ائتلاف نانوشته افراطی‌ها

دنیای اقتصاد: ساعت ۹ شب پنج شنبه به وقت محلی- ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۶- دو جوان که یکی از آنها ۳۹ ساله تخمین زده شده است به منطقه خرید شانزه لیزه در پاریس حمله کرده و یک افسر پلیس را کشته و دو نفر دیگر(یک افسر پلیس و یک گردشگر خارجی) را مجروح کردند. به گزارش الجزیره، هویت این دو فرد مشخص شده اما پلیس تا پایان کامل تحقیقات نام آنها را اعلام نخواهد کرد. الجزیره می‌نویسد نفر اول در حومه پاریس زندگی می‌کرد و نفر دوم فردی ساکن بلژیک بود و به این ترتیب، پلیس بلژیک نیز به حالت آماده‌باش درآمد. براساس گزارش‌ها، این دو تروریست در فاصله میان ایستگاه فرانکلین روزولت و ارگ پیروزی که مملو از توریست و یک مرکز خرید گسترده است، دست به عملیات ترور زدند. «پی یر هنری براندیت»، سخنگوی وزارت کشور فرانسه می‌گوید: فرد مظنون با سلاحی خودکار تهدید تروریستی خود را محقق کرد. او افزود: آماده باش امنیتی اکنون در فرانسه به بالاترین حد خود رسیده است.

تاثیر حمله تروریستی بر انتخابات فرانسه

این حمله تروریستی در حالی رخ می‌دهد که فردا اولین دور از انتخاب بیست و پنجمین رئیس‌جمهوری فرانسه و به عبارتی هفتمین رئیس‌دولت جمهوری پنجم فرانسه برگزار می‌شود. یک دیدگاه معتقد است که این حمله تروریستی برای تاثیرگذاری بر فضای انتخابات طراحی شده است. ناتاشا باتلر، خبرنگار الجزیره در فرانسه می‌گوید؛ این حمله برای محک زدن وضعیت امنیت و نیروهای امنیتی فرانسه پیش از انتخابات طراحی شده بود. او می‌گوید: در شهرهای کوچک فرانسه و حتی در روستاها که از این حمله متاثر نشدند، سخن از خشونت در فرانسه می‌رود. باتلر می‌گوید: «مردم فرانسه در هر کوی و برزنی اکنون می‌ترسند که هدف بعدی آنها باشند. در واقع، این ترس وجود دارد که حمله‌ای مشابه در هر کجا و در هر زمانی و علیه هر فرد یا نهادی ممکن است، رخ دهد.»

سناریوها

در همین راستا سناریوهایی مطرح شده است. سی‌ان‌ان اولین سناریو را چنین مطرح می‌کند که این جوان برای سیستم امنیتی فرانسه شناخته شده بود. این گزارش بر این باور است که او در زمره افراط‌گرایان اسلامی بود و «مدتی بود در رادار نیروهای امنیتی فرانسه قرار داشت.» ضارب در سال ۲۰۰۱ از سوی پلیس فرانسه متوقف و بازداشت شده بود اما زمانی که افسر در حال بازجویی از او بود، اسلحه افسری دیگری را ربود و او را به ضرب ۳ گلوله کشت. ضارب همچنین به‌دلیل سرقت‌های خشن و مسلحانه دارای سابقه بود و اتهاماتی داشت. دومین سناریو اشاره دارد به اینکه ضارب از اعضای داعش بود. او در واقع در زمره «هسته‌های خفته» بود که با توجه به فشار طاقت فرسایی که این گروه در عراق و سوریه متحمل شده دست به انجام حمله در قلب جهان غرب زده تا همچنان اقتدار خود را به رخ بکشد.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: از سال ۲۰۱۵ فرانسه در سیبل حملات گروه‌های افراطی قرار دارد. به همین دلیل، از سال ۲۰۱۵ فرانسه در «وضعیت فوق‌العاده» به سر برده است چرا که طی این حملات تروریستی تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر کشته شده‌اند. به نوشته سی‌ان‌ان، این حمله که در نزدیکی‌های کاخ الیزه صورت گرفت باعث شد وحشت و ترس ستون‌های الیزه را به لرزه در آورد زیرا تروریست‌ها یک گام دیگر به الیزه نزدیک شدند. سومین سناریو هم تلویحا از زبان خبرگزاری رویترز مطرح شده که می‌نویسد: فرانسوا اولاند حملات پاریس را «بزدلانه» خوانده اما حقیقت این است که داعش می‌خواهد از اولاند انتقام بگیرد. در دوره فرانسوا اولاند لشکرکشی‌های فرانسه در کنار آمریکا علیه داعش شروع شد و نیروهای فرانسوی یکی از تامین‌کنندگان اصلی نیروی ائتلاف علیه داعش را تشکیل می‌دادند.

داعش با قرار دادن اولاند در سیبل خود در عمل محبوبیت او را به پایین‌ترین حد ممکن رساند و این تصور را القا کرد که سیستم امنیتی فرانسه دارای شکافی است که اولاند مسوول آن است. اکنون اولاند در کنار سارکوزی تنها روسای جمهور یک دوره‌ای در فرانسه محسوب می‌شوند. رویترز در گزارش خود می‌افزاید: اسنادی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد سیستم اطلاعاتی فرانسه از ورود «مردی خطرناک» از بلژیک با قطار خبر می‌دهد که به‌دنبال انجام کاری مهم است. این فرد ظاهرا همراه ضارب است که گریخت اما پلیس حکم جلب او را صادر کرد. وزیر کشور فرانسه می‌گوید: «با تفتیش خانه مهاجم در حومه پاریس آلات قتاله زیادی کشف کردیم و ما جلوی حمام خون در شانزه لیزه را گرفتیم.» خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مظنون دوم در حمله پاریس خود را تسلیم مسوولان بلژیک کرد.

شبح داعش بر فراز قاره سبز

رویترز می‌نویسد داعش دارای صدها مبارز فرانسوی است. اکنون بلژیک به قلب تپنده افراط‌گرایی در اروپا تبدیل شده و جهادیون از این کشور، سایر کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه را تهدید می‌کنند. داعش در شبکه «اعماق» به «میزانی» از ارتباط مستقیم با این فرد اشاره کرد. اما نکته در این است که هسته‌های مخفی داعش در اروپا نه بر حسب فرمان مستقیم از سوی رهبری داعش بلکه «بعضا» به صورت مستقل عمل می‌کنند. «برخی» از این هسته‌های مخفی آموزش‌های «نظامی- ایدئولوژیک» را در عراق و سوریه و دیگر سرزمین‌های اسلامی طی کرده‌اند. در واقع، این دسته فقط برای انجام حمله دوره دیده‌اند و به موطن خود بازمی‌گردند. «برخی» دارای تجربه نظامی هستند.

آنها یا بازگشتگان از میدان عراق و سوریه هستند یا نظامیانی هستند که در ارتش‌های کشور خود دوره دیده‌اند اما آموزش‌های «ایدئولوژیک» را در گروه‌های افراطی پشت سر گذاشته اند. «برخی» هم با الهام از فرامین رهبران داعش به‌ویژه ابومحمد العدنانی دست به عملیات می‌زنند. العدنانی در سپتامبر ۲۰۱۴ خطاب به کشورهای غربی گفت: «ما به شما - به‌ویژه فرانسوی‌های خبیث و کینه‌توز- در کشورتان ضربه می‌زنیم.» العدنانی از مسلمانان خواسته بود که به هر شکلی این غربی‌های خبیث را مورد حمله قرار دهند: «با سنگ به سرشان بکوبید، با چاقو به آنها حمله کنید یا با ماشین از روی آنها رد شوید. اگر نتوانستید آب دهان به روی آنها بیندازید یا با سیلی به‌صورتشان بزنید.»

او در سال ۲۰۱۵، اندکی پیش از کشته شدن به دست نیروهای ائتلاف، گفته بود دیگر نیازی به مهاجرت به «دولت اسلامی» نیست. او خطاب به مبارزان گفته بود: نیازی به مهاجرت نیست؛ در کشورهای خود بمانید و غرب را از درون مضمحل سازید. به نظر می‌رسد حملات داعش به قلب فرانسه در راستای همان فرمان قبلی العدنانی صورت می‌گیرد. یک نکته دیگر نیز در همین راستا قابل توجه است.

گاهی ممکن است حمله‌ای به غرب صورت گیرد اما این حمله لزوما تروریستی نباشد. داعش آن حمله را به نام خود می‌زند تا به این وسیله هم اقتدار خود را به رخ بکشد و هم انگیزه‌ای الهام بخش برای مبارزانش فراهم کند دال بر اینکه «دولت اسلامی» زنده است، دارای قلمرو است، عملیاتش در مقیاس جهانی است و هیچ ضعف یا خللی در ارکانش دیده نمی‌شود. این حربه‌ای است برای جذب نیرو، دمیدن در کالبد داعش، ریختن خون تازه در رگ‌های این گروه و تزریق مبارزان جدید به صحنه نبرد عراق و سوریه به‌ویژه اکنون که این گروه زیر فشارهای طاقت فرسا قرار دارد.

تاثیر بر انتخابات فرانسه

برنارد کازنوو، نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به استقرار ۵۰ هزار نیروی امنیتی جدید برای برقراری امنیت انتخابات تاکید کرد: دولت و نیروهای امنیتی در آمادگی کامل به سر می‌برند و هیچ چیز نخواهد توانست مانع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شود. گاردین در گزارشی می‌نویسد: برخی معتقدند که این حملات می‌تواند موجب دست برتر مارین لوپن در انتخابات شود زیرا لوپن با کوبیدن بر طبل مبارزه با افراطیون اسلامی، مهاجران و ... عملا باعث دو قطبی شدن جامعه فرانسه شده و می‌تواند‌آرای خاموش را به سبد خود بریزد و افکار عمومی را علیه دولت فعلی و نهادهای امنیتی بسیج کند. قبل از حمله پاریس آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشروی ماکرون با ۲۴ درصد آرا بود در حالی که لوپن با ۵/ ۲۱ درصد پیش از وی قرار داشت.