هر یکشنبه یک موشک

دنیای اقتصاد: کره‌شمالی دومین موشک خود را طی یک هفته پرتاب و اعلام کرد که این آزمایش موفق بوده است. این موشک از نوع میان‌برد بوده و در سواحل شرقی فرود آمده است. به گزارش سی‌ان‌ان در این آزمایش موشکی رهبر کره‌شمالی شخصا ناظر بر شلیک موشک بوده است. نام این موشک بالستیکِ راهبردی «پوک‌ گوک ‌سانگ ۲» است و خبر شلیک آن روز دوشنبه رسانه‌ای شده است. کره‌شمالی گویا قصد دارد تا در هر یکشنبه یک موشک آزمایش کند. یک‌شنبه گذشته نیز کره‌شمالی موشک بالستیک دیگری را آزمایش کرد. شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن این آزمایش‌ها، کره‌شمالی را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است.

اعتراض ژاپن‌

دولت ژاپن شدیدا به آزمایش موشکی کره‌شمالی در روز یک‌شنبه اعتراض کرده است. دبیر کابینه دولت ژاپن گفته است کشورش به هیچ‌وجه نمی‌تواند این اقدامات تحریک‌کننده را تحمل کند. به گفته این عضو کابینه دولت ژاپن، موشک کره‌شمالی ساعت ۱۶:۵۹ دقیقه به‌وقت محلی از ساحل غربی این کشور به سمت دریای ژاپن شلیک شده و خارج از منطقه ویژه اقتصادی ژاپن بدون آنکه به کشتی‌ها یا هواپیماها آسیبی برساند، فرود آمده است. این در حالی است که در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی، وزیرخارجه ایالات متحده ضمن انتقاد از این اقدام، به پیونگ‌یانگ هشدار داد که فشارها بر کره‌شمالی در مراحل آغازین خود است. در این زمینه رکس تیلرسون در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز تاکید کرد: «ما در مرحله آغازین اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر کره‌شمالی قرار داریم». وزیرخارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که مقام‌های کره‌شمالی این پیام را درک کنند و متوجه شوند راهی که در پیش گرفته‌اند به سوی امنیت و آسایش نیست. آزمایش موشکی روز یکشنبه کره‌شمالی که به گفته آمریکا در آن از موشک‌های میان‌برد استفاده شده، دومین آزمایش موشکی این کشور ظرف یک‌هفته گذشته محسوب می‌شود.

در این مورد یک مقام نظامی کره‌جنوبی گفت که به نظر می‌رسد موشک آزمایش شده، نسخه ارتقا یافته و اصلاح‌شده «موشک سوخت جامد» زیردریایی‌های کره‌شمالی باشد. موشکی که هفته گذشته شلیک شد از سوخت مایع برخوردار بود و برد بیشتری داشت. کره‌شمالی تاکنون به تمام درخواست‌ها برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش حتی از سوی چین، تنها متحد این کشور، بی‌اعتنایی و تاکید کرده است به این تسلیحات برای دفاع قانونی از خود نیاز دارد.

این کشور که مدتی است برای افزایش برد موشک‌هایش تلاش می‌کند، روز شنبه ادعا کرد که موفق شده برد این موشک‌ها را برای رسیدن تا خاک آمریکا افزایش دهد. گرچه متخصصان موشکی می‌گویند در این ادعا اغراق شده است. یک مقام رسمی ایالات‌متحده که همراه رئیس‌جمهوری این کشور در سفر به عربستان سعودی به‌سر می‌برد، گفته است کاخ سفید از پرتاب این موشک‌ها آگاهی دارد و دریافته است که موشک جدید نسبت به سه موشک قبلی از برد کوتاه‌تری برخوردار بوده است. انجام دو آزمایش موشکی طی تنها یک هفته، کار رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی «مون جائه این» را دشوار کرده و برنامه‌های او را برای کاهش تنش بین دو کشور با چالش روبه‌رو کرده است.

موقعیت شبه‌جزیره کره به‌دلیل آنکه پس از جنگ ۵۳-۱۹۵۰ بین دو کشور، هنوز قرارداد صلحی به امضا نرسیده از حساسیت برخوردار است. در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، وزیر خارجه کره‌جنوبی گفته است این آزمایش‌ها به مثابه آب سردی بر روی امید و اشتیاق دولت جدید و جامعه جهانی برای صلح و غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره است. انجام آزمایش موشکی یک هفته قبل توسط کره‌شمالی، از سوی شورای امنیت سازمان ملل محکوم شد و همزمان واشنگتن هم پیونگ‌یانگ را تهدید کرد که در صورت تکرار این اقدام، تحریم‌های تازه‌ای وضع خواهد کرد. آمریکا برای مقابله با تهدید کره‌شمالی، سامانه دفاع موشکی تاد را که قادر به هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک با برد کوتاه و متوسط است، در کره‌جنوبی مستقر کرده است.

واحد 180

همزمان با هیاهوی دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی، رویترز گزارش داد که پیونگ‌یانگ یک واحد ویژه برای جاسوسی دارد که نام آن ۱۸۰ است. وظیفه نیروهای این واحد حملات هکری وسیع است. کره‌شمالی در چند سال اخیر به‌دلیل حملات هکری به شبکه‌های مالی در ایالات‌متحده، کره‌جنوبی و ده‌ها کشور دیگر سرزنش شده است.

منابع امنیت شبکه هم می‌گویند اخیرا به مدارک قابل‌توجهی دست پیدا کرده‌اند که حملات اخیر باج‌خواهانه در اینترنت نیز با حمایت کره‌شمالی صورت گرفته است. هفته گذشته خبر رسید که یک ویروس با نفوذ به ۳۰۰ هزار کامپیوتر در ۱۵۰ کشور از آنها باج‌خواهی کرده است. کره‌شمالی این ادعا را رد کرده و گفته است این ادعایی «سخیف» است.

در خصوص حملات سایبری معماهای زیادی وجود دارد که کارشناسان محتمل‌ترین پاسخ را در کره‌شمالی خلاصه می‌کنند. به‌عنوان مثال گفته می‌شود که پشت حملات سایبری در سرقت ۸۱ میلیون دلاری از بانک مرکزی بنگلادش در سال ۲۰۱۴ پیونگ‌یانگ قرار دارد. همچنین در حمله به سایت فیلم‌سازی سونی در هالیوود که در پی آن چند فیلم از جمله یک فیلم که علیه کره‌شمالی ساخته شده بود، به سرقت رفت و تمامی فیلم‌ها پیش از اکران در اینترنت پخش شد. در هر دو مورد ایالات‌متحده دو پرونده علیه این کشور به راه انداخته است. هنوز هیچ مدرک مستدلی وجود ندارد که این دو سرقت کار پیونگ‌یانگ بوده باشد. کره‌شمالی هم همواره حضور کشورش را در سرقت از بانک‌مرکزی بنگلادش و کمپانی سونی تکذیب می‌کند. کره‌شمالی یکی از بسته‌ترین کشورهای دنیا است که بیرون کشیدن اطلاعات از آن سخت است. اما کارشناسان با داشتن سرنخ‌هایی اعلام می‌کنند که کره‌شمالی به احتمال زیاد در این حملات هکری دست داشته است.

کیم هیونگ هوانگ، پرفسور کامپیوتر در دانشگاه پیونگ‌یانگ که به کره‌جنوبی فرار کرده است و هنوز منابعی در داخل کره‌شمالی هم دارد، می‌گوید: پیونگ‌یانگ با تاسیس واحد ۱۸۰ به دنبال کسب پول نقد بیشتر است. این استاد دانشگاه می‌گوید که واحد ۱۸۰برای هک موسسات مالی تاسیس شده است. به همین منظور او تاکید می‌کند که چند دانشجوی وی به ستاد فرماندهی راهبردی سایبری کره‌شمالی پیوسته‌اند.