طغیان مرد نارنجی علیه واشنگتن‌نشینان

دنیای اقتصاد: ترامپ در شبی که صدمین روز ریاست‌جمهوری خود را جشن گرفته بود، به رسانه‌ها و دموکرات‌ها تاخت. به گزارش سی‌ان‌ان دونالد ترامپ صدمین روز آغاز به کار خود در مقام رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را در جمع حامیانش در پنسیلوانیا جشن گرفت؛ جشنی که با انتقاد شدید از جریان اصلی رسانه‌های آمریکا همراه بود. او که از ماه فوریه رابطه‌ای تیره و تار با رسانه‌ها پیدا کرد، اعلام کرده بود که از ورود برخی رسانه‌ها به مراسم‌هایی که برگزار خواهد کرد، جلوگیری می‌کند.

برای همین او روز یکشنبه هم در جشن خبرنگاران در کاخ سفید حضور پیدا نکرد و به پنسیلوانیا رفت. او بعد از ریگان در ۳۶ سال گذشته دومین رئیس‌جمهوری است که در این مراسم حاضر نشده است. البته ریگان در آن زمان به‌دلیل اینکه مورد سوء قصد واقع شد، نتوانست خود را به مراسم برساند. اما او حتی در آن حال نیز از طریق تلفن با میهمانان ارتباط برقرار کرد. با این حال ترامپ ترجیح داد به جای حضور در این برنامه در میان حامیانش که در هریزبرگ پنسیلوانیا گردآمده بودند، حضور پیدا کند. او در این سخنرانی گفت: «جز پنسیلوانیا هیچ جای دیگری نبود که ترجیح بدهم این رخداد ۱۰۰ روزه شدن را آنجا جشن بگیرم.» به نوشته سایت پولتیکو، طبق نظرسنجی جدید دانشگاه ویرجینیا،۹۳درصد رای‌دهندگان ترامپ، همچنان از رئیس‌جمهور آمریکا پشتیبانی می‌کنند. این در شرایطی است که اوضاع ترامپ در نظرسنجی شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» بهتر از این است و ۹۶ درصد رای‌دهندگان گفته‌اند هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهار کرد: «جماعت زیادی از بازیگران هالیوود و اعضای رسانه‌های واشنگتن در تالار هتلی در پایتخت ما همدیگر را تسلی می‌دهند... آنها به بهانه میهمانی شام خبرنگاران کاخ سفید دور هم جمع شده‌اند، بدون رئیس‌جمهور... و من بیش از این نمی‌توانم شاد باشم که صد مایل دورتر از آن باتلاق واشنگتن هستم و شامگاهم را با شما می‌گذرانم که جمعیت بسیار بزرگ‌ و مردم به مراتب بهتری هستید.»

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی در باب این موضوع نوشت که در طول ۳۶ سال گذشته این نخستین بار است که رئیس‌جمهوری آمریکا در میهمانی شام خبرنگاران کاخ سفید حاضر نمی‌شود. ریچارد نیکسون آخرین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که توانست از حضور در این میهمانی شام سر باز بزند. رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، بارها متهم به موضع‌گیری جانبدارانه علیه ترامپ شده‌اندو از سوی جمهوری‌خواهان و برخی رسانه‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند.

دونالد ترامپ رسانه‌های جریان اصلی آمریکا را به تحریف واقعیات و تخریب دولت متهم می‌کند. وی از فوریه تاکید کرده بود که در میهمانی شام رئیس‌جمهور و خبرنگاران کاخ سفید شرکت نمی‌کند. به جای این میهمانی، ترامپ روز شنبه در پنسیلوانیا دو فرمان اجرایی دیگر را امضا کرد که یکی از آنها دستور بازبینی همه قراردادهای تجاری ایالات‌متحده و دیگری دستور تشکیل دفتر سیاست‌های تجاری و تولیدی است. این در حالی است که جف میسون، مسوول امور خبرنگاران کاخ سفید در غیاب رئیس‌جمهوری این کشور سعی داشت بین دو طرف آشتی برقرار کند. او گفت که رسانه‌ها دشمن مردم آمریکا نیستند. پیش‌تر، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده رسانه‌های آمریکایی را دشمن مردم خوانده بود. در این شب اما میسون گفت: امشب یک ذره متفاوت است اما در اصل و بنیاد آن هیچ تغییری ایجاد نشده است. منظور میسون از کمی تغییر نبود رئیس‌جمهوری آمریکا در این جشن بود اما غیبت وی در این جشن به منزله اعلان جنگ علنی علیه رسانه‌ها به حساب می‌آید.

ترامپ: موفق بودم

در حالی که جشن صدمین روز ریاست‌جمهوری ترامپ تحت‌الشعاع عدم حضور وی در جشن خبرنگاران قرار گرفته بود، او در جمع حامیان خود اعلام کرد که موفق‌ترین عملکرد کاری را در این ۱۰۰ روز داشته است. او در نطق یک‌ساعته خود در این مراسم تصریح کرد که هفته‌های گذشته بسیار هیجان‌انگیز و بسیار سازنده‌ بوده‌اند. ترامپ از نبردهای بزرگی که در پیش است، سخن گفت و وعده داد که تمامی این نبردها را با پیروزی به پایان خواهد برد. ترامپ اعلام کرد که طی دو هفته‌ آینده در ارتباط با توافق‌نامه اقلیمی پاریس تصمیم‌گیری خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود از خروج ایالات‌متحده از این توافق‌نامه ‌مهم بین‌المللی سخن گفته و وعده داده بود که استفاده از منابع فسیلی چون زغال‌سنگ را در تامین انرژی تقویت کند. زغال‌سنگ از منابعی محسوب می‌شود که در تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین گرمایش زمین تاثیرگذار هستند.

همزمان با سخنرانی ترامپ در پنسیلوانیا ده‌ها هزار نفر در واشنگتن دست به تظاهراتی اعتراضی در انتقاد به سیاست‌های زیست‌محیطی ترامپ زدند. در بین این معترضان، بازیگران مشهوری چون لئوناردو دی‌کاپریو نیز حضور داشتند. دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد. شماری از اقدامات بحث‌برانگیز او سبب شد که موج‌هایی گسترده از اعتراضات به راه افتد. مهم‌ترین برنامه‌هایی که او اعلام کرده بود در حال حاضر متوقف شده‌اند: برچیدن برنامه‌ بهداشتی و تامین خدمات درمانی دولت اوباما در پی مخالفت هم‌حزبی‌های ترامپ در جناح جمهوری‌خواه متوقف شده، دادگاه‌ها فرمان مهاجرتی او را به تعلیق درآورده‌اند و چگونگی تامین هزینه‌ دیوار مرزی با مکزیک نیز هنوز مشخص نیست.

ترامپ همچنین طی سخنرانی خود در پنسیلوانیا موفقیت‌های خود در یکصد روز گذشته را برشمرد، از جمله انتصاب نیل گورساچ به مقام قاضی دیوان عالی ایالات‌متحده و خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام. رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به هوادارانش گفت: «ما به یکایک وعده‌های خود عمل خواهیم کرد.» ترامپ همچنین فرمانی را صادر کرد که هدف آن بازبینی تمامی توافق‌نامه‌های بین‌المللی تجاری است که آمریکا نیز آن را به امضا رسانده است. برخی می‌گویند دوره ۱۰۰روزه ترامپ با پیشینیان خود تفاوت اساسی داشته است. در این زمینه جانت مولینز گریسوم، یکی از مشاوران ارشد جورج بوش می‌گوید: ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری ترامپ بازتاب تغییرات عمده‌ای است که این دوره با دوره‌های گذشته داشته است. او تصریح می‌کند: بزرگ‌ترین تفاوت بین رئیس‌جمهوری فعلی با روسای جمهوری سابق در این است که ریاست‌جمهوری او با منافع هیچ گروهی گره نخورده است، از این‌رو تحت فشار هیچ گروهی قرار نمی‌گیرد.

به اعتقاد وی پیروزی ترامپ که بدون هیچ وابستگی گروهی رخ داده است، موجب می‌شود تا رای‌دهندگان از وی بیش از پیش حمایت کنند. برای مثال کهنه‌سربازان آمریکایی او را به چشم فردی می‌بینند که آمده است تغییرات اساسی در مناسبات گذشته ایجاد کند. در حالی که برای روسای پیشین پیروی از شرایط حاکم در واشنگتن اهمیت بسزایی داشته است اما رای‌دهندگان به وی او را به این خاطر دوست دارند که تمامی مناسبات حاکم در واشنگتن را شکسته است. ناظران عدم حضور وی در جشن خبرنگاران در کاخ سفید را در همین راستا ارزیابی می‌کنند.