دنیای اقتصاد: پس از آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی، آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را به سواحل کره اعزام کرده و در حال استقرار آن است. به گزارش اسپوتنیک، منابع دفاعی آمریکا اعلام کردند، دومین ناو هواپیمابر این کشور با نام «یواس‌اس رونالد ریگان‌» پس از آزمایش اخیر موشکی کره‌شمالی در حال استقرار در سواحل کره‌جنوبی است. این ناو هواپیمابر در نهایت باید جایگزین ناو هواپیمابر «یواس‌اس کارل وینسون» شود که ماه گذشته میلادی برای نشان دادن قوای نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره مستقر شد. این دو ناو هواپیمابر قرار است در رزمایش‌های نظامی مشترک شرکت داده شوند. ناو هواپیمابر رونالد ریگان روز سه‌شنبه آب‌های ژاپن را ترک کرد و به سمت آب‌های کره به حرکت درآمد. جدیدترین آزمایش موشکی کره‌شمالی یکشنبه پیش صورت گرفت و موشک بالستیک بین‌قاره‌ای شلیک شده در آب‌های ژاپن سقوط کرد.

سئول: پیونگ یانگ به‌دنبال مذاکره با آمریکا است

وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا به فرستاده ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی گفته واشنگتن تمایل دارد تا تلاش کند از طریق «همکاری براساس شرایط درست»، بحران اتمی کره‌شمالی را حل‌وفصل کند. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته یک درگیری بزرگ با کره‌شمالی احتمال دارد و تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد اما به‌دنبال حل بحران از طریق دیپلماتیک است که بتوان آن را از طریق تمدید تحریم‌های اقتصادی به‌دست آورد. «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که در کمپین انتخاباتی خود گفته بود به‌دنبال همکاری با کره‌شمالی است اخیرا گفته کره‌شمالی باید رویکردش را درباره تاکید بر داشتن قابلیت‌های تسلیحاتی پیش از مذاکرات احتمالی تغییر دهد. «هونگ سئوک-هیون»، فرستاده ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در واشنگتن گفت که ترامپ درباره تمایلش برای استفاده از توافق و همکاری برای برقراری صلح در کره استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌جنوبی گفت:‌ حقیقت این است که ترامپ گفته تنها در صورتی همکاری با کره‌شمالی صورت می‌گیرد که شرایط درستی برقرار شود. مقام‌های کره‌جنوبی و واشنگتن در جریان سفر مشاوران امنیت ملی ترامپ به سئول که اخیرا صورت گرفت توافق کردند به رویکردی موثر و عملی دست پیدا کنند. این اظهارات از سوی ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح شده که هم کره‌جنوبی و واشنگتن به‌دنبال این هستند که چین را متقاعد کنند تا از نفوذش برای تاثیرگذاری بر کره‌شمالی و متوقف کردن برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش استفاده کند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد روسیه از فضای به‌وجود آمده استفاده می‌کند تا رد پایی در کره‌شمالی بیابد. بر همین اساس، روزنامه‌های روسی اعلام کردند که اولین کشتی مسافران و گردشگران کره‌شمالی وارد روسیه شد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند روسیه به همراه پکن از توان متقاعد کردن کره‌شمالی برخوردار است و می‌تواند این کشور را به از سر گرفتن مذاکرات ۶ جانبه متقاعد سازد.