دنیای اقتصاد: مارین لوپن، نامزد حزب «جبهه ملی» راست‌های افراطی فرانسه که پیروز دور اول رقابت‌های ریاست‌جمهوری در فرانسه شده اعلام کرد در صورت پیروزی در این رقابت انتخاباتی، «نیکولا دوپون‌انیان» را به‌عنوان نخست‌وزیر خود انتخاب خواهد کرد. به گزارش رویترز، دوپون‌انیان راست‌گرا که در دور اول انتخابات ریات‌جمهوری فرانسه ۷/ ۴ درصد آرا را کسب کرد روز جمعه از لوپن اعلام حمایت کرد.

بر همین اساس، لوپن طی کنفرانس خبری با حضور لوپون‌انیان گفت: «به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه، من نیکولا دوپون‌انیان را به سمت نخست‌وزیری برمی‌گزینم.» دوپون‌انیان نیز اعلام کرد: با لوپن توافقی امضا کرده که به موجب آن در دولت احتمالی آینده برخی از برنامه‌های لوپن را اصلاح و تعدیل کند. به گزارش گاردین، برخی این اقدام را «ائتلاف راست‌ها» برای کسب قدرت دانسته‌اند. برخی دیگر نیز بر این باور هستند که احتمال شکست لوپن در دور دوم باعث شده او به ائتلاف با دیگر احزاب و چهره‌های نزدیک به خود روی آورد تا به این وسیله سبد آرای دیگران را نیز به سبد خود بیفزاید. نظرسنجی‌ها نیز این مساله را محتمل‌تر ساخته است. به گزارش رویترز، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه قرار است هفتم مه (۱۷ اردیبهشت) با رقابت لوپن و امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روها برگزار شود. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ماکرون میانه رو با حدود ۶۰ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیروز خواهد شد. به همین دلیل، شانس لوپن در دور دوم کاهش یافته و همین باعث شده وی به ائتلاف با «رقبای نزدیک» یا «دوستان همفکر» روی آورد.

هشدار اولاند

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت، مارین لوپن، همیشه به‌دنبال خروج کشور از اتحادیه اروپا و منطقه یورو بوده است. این اظهارات از سوی لوپن برخلاف خواسته مردم فرانسه است و این ایده‌ها ترسناک هستند.

اولاند پس از نشست برگزیت اتحادیه اروپا در بروکسل در یک نشست خبری گفت: «این واکنش‌های مخفیانه به این حقیقت است که هم مارین لوپن و هم نیکولا دوپون‌انیان از این مساله آگاهند که فرانسه نمی‌خواهد از ناحیه یورو خارج شود چون مردم فرانسه می‌دانند این مساله اوضاع اقتصادیشان را تضعیف می‌کند.» در همین راستا، لوپن روز گذشته در مصاحبه با روزنامه «لو پاریزین» تاکید کرد: یورو مرده است و فرانسه باید واحد پول ملی خود را بازگرداند. او گفت: «یورو برای اقتصاد فرانسه یک بار محسوب می‌شود. فرانسه باید بتواند بر پول ملی خود کنترل داشته باشد.» لوپن گفته اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیروز شود قصد دارد برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ پس از مذاکره با دیگر کشورهای اروپایی، رفراندومی برگزار کند.

مردم فرانسه چه می‌گویند؟

یک نظرسنجی نشان داد، ۴۲ درصد رای‌دهندگان فرانسوی معتقدند ماکرون و لوپن نخواهند توانست در فرانسه اتحاد ایجاد کنند. همچنین ۳۶ درصد پاسخگویان نیز معتقد بودند نه ماکرون و نه لوپن «منش ریاست‌جمهوری» ندارند. در این نظرسنجی که از سوی موسسه «ایفوپ» انجام شد، مشخص شد که مجموعا ۵۴ درصد رای‌دهندگان مارین لوپن را کاندیدای ریاست‌جمهوری «بی‌ثبات» تلقی می‌کنند در حالی که ۲۵ درصد چنین عقیده‌ای در مورد ماکرون داشتند. ۴۲ درصد نیز در این نظرسنجی معتقد بودند لوپن بهتر می‌تواند از کشورشان در مقابل تروریسم دفاع کند اما ۲۲ درصد چنین عقیده‌ای درباره ماکرون داشتند. طبق این نظرسنجی ۴۷ درصد معتقد بودند هر دو کاندیدا کاملا صادق نیستند، ۴۴ درصد عقیده داشتند که هیچ‌یک از دو کاندیدا با نیازهای روزمره مردم فرانسه آشنایی ندارند و ۴۵ درصد نیز گفتند که هیچ‌یک از دو کاندیدا نمی‌توانند میزان بیکاری را در فرانسه کاهش دهند. این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۸-۲۶ آوریل با پرسش از ۱۰۰۰نفر انجام شد.

ماکرون می‌تازد

حزب امانوئل ماکرون،‌ کاندیدای میانه روی ریاست‌جمهوری فرانسه روز شنبه استعفای پدر مارین لوپن رقیب انتخاباتی‌اش از حزب جبهه ملی خواستار شد. به گزارش رویترز، این درخواست به‌دلیل صحبت‌های توهین‌آمیز پدر لوپن درباره مامور پلیس کشته شده در حمله اخیر منسوب به داعش در شهر پاریس مطرح شده است. مامور پلیس ۲۰ آوریل، سه روز قبل از دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که در آن ماکرون و مارین لوپن پیروز شدند در حمله یک عامل مرتبط با گروه تروریستی داعش در شهر پاریس کشته شد و دو تن دیگر نیز زخمی شدند. ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن و بنیانگذار حزب جبهه ملی که دخترش اکنون از جانب این حزب کاندیدای ریاست‌جمهوری است اخیرا در صحبت‌هایی از برخی حرف‌های مطرح شده در مراسم یادبود این مامور پلیس کشته شده انتقاد کرده و گفت: « در این مراسم به ترویج هم‌جنس بازی پرداخته شده است.» حزب مشهور به «به پیش» متعلق به ماکرون در بیانیه‌ای به نقل از او اعلام کرد: «ما شاهد بودیم مارین لوپن هنوز این اظهارنظرها را محکوم نکرده است. من از این کاندیدا می‌خواهم فورا به مسوولیت‌های ژان ماری لوپن در حزب جبهه ملی خاتمه دهد.»