دنیای اقتصاد: داستان نفوذ روسیه به کارزار انتخاباتی ترامپ وارد فاز تازه‌ای شد. به گزارش سی‌ان‌ان، اف‌بی‌آی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که روسیه برای نفوذ به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا، مشاوران ترامپ را هدف قرار می‌داده است. براساس این اسناد روسیه نفوذ در داخل برنامه‌های ترامپ را از طریق مشاوران کارزار وی دنبال می‌کرده است. در واقع مدارک جدید در حال تکمیل کردن پازل اثرگذاری روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است. در این مدارک مشخص شده است که روس‌ها نه‌تنها از طریق هک سایت مرکزی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در نتیجه به دست آمده تاثیرگذار بوده‌اند، بلکه با نفوذ در حلقه یاران ترامپ توانسته‌اند برنامه‌های خود را دقیق‌تر پیش ببرند. نیروهای اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر بر همکاری یاران ترامپ با روس‌ها تحقیق می‌کنند.

به گفته برخی کارشناسان این مدارک جدید به کمک نیروهای اطلاعاتی آمریکا آمده تا پرونده ارتباط روس‌ها با تیم ترامپ دقیق‌تر پیگیری شود. در این زمینه کارتر پیج، مشاور سیاست خارجی ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از مظنونان اصلی است. کارتر پیج که یکی از ۵ مشاور اصلی ترامپ محسوب می‌شده است، می‌گوید: «در آمریکا این فرض همواره وجود دارد که گفت‌وگو با هر شخص روس به این ختم می‌شود که آن فرد اطلاعات به دست آمده از هر مذاکره‌ای را در اختیار حکومت روسیه قرار می‌دهد.» این در حالی است که خود کارتر پیج در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی با حضور در مدرسه اقتصادی مسکو از سیاست ضدروسی آمریکا به شدت انتقاد کرد.

در این شرایط اما این یقین حاصل شده که روسیه از طریق حلقه مشاوران ترامپ به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نفوذ کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اف‌بی‌آی به این نتیجه رسیده است که جاسوسان روسیه از سال ۲۰۱۳ روی تاجری آمریکایی به نام کارتر پیج کار می‌کرده‌اند تا وی را به استخدام خود در آورند. این فرد اما در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا به یکی از ۵ مهره اصلی ترامپ در حوزه سیاست خارجی تبدیل شد.

سفر سال گذشته پیج به روسیه نیز این شائبه را مطرح کرده که وی بازیگر اصلی پرونده با روس‌ها بوده است. اطلاعات به دست آمده از سوی اف‌بی‌آی نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند. تاکنون درخصوص پرونده «روس‌گیت»، مایکل فیلن، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا قربانی شده است. احتمال می‌رود در روزهای آینده نام افراد دیگری نیز از حلقه یاران ترامپ مطرح شود. در این زمینه هم نیروهای اطلاعاتی اروپایی، هم نیروهای آمریکایی اذعان کرده‌اند که چند مشاور ترامپ با مقامات روس گفت‌وگو و مذاکره داشته‌اند. این گفت‌وگوها موجب شده است تا عملکرد اف‌بی‌آی و سیا زیر سوال برود. اف‌بی‌آی و سیا تاکنون درباره این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند. اما روزنامه واشنگتن تایمز خبر داد که در روز دوم ماه مه مدیران اف‌بی‌آی و سیا در کنگره حضور پیدا خواهند کرد و در این‌باره شهادت خواهند داد. قانون‌گذاران آمریکایی همچنین ابراز تمایل کردند تا سخنان مقام‌های اطلاعاتی ارشد دولت اوباما را هم بشنوند. مایک کاناوی، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از جیمز کومی، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و آدمیرال مایک راجرز، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا برای نشستی غیرعلنی در دوم مه دعوت کرد. همچنین از جان برنان رئیس سابق سازمان سیا، جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا و «سالی یاتس» معاون سابق دادستان کل آمریکا درخواست شده تا در پرونده دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شهادت دهند. جیمز کومی ماه پیش در اولین جلسه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا تایید کرد که سازمان او درباره مداخله احتمالی روس‌ها در انتخاب ۲۰۱۶ که به پیروزی دونالد ترامپ ختم شد، تحقیقاتی در دست انجام دارد. تحقیقاتی که تاکنون یک نام از آن بیرون آمده است: کارتر پیج. دولت اوباما اکتبر گذشته در اوج انتخابات ریاست‌جمهوری، رسما کرملین را به سرقت و افشای ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک (حزب دموکرات‌ها) متهم کرد. در آن زمان کلاپر با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که چگونه روسیه با ایمیل‌های افشا شده قصد داشت بر روند انتخاباتی آمریکا تاثیر بگذارد.