دنیای اقتصاد: روز گذشته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان میزبان امانوئل ماکرون بود. او در حالی که از روز یکشنبه سوگند ریاست‌جمهوری را به جا آورد در اولین روز رسمی کار خود راهی برلین شد تا با مقامات آلمانی دیدار کند. به گزارش رویترز، حضور ماکرون در آلمان نشان‌دهنده این است که فرانسه به‌دنبال ارتباط نزدیک با این کشور است.

فرانسه قصد دارد این پیغام را به باقی کشورهای اروپایی صادر کند، به‌رغم اینکه برگزیت اتفاق افتاده، اتحادیه اروپا دارای مشکلات مالی فراوانی است و از بحران پناهجویان رنج می‌برد، با این حال اتحادیه اروپا برای پاریس از اهمیت بیشتری برخوردار است. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که حزب محافظه‌کار مرکل توانست در انتخابات منطقه‌ای پیروزی مهمی به دست آورد و شانس وی را برای صدر اعظمی مجدد افزایش دهد. زمانی فرانسه و آلمان قلب اروپا به حساب می‌آمدند و حالا رهبران دو کشور قصد دارند «فرانکو-ژرمن» سابق را احیا کنند. حتی ارتباط گرم این دو موجب شده است که رسانه‌‌ها اسم این دو را ترکیب و از آن دو به‌عنوان «مرکرون» یاد کنند. مرکل روز شنبه به رسانه‌ها گفت که می‌خواهد با امانوئل ماکرون همکاری نزدیکی داشته باشد و این دو کشور می‌توانند خط مشی اروپایی را شکل دهند.

گونتر اوتینگر، عضور کمیسیون اتحادیه اروپا و از محافظه‌کاران آلمانی می‌گوید: این ارتباط نزدیک بین دو کشور قابل تحقق است و تقاضاها برای پیشرفت اتحادیه اروپا از جمله انتخاب وزیر مالی برای ناحیه یورو همچون یک رویا است. او می‌افزاید: ناحیه یورو باید بیش از پیش قوی باشد و رویکردهای یکسانی اتخاذ کند. این در شرایطی است که بسیاری از محافظه‌کاران اطراف مرکل ترس دارند که ناحیه یورو به «اتحادیه انتقالی» تبدیل شود و از آلمان برای اصلاحات درخواست کمک بیشتری داشته باشند و برای همین آنها به طرح ماکرون با شک و بدبینی نگاه می‌کنند.

هفته گذشته زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه از حزب چپ‌ میانه سوسیال دموکرات‌ها که در ائتلاف با مرکل است ولفگانگ شوبله، وزیر اقتصاد این کشور را متهم کرد که آنها به دلایل سیاسی و برای انتخابات آلمان در ماه سپتامبر به‌دنبال طرح‌های اصلاحی ماکرون هستند. گابریل می‌گوید ایجاد یک بودجه مشترک و وزیر مالی برای اتحادیه اروپا غیرواقع‌بینانه است و تغییرات سیاسی ناراحت‌کننده‌ای را به معاهدات اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.

ماکرون به فرانسوی‌ها قول داده است فرانسه را به جایگاه اصلی خود در جهان برساند برای همین در نخستین سفر خود آلمان را به‌عنوان یک شریک راهبردی انتخاب کرده است. او در مراسم تحلیف خود نیز تلویحا به بازگشت فرانسه به‌عنوان کشوری مهم در اروپا اشاراتی داشت. امانوئل ماکرون در این‌باره در اولین سخنرانی رسمی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «فرانسویان در روز ۷ ماه مه امید را انتخاب کردند و مسوولیتی که آنها بر عهده من قرار دادند، افتخاری بزرگ برای من است. جهان و اروپا هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به فرانسه نیاز دارند. آنها به فرانسه‌ای نیاز دارند که می‌داند چگونه آینده را به‌وجود آورد. من معتقدم که قدرت فرانسه رو به زوال نیست و تحت هیچ شرایطی از تعهداتی که به فرانسویان داده‌ام عقب‌نشینی نخواهم کرد؛ البته انجام این کار زمانبر و در عین حال ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود اما در نهایت فرانسویان خواهند دید که بهتر از قبل مورد حفاظت قرار خواهند گرفت.»

وی افزود: «به همه آنچه بتواند فرانسه را به کشوری امن تبدیل کند تا بتوان در آن بدون ترس زندگی کرد، پرداخته خواهد شد. اروپایی که ما به آن نیاز داریم باید از نو بنا شده و راه‌اندازی شود. نهادهای ما باید کارآمدی خود را بازیابند. من به نهادهای جمهوری پنجم اعتماد دارم و معتقدم که آنها باید صدای شهروندان را بشنوند.»

رئیس‌جمهوری جدید فرانسه تصریح کرد: «جهان به آنچه فرانسه می‌گوید توجه خواهد کرد. هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده که فرانسه در راس امور قرار گیرد. جهان از ما انتظار دارد که قوی، منسجم و بابصیرت باشیم و ما تمامی مسوولیت‌های خود برای ارائه پاسخ به بحران‌های بزرگ معاصر را برعهده خواهیم گرفت. همه ما مستقل هستیم. فرانسه همواره به آزادی و حقوق بشر احترام خواهد گذاشت. ما نقش مهمی داریم.»

نخست‌وزیر فرانسه انتخاب شد

امانوئل ماکرون درست ساعاتی پیش از سفر به آلمان نخست‌وزیر خود را انتخاب کرد. در شرایطی که برای نخست‌وزیر فرانسه نام‌های زیادی مطرح شده بود، اما در این میان سهم این پست به جمهوری‌خواهان فرانسه رسید. رئیس‌جمهوری تازه فرانسه برای این منظور از بین گزینه‌های متعدد به ادوارد فیلیپ رسید. ادوارد فیلیپ محافظه‌کار است؛ در حالی که پیش‌تر حتی نام‌هایی مثل کریستین لاگارد هم به‌عنوان یک نام مطرح شده بود. قرار است با انتخاب فیلیپ ادوارد، امروز کابینه دولت فرانسه هم معرفی شود. ادوارد فیلیپ از سال ۲۰۱۲ نماینده پارلمان فرانسه بوده است.