دنیای اقتصاد: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، روز پنج‌شنبه با کاروانی از خودروهای حامل هوادارانش وارد کابل شد. این رهبر مجاهدان افغان که تا چندی قبل از مخالفان مسلح دولت به شمار می‌رفت، هفته گذشته پس از سال‌ها زندگی در خفا، در ولایت لغمان در شرق افغانستان در انظار عمومی ظاهر شد. قریب الرحمان سعید، سخنگوی حزب اسلامی افغانستان گفت: حکمتیار همراه با کاروانی از خودروهای حامل هوادارانش وارد کابل شده و به اقامتگاهش در منطقه دارالامان شهر کابل می‌رود. به گفته وی، حکمتیار نخست با بزرگان حزب اسلامی و هوادارانش دیدار خواهد کرد و بعد به ملاقات محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان رفت.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، پس از توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان، در تاریخ ۹ اردیبهشت با شرکت در یک نشست عمومی در ولایت لغمان در شرق افغانستان، در انظار عمومی ظاهر شد. حکمتیار به تازگی از ولسوالی علینگار ولایت لغمان به شهر مهترلام مرکز این ولایت رفت و مشخص نیست که قبل از آن او در کجا زندگی می‌کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، او در نخستین سخنرانی‌ خود گفت افغانستان به یک حکومت مرکزی نیرومند نیاز دارد. او افزود که در افغانستان شرایط به گونه خاصی است. وی اعلام کرد که برای ایجاد حکومت مرکزی قوی با تمام جناح‌های حاضر، بدون گرفتن امتیاز و هیچ‌گونه پیش‌شرط حاضر به همکاری است. او از همه افغان‌ها و از گروه طالبان خواست به روند صلح بپیوندند و از تمام جناح‌ها خواست با فراموش کردن گذشته، برای صلح پایدار دست برادری با هم بدهند.

او همچنین در بخشی از سخنرانی دیگر خود در شهر جلال‌آباد ننگرهار به گروه طالبان تاخت و گفت که این گروه باعث شد پای آمریکایی‌ها به افغانستان باز شود. حکمتیار تاکتیک‌های جنگی این گروه را هم اشتباه خواند. به گزارش بی‌بی‌سی، حکمتیار و حزب اسلامی از جانب نهادهای حقوق بشری متهم به «موشک‌باران کور» کابل و دست داشتن در کشتار هزاران شهروند کابلی هستند که در جنگ‌ قدرت میان جریان‌های افراط‌گرا از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ کشته شدند. توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی حکمتیار و دولت افغانستان در مهر سال گذشته به امضا رسید. بر مبنای آن حکمتیار به حامیانش دستور داد به شورش علیه دولت افغانستان پایان دهند. نام او از فهرست تحریم‌های سازمان ملل حذف شد و دولت افغانستان نیز قرار است زندانیان سیاسی این حزب را آزاد کند. دولت افغانستان روند مصالحه با حزب اسلامی حکمتیار را الگویی برای مصالحه با دیگر گروه‌های مخالف مسلح به‌ویژه گروه طالبان دانسته است. طالبان امضای موافقت‌نامه صلح حکمتیار با دولت را محکوم کرده و آن را معادل «تسلیم شدن» او به آمریکا خواند.

آغاز حملات بهاره طالبان

اگرچه توافق‌نامه حکمتیار با دولت افغانستان یک خبر خوب برای افغان‌ها و ثبات در این کشور بود اما اخبار بد میل ندارد از این کشور رخت بربندد. بر همین اساس، طالبان با اشاره به برنامه‌هایش برای تشدید حملات به نیروهای دولتی اعلام کرد که حملات بهاره خود را از روز یکشنبه‌ (فردا) آغاز خواهد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، رهبری طالبان پیش‌تر متعهد شده بود «از هرگونه تاکتیکی برای بازداشت یا آسیب‌زدن به متجاوزان خارجی» استفاده خواهد کرد که شامل حملات انتحاری به پایگاه‌های نظامی و مناطق دیپلماتیک می‌شود. ماه آوریل مرگبارترین ماه در سال جاری میلادی بوده است. براساس آمار منتشر شده ۲۵۷ تن از جمله غیرنظامیان، ‌نیروهای امنیتی افغان و نیروهای خارجی در درگیری‌های سراسر افغانستان کشته شده‌اند.