دنیای اقتصاد، شادی آذری: دیروز اجلاس کشورهای گروه ۷ برای نخستین بار در یک سال گذشته تشکیل شد اما بیش از نیمی از مقاماتی که در آن شرکت کردند، چهره‌های جدید بودند. این اجلاس که در سیسیل ایتالیا تشکیل شده دو روزه است و تا امروز ادامه دارد. چهار کشور از هفت کشور شرکت‌کننده در این اجلاس تحت رهبری فرد جدیدی قرار دارند: آمریکا، انگلستان، فرانسه و ایتالیا. شاید پرهیاهو‌ترین چهره جدید دونالد ترامپ باشد. کارشناسان انتظار دارند در این نشست دو روزه بحث‌های سختی بر سر موضوعاتی همچون تجارت و تغییرات آب و ‌هوایی درگیرد.

همچنین مبارزه با افراط‌گرایان خشونت‌طلب و تهدید کره‌شمالی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این اجلاس خواهد بود. با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، کارشناسان انتظار دارند بحث‌هایی همچون تغییرات آب و هوایی و تجارت بیش از آنکه به توافق منجر شود، به بن بست برسد. انتظار می‌رود در این اجلاس از ترامپ خواسته شود که از توافق سال ۲۰۱۵ در پاریس مبنی بر مبارزه با گرمایش زمین خارج نشود و به احتمال زیاد او در برابر محدودسازی اقدامات حمایتگرایانه مقاومت خواهد کرد.

گری کوهن، مشاور اقتصادی کاخ سفید که پیش از برپایی این اجلاس سخن می‌گفت پیش‌بینی کرد که «بحث‌های شدیدی» بر سر هر دو موضوع در سیسیل ایتالیا پیش بیاید. ترامپ طی مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که از پیمان تغییرات آب و هوایی خارج شود اما تاکنون این تصمیم را به تاخیر انداخته است. ترویج سیاست‌های حمایت‌گرایانه از سوی ترامپ هم از دیگر دغدغه‌های سران کشورهای عضو گروه ۷ است. نشریه اشپیگل به تازگی نقل قولی را از ترامپ چاپ کرده است که در آن ترامپ گفته بود آلمانی‌ها به‌خاطر فروش خودروهایشان به آمریکا «خیلی بد» عمل کرده‌اندو از آنها خواسته بود این کار را «متوقف کنند.» علاوه بر این ترامپ طی مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرده بود به صادرات کشورهایی که مازاد تجاری با آمریکا دارند تعرفه‌های شدید وضع می‌کند.

اجلاس گروه ۷ تنها چند روز پس از بمب‌گذاری‌های منچستر برگزار می‌شود که در آن ۲۲ نفر از جمله کودکان جان باختند. انتظار می‌رود ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به این بهانه از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس خواستار مبارزه با افراط‌گرایان خشونت‌طلب شود و اعلام کند که مبارزه با داعش «از میدان‌های جنگ به اینترنت» منتقل شده است. ناظران بر این باورند، ترامپ که در ادامه تور دور دنیای خود پس از سفر به چندین کشور و دیدارهای مختلف در این اجلاس حضور می‌یابد، در همه نشست‌ها و تا پایان روز دوم در اجلاس گروه ۷ نخواهد ماند.