جهان در وضعیت جنگ سرد روسیه به آمریکا درباره حمله مجدد به سوریه هشدار صریح داد، عکس: AFP

دنیای اقتصاد: زمانی که چرخ هواپیمای حامل رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده با زمین فرودگاه مسکو تماس پیدا کرد، یک فرش قرمز بلند به بهانه خوشامدگویی پهن شده بود اما خوشامدگویی به منزله آن نبود که وی قرار بوده در دیدار با مسوولان روسی حرف‌های خوشایند در باب سوریه و بشار اسد بشنود. به نوشته روزنامه گاردین، این سفر در حالی که قرار بود تبدیل به سفری آشتی‌جویانه بین روسیه و آمریکا باشد اما با حمله موشکی واشنگتن به سوریه اوضاع تغییر کرد و کرملین نیز به شدت این حمله را محکوم کرد. همزمان با ورود تیلرسون به مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روابط واشنگتن و مسکو از زمان اغاز ریاست جمهوری ترامپ به این سو بدتر شده‌است. در همین حال سرگئی لاوروف در آغاز مذاکرات خود با تیلرسون به ایالات متحده هشدار داد که عملیات هوایی آمریکا علیه حکومت سوریه نباید بار دیگر تکرار شود.

در شرایطی که ترامپ قصد داشت از اعتبار خوبی که تیلرسون نزد پوتین دارد استفاده کند تا کدورت‌های بین دو کشور را برطرف کند حالا با شلیک موشکی آمریکا به سوریه داستان این سفر تغییر کرده است. تیلرسون در این سفر قصد دارد نظر پوتین را درباره بشار اسد تغییر دهد اما سخنان روز سه‌شنبه پوتین آب پاکی روی دستان تیلرسون ریخت. به گزارش سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بر این باور است که یک گروه ناشناس برنامه حمله شیمیایی را ریخته است تا آن را متوجه بشار اسد و دولت دمشق کند. پوتین در کنفرانس خبری که با سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا داشت، گفت: ما از منابع متعددی، اطلاعاتی به‌دست آورده‌ایم که برای اقداماتی از این دست برنامه‌ریزی شده تا در دیگر نقاط سوریه از جمله حومه دمشق به اجرا در آید.

پوتین تصریح کرد: نیروهایی در سوریه هستند که به‌دنبال استقرار موادی در بخش‌هایی از کشور سوریه هستند تا آن را متعلق به دولت سوریه بدانند. پوتین در ادامه خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل درباره حمله شیمیایی در سوریه تحقیق کند.

اختلاف‌نظر روسیه و آمریکا در مورد منبع حمله شیمیایی موجب شده است که سفر تیلرسون به روسیه چندان به تفاهم بین دو طرف ختم نشود. روزنامه گاردین می‌نویسد که پیش از دیدار تیلرسون از روسیه، پوتین حمایت خود را از بشار اسد شدت بخشید. در این راستا لاوروف در دیدار با همتای آمریکایی‌اش با غیرقانونی خواندن حملات هفته گذشته آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، تاکید کرد که این حملات نباید مجددا تکرار شود. وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صادقانه و دوستانه‌ای برای تشکیل ائتلاف ضدتروریسم گسترده ایجاد شود. به گزارش راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که میزبان این نشست بود پیش از آغاز رسمی مذاکرات گفت، سفر رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش به مسکو در زمان مناسبی انجام شده و می‌تواند زمینه دیدار روسای جمهور دو کشور را در آینده فراهم کند. وی گفت: ما معتقدیم دو کشور باید در مورد مسائل مهم دوجانبه به‌ویژه برای مبارزه با تروریسم مذاکره کنند. فعالیت‌های مشترک در صورت وجود زد و بندها و ائتلاف‌های پشت پرده موفق نخواهد بود. باید مذاکرات صریح و روشنی داشته باشیم. وزیر خارجه روسیه گفت: ما بارها آمادگی خود را برای مذاکره با طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم و اکنون نیز براساس معیارهای جهانی خواهان چنین رویکردی هستیم. حال دوستان ما در آمریکا به این امر معتقد باشند یا خیر برای ما مهم است که نظرات دولت آمریکا را بدانیم. تیلرسون نیز در سخنان خود پیش از آغاز مذاکرات رسمی گفت: جمع شدن ما دور این میز نشانه تمایل دو کشور برای مذاکره است. ما مذاکراتمان را در بن آلمان آغاز کردیم و گفت‌وگوهای تلفنی نیز داشته‌ایم که امیدواریم امروز نیز مذاکرات خوبی انجام شود. وزیر خارجه آمریکا گفت: با وجود دیدگاه‌های مختلف دو کشور اما تلاش می‌کنیم زمینه مشترکی را برای گفت‌وگو ایجاد کنیم. دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حالی آغاز شده که هنوز تبعات حمله اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه ادامه دارد و تنش میان دو کشور در این‌باره به بالاترین سطح خود رسیده است. پیش‌تر مسوولان روسی اعلام کرده بودند که در مورد مسائل مهمی درباره سوریه از جمله بحث بر سر ایجاد مناطق پرواز ممنوع و به اصطلاح امن در خاک سوریه گفت‌وگو خواهد شد. گاردین هم اعلام کرد که اگر مذاکرات بین لاوروف با تیلرسون موفقیت‌آمیز باشد، تیلرسون احتمالا دیداری هم با پوتین داشته باشد. پیش‌تر رویترز اعلام کرده بود تیلرسون برای سفر به روسیه دیدار با پوتین را حذف کرده است.