشتی‌ها در منطقه پاسیفیک به‌کار گرفته شوند، ایالات‌متحده 5 تا 6 ناوچه تا سال 2040 در پاسیفیک خواهد داشت.