قربانی جدید «روس‌گیت» در کـاخ سفیـد عکس: AP

دنیای اقتصاد: حضور داماد ترامپ در پرونده روس‌گیت جدی‌تر از آن چیزی است که تخمین زده می‌شد. به نوشته روزنامه گاردین، جرد کوشنر، داماد و مشاور ویژه ترامپ خواستار برقراری ارتباط با روسیه از طریق کانال‌های مخفی شده است.

روز جمعه گزارشی منتشر شد که در آن اشاره شده است کوشنر با سفیر روسیه دست‌کم ۳ دیدار افشا نشده داشته است. واشنگتن‌پست افشا کرده است که سرگئی کیسلیاک به مقامات روسی گفته است که پیش از مراسم تحلیف نیز با داماد ترامپ دیدار داشته است. همچنین وی در یکی از جلسات در برج ترامپ با سفیر روسیه دیدار داشته، در این جلسه مایکل فلین نیز حضور داشته است. پرونده رسوایی روسیه که برخی به آن روس‌گیت می‌گویند با افشا شدن رابطه فلین با سفیر روسیه به اوج خود رسید.

دیدار جرد کوشنر با سفیر روسیه را دست‌کم هفت تن از مقامات آمریکا تایید کرده‌اند. حالا در پرونده‌ای که اف‌بی‌آی در مورد آن تحقیق می‌کند، پرونده ارتباطات کوشنر بیش از گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کوشنر هنوز در مورد این ادعا پاسخی نداده و کاخ سفید نیز فعلا ترجیح داده است واکنشی نشان ندهد. در تحولی دیگر همچنین واشنگتن‌پست گزارش داد که کمیته اطلاعات سنا که بر روی پرونده روسیه کار می‌کند، از کاخ‌سفید خواسته است تمامی اطلاعات، ایمیل‌ها و هرچه که در کمپین تبلیغاتی ثبت شده است را در اختیار کنگره قرار دهد.

این برای نخستین‌بار است که در تحقیقات صورت گرفته در کنگره دو حزب در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر دو طیف یک درخواست مشابه داشته‌اند. کاخ سفید هنوز به این درخواست پاسخ نداده است. این در شرایطی است که هنوز اف‌بی‌آی مانند کنگره خود را به‌طور مستقیم درگیر پرونده رابطه کاخ سفید با روسیه نکرده است. در این راستا یکی از این منابع که یک مقام فعلی پلیس است، گفت: با وجود آنکه اف‌بی‌آی مشغول تحقیق درباره روابط کوشنر با روسیه است اما او هنوز هدف تحقیقات مربوط به کمپین ترامپ قرار نگرفته است.

این اطلاعات جدید درباره سه مورد تماس از پیش افشانشده کوشنر با سفیر روسیه که از سوی خبرگزاری رویترز فاش شد، نشان می‌دهد که کوشنر چه زمان و به چه علت توجه اف‌بی‌آی را به خود جلب کرد و نشان می‌دهد ارتباطات او با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا گسترده‌تر از چیزی بوده که کاخ سفید فاش کرده بود. این در حالی است که نه اف‌بی‌آی و نه سفارت روسیه و همچنین کاخ سفید هیچ‌یک درباره این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

جیمی گورلیک، وکیل کوشنر گفت: موکلش هیچ تماسی با کیسلیاک در فاصله آوریل تا نوامبر گذشته را به‌یاد نمی‌آورد. شش نفر از این منابع گفتند: قبل از انتخابات، تماس‌های افشا نشده کیسلیاک با کوشنر و مایکل فلین متمرکز بر نبرد با تروریسم و بهبود روابط اقتصادی آمریکا و روسیه بوده‌اند. همچنین شش تن از این منابع گفتند: تماس‌های مکرر بین کوشنر و کیسلیاک وجود داشته اما از افشای جزئیات این تماس‌ها به غیر از دو تماس بین آوریل و نوامبر و یک گفت‌وگوی پس از انتخابات خودداری کردند. در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد،‌ سفیر روسیه به کرملین گفته بود که جرد کوشنر خواستار برقراری کانال ارتباطی محرمانه با مسکو شده است. او به کاخ سفید پیشنهاد داده بود که باید با روسیه از طریق یک «کانال پشتی» ارتباطات خود را حفظ کنیم.

با افشای رابطه‌های فاش نشده داماد ترامپ، فشارها علیه دولت ترامپ از سوی هر دو حزب افزایش یافته است. سفیر سابق آمریکا در روسیه می‌گوید: پرونده روسیه برای ترامپ مانند یک ابر سیاه است که هر آن ممکن است سیل‌وار ببارد. سی‌ان‌ان می‌گوید؛ داماد ترامپ در گفت‌وگو با طرف روسی وعده داده است که تحریم‌ها علیه روسیه را لغو خواهد کرد. روسیه به‌دلیل دخالت در شرق اوکراین و همچنین جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به مسکو مورد تحریم کشورهای آمریکایی و غربی قرار گرفته است. منابع می‌گویند کوشنر در دیدار با سفیر روسیه وعده سبک شدن تحریم‌ها را داده بود.

قربانی جدید «روس‌گیت» در کـاخ سفیـد