حسن حسن و جمعی از نویسندگان
مترجم: محمدحسین باقی

در بخش قبل به نحوه شکل‌گیری داعش در صحرای سینای مصر پرداخته و گفته شد که ولایت سینای داعش فعال‌ترین زیرشاخه این گروه است. «انصار بیت‌المقدس» (ABM) وابسته داعش در سینا است. گفته می‌شود ساقط کردن هواپیمای مسافری روسیه در اکتبر 2015 بر فراز شرم‌الشیخ ارتباط قدرتمند با رهبری مرکزی داعش را نشان می‌دهد.

افزون بر این، گزارش‌ها از هدف قرار دادن خانواده‌ها و قبایل چند برابر شده است. مهم‌تر از همه، روابط با برخی قبایل در عشیره قدرتمند «ترابین» بدتر شد. این گروه اکنون در ستیز آشکار با بخشی از طوایف و عشایر برجسته در سینا قرار داشت و این خدشه‌ای بر چهره این گروه بود که خود را مدافع مردم می‌دانست.

با این حال، این ساقط شدن هواپیمای روس بود که آشکارترین گسست از روش کار این گروه بود؛ اقدامی که باعث کشته شدن صدها غیرنظامی در حمله‌ای شد که به‌طور خاص باعث پیشبرد منافع داعش مرکزی بود. در اقدامی دیگر از نفوذ داعش بر آنچه اکنون «سینای داعش» نامیده می‌شود، انصار بر منابعی دیگر سرمایه‌گذاری کرد. به‌طور مثال، با تاسیس «حسبه» [نیروی پلیس] و تظاهر به ساختارهای حکمرانی تلاش کرد تا روش داعش و رد پای این گروه را نشان دهد. این اقدام انصار نه‌تنها گسست از نحوه عملیات داعش سینا بود بلکه گامی غیرعملی هم بود زیرا داعش سینا فاقد مراکز جمعیتی است و منابع محدودی برای سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های حسبه دارد. برای مثال، این گروه برای اهداف تبلیغاتی صرف، عکس مردان خود را پست کرد که بسته‌های پول یا بسته‌های کوچک غذایی را به صورت خیرات توزیع می‌کردند. اگرچه برخی رسانه‌ها- متاسفانه- چنین تبلیغ کردند که داعش سینا خدمات جدی‌تر هم در کنار این کار انجام می‌دهد اما شواهدی نمی‌توان یافت دال بر اینکه کمک‌های داعش سینا بتواند رقیبی برای خدماتی به حساب آید که موسسه‌های خیریه‌ مصری یا حتی ارتش مصر به فقرای مصری ارائه می‌دهند.

با وجود این، تظاهر به «ولایت داری» نشان می‌دهد که چگونه این گروه ایدئولوژی و تاکتیک‌های داعش را به‌طور کامل (ظاهرا) پذیرفته است. صرف‌نظر از اینکه آیا این فعالیت‌ها به دستور رهبری مرکزی داعش انجام گرفته یا صرفا برای رضایت خاطر رهبری است اما در برخی مواقع، این زیرشاخه داعش می‌تواند در تمام [یا برخی] جوانب از این سازمان تقلید کند تا جایی که گاهی بر حسب ضرورت «مدیریت خرد» از سوی داعش مرکزی به زیرشاخه‌ای دارای حسن نیت تبدیل می‌شود.

نفوذ بر استراتژی نظامی و تاکتیک‌ها

نفوذ داعش بر زیرشاخه سینایش ظاهرا به خطایی استراتژیک در تلاش نیمه دوم جولای 2015 این گروه برای کنترل مختصر بر بخشی از بخش‌های «شیخ زوید» انجامید. داعش سینا در مورد قدرت خود به شدت اغراق کرده است. با این حال، در درگیری 12 ساعته با نیروهای مصری خساراتی چشمگیر به نیروها و سازمان این گروه وارد آمد. این حمله آشکارا زیان‌آور و بی‌سابقه از فشار داعش بر این زیرشاخه خود بر می‌خیزد که می‌خواهد مراکز دارای جمعیت را در کنترل خود نگه دارد؛ درست همان‌طور که همقطارانش در جاهای دیگر چنین می‌کنند. تاکتیک‌های نظامی دیگر این گروه یا شدت بخشیدن به تاکتیک‌های قدیمی نیز قویا از ارتباط هسته مرکزی داعش و نفوذ بر تاکتیک‌های انصار نشان می‌دهد. برای مثال، استفاده گسترده و البته دارا بودن سلاح‌های پیشرفته مانند موشک‌های ضد تانک کورنت و مواد منفجره قدرتمندتر دست ساز از جمله نشانه‌های داعش مرکزی بر انصار بیت‌المقدس است.

در نهایت، داعش سینا به شکلی روشمند بر تضعیف روحیه و رسوخ از طریق تاکتیک‌هایی متمرکز بوده که به شدت یادآور تاکتیک‌های مورد استفاده داعش در عراق در زمان آماده شدن برای فتوحات سال 2014 بود. این گروه همواره به ترور افسران رده پایین و ارشد پرداخته، حمله به سربازان با استفاده از تک تیراندازها افزایش یافته و نیز مبادرت به انفجار خانه‌های افسران و تلاش برای واداشتن آنها به فرار کرده است. در برخی روستاها که تقریبا از سکنه خالی شده داعش سینا استقرار یافته و ساختمان‌های خالی را مین‌گذاری کرده و منطقه به اصطلاح «عدم حضور» را برای سربازان مصری ایجاد می‌کند و از این کار به‌عنوان روشی جنگی استفاده می‌کند درست همان‌طور که داعش مرکزی این کار را علیه پیشروی نیروها در عراق انجام می‌دهد. این تاکتیک به داعش سینا این امکان را داده که «تصور» کنترل بر چندین روستا را به‌وجود آورد یا به اذهان متبادر سازد. با این حال، انصار تنها موفق به مدیریت مناطق محدودی شده: مناطق خالی از سکنه که ساختمان‌های آن از سوی این گروه مین‌گذاری شده و مناطقی که ارتش مصر بمب‌گذاری کرده است. وقتی داعش مرکزی چندین ویدئو منتشر کرد که حاکی از ترویج و تقویت زیرشاخه سینای خود بود، یک مورد خاص بر این اشاره می‌کرد که چگونه توپوگرافی سینا و عراق مشابه هستند و چگونه داعش مرکزی معتقد است که سینا در حال آموختن از آنها است.