نبرد سیاسی تمام عیار در واشنگتن

دنیای اقتصاد: قانون‌گذاران آمریکایی روز یکشنبه از ترامپ خواستند تا مکالمات ضبط کرده جیمز کومی را به کنگره تحویل دهد. به گزارش رویترز در ادامه تحولات برکناری جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی قانون‌گذاران آمریکایی بنا بر ادعای ترامپ خواسته‌اند تا هر چه از مکالمات کومی را ضبط کرده است، در اختیار آنها بگذارد. از سوی دیگر این احتمال مطرح شده است که دموکرات‌ها جلسه رای‌گیری برای جایگزین کومی را بایکوت کنند.

در یک اقدام بی‌سابقه، هفته گذشته ترامپ در توییتی کومی را تهدید کرد که اگر اطلاعات پرونده روسیه را جایی نشت بدهد یا با رسانه‌ها صحبت کند، او نیز نوارهایی را که حاوی صدای ضبط شده اوست، منتشر می‌کند. ترامپ و سخنگوی کاخ سفید درباره وجود چنین نوارهایی تاکنون توضیحی نداده‌اند. لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی در این‌باره گفت: باید فضای موجود را شفاف کنیم و ببینیم آیا نوار مکالمات وجود دارد یا نه؟

گراهام که در برنامه تلویزیونی ملاقات با رسانه‌ها در شبکه ان‌بی‌سی حضور پیدا کرده بود،ادامه داد: اگر این نوارها موجود باشد اصلا کار درستی صورت نگرفته است و اگر این نوارها موجود است آن را باید به کنگره تحویل دهد. دموکرات‌ها اما می‌گویند که ترامپ با این تهدید قصد دارد تا مانع بررسی‌های بیشتر اف‌بی‌آی روی پرونده روسیه شود. اف‌بی‌آی در حال تحقیق روی پرونده‌ای بوده است که در آن ظنی قوی مبنی بر ارتباط نیروهای ترامپ با روسیه وجود دارد. ترامپ اما می‌گوید که وی به این دلیل کومی را اخراج کرده که عملکرد خوبی نداشته است و نیروهای اف‌بی‌آی از وی راضی نبوده‌اند. سناتور مایک لی از یوتا هم گفته است که احتمال احضار و درخواست برای عودت نوارها به کنگره وجود دارد.

لی که همچنین از سوی ترامپ به‌عنوان جایگزین آنتونیا اسکالیا در دادگاه عالی در نظر گرفته شده بر این باور است که ضبط مکالمات در کاخ سفید ایده‌ای خوب نیست. همزمان دموکرات‌ها به رهبری چاک شومر در سنا خواسته‌اند که ترامپ نوارها را در اختیار کنگره بگذارد و خواستار بررسی مستقل پرونده روسیه شده‌اند. دموکرات‌ها همچنین می‌گویند که در حال سبک و سنگین کردن تحریم جلسه رای‌گیری برای مدیر جدید اف‌بی‌آی هستند. همزمان با این تحولات، یک استاد دانشگاه تاریخ در آمریکا که پیش‌تر نیز پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود گفت که الان بهترین موقع برای استیضاح ترامپ است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، آلن لیچمن که پیش از این نتایج تمامی انتخابات آمریکا از سال ۱۹۸۴ را به درستی پیش‌بینی کرده است اکنون ادعا می‌کند اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی توسط ترامپ از مساله واتر گیت جدی‌تر است.

لیچمن در این باره توضیح داد: او اکنون می‌تواند در آستانه استیضاح قرار بگیرد. از نمای بیرونی او اکنون از قانون ممنوعیت پذیرش هدایا و مبالغ از دولت‌های خارجی سرپیچی کرده و قوه قضائیه را سردرگم کرده است. وی با این حال تاکید کرد: من نمی‌گویم ما باید ترامپ را اکنون استیضاح کنیم اما خواهان آغاز تحقیقات برای استیضاح وی هستم. این استاد تاریخ در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: این گزارش‌ها را که ترامپ ممکن است تلاش کرده باشد روند قضایی تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ارتباط وی با روسیه را دچار اختلال کرده باشد، باید مورد توجه قرار دهیم. لیچمن در ادامه به نوعی رئیس‌جمهوری آمریکا را به دروغ گفتن درباره دلیل اخراج رئیس اف‌بی‌آی متهم کرد.

پس از اخراج کومی طی هفته گذشته کاخ سفید تلاش زیادی برای ارائه توضیحی درباره این اقدام ترامپ کرد. مقامات کاخ سفید در تلاش هستند از رئیس‌جمهوری در مقابل اتهامات دموکرات‌ها مبنی بر اینکه کومی به‌دلیل دستیابی به اطلاعاتی درباره ارتباط میان کمپین ترامپ و روسیه از سمت خود برکنار شده است، حفاظت کنند. سخنگویان کاخ سفید ادعا کرده‌اند که کومی به‌دلیل نحوه مدیریت پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی اخراج شده است. همچنین دولت ترامپ به پیشنهادهایی از جف سشنز،‌ دادستان کل این کشور و معاون وی مبنی بر اخراج کومی اشاره می‌کند.