بوی باروت در شبه‌جزیره

دنیای اقتصاد: وزارت خارجه چین اعلام کرد: «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور این کشور دیروز چهارشنبه طی تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود تحولات کره‌شمالی را به بحث گذاشت. ترامپ بارها از چین خواسته یا همسایه خود را مهار کند یا کنار بنشیند و نظاره‌گر اقدامات آمریکا باشد. اعزام ناو جنگی آمریکا به شبه‌جزیره کره زنگ خطر را به صدا در آورده، چرا که چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر از این می‌ترسند همان اتفاقی که در سوریه افتاد از سوی رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی آمریکا در کره‌شمالی نیز رخ دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، این تماس تلفنی پس از توییت ترامپ انجام گرفت که در آن، ترامپ ناراحتی خود از پیونگ یانگ را بیان کرده بود. ترامپ در توییت خود نوشته بود: «برای رئیس‌جمهوری چین توضیح دادم که اگر آنها مشکل کره‌شمالی را حل‌وفصل کنند، معاملات تجاری با آمریکا برای آنها بسیار بهتر خواهد بود. کره‌شمالی دنبال دردسر است. اگر چین تصمیم به کمک بگیرد خیلی خوب خواهد بود. اگر نه، خودمان بدون آنها مشکل را حل می‌کنیم.»

گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که از شبه‌جزیره عاری از سلاح هسته‌ای حمایت کرده و خواستار صلح و ثبات است. در همین رابطه، یکی از روزنامه‌های دولتی و پر‌نفوذ چین با تاکید بر اینکه آمریکا قصد «همزیستی» با کره‌شمالی هسته‌ای را ندارد، هشدار داد پیونگ‌یانگ باید برای امنیت خودش تمام فعالیت‌های اتمی و موشکی‌اش را متوقف کند. روزنامه گلوبال‌تایمز در سر‌مقاله‌ای نوشت، شبه‌جزیره کره هرگز از زمان اولین آزمایش هسته‌ای خود در سال ۲۰۰۶ تا این حد به یک «درگیری نظامی» نزدیک نبوده است. این روزنامه که با نظارت روزنامه خلق، ارگان رسمی حزب حاکم کمونیست چاپ می‌شود، نوشت: «نه‌تنها واشنگتن پس از حملات موشکی به سوریه سرشار از اعتماد به نفس و غرور شده، بلکه ترامپ هم تلاش می‌کند به‌عنوان فردی که به وعده‌هایش عمل می‌کند، شناخته شود.» در این سرمقاله آمده است: «آمریکا تصمیم خود را گرفته تا جلوی آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر کره‌شمالی را بگیرد. آنها نمی‌خواهند با یک پیونگ‌یانگ مجهز به تسلیحات هسته‌ای همزیستی داشته باشند. پیونگ‌یانگ اکنون نباید مرتکب اشتباه شود.» با این حال، رسانه‌های کره‌شمالی روز سه‌شنبه هشدار دادند که هرگونه نشانه تهاجم واشنگتن با حمله اتمی به خاک آمریکا مواجه خواهد شد.

وزارت خارجه چین می‌گوید کشورش مایل به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مساله کره‌شمالی است و در همین راستا به‌دنبال همکاری و هماهنگی با آمریکا در مسائل مربوط به شبه‌جزیره کره است. از سوی دیگر، رکس‌تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید چین درک می‌کند که برنامه هسته‌ای کره‌شمالی چقدر خطرناک است و به مساله‌ای تبدیل شده که دو طرف باید برای حل آن گام‌های مشترکی بردارند. سی‌ان‌ان می‌افزاید چین تاکنون هیچ سیگنالی دال بر تغییر سیاست‌هایش در قبال کره‌شمالی به جهان مخابره نکرده است. اما تماس دیروز چهارشنبه به اذعان دو طرف اولین تماس مستقیم میان رهبران دو کشور به‌طور اخص در مورد کره‌شمالی بود. الکساندر نیل، محقق ارشد در موسسه بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک در سنگاپور، می‌گوید: «این تماس تلفنی بخشی از فاز جدید در نحوه تعامل و رویکردهای چین و آمریکا در مورد کره‌شمالی است.» او معتقد است: «در این مرحله، نفع مشترک میان دو کشور بر لایی کشیدن‌های کره‌شمالی می‌چربد. چین ممکن است به نوعی بده بستان با آمریکا روی آورد. آنها خواهان کنترل و مهار کیم‌جونگ اون هستند.»

همراهی ژاپن با آمریکا

منابع ژاپنی اعلام کردند، نیروی دریایی این کشور قصد دارد به همراه ناو گروه آمریکا که به طرف شبه‌جزیره کره حرکت کرده، مانور مشترکی را با هدف بازداشتن کره‌شمالی از انجام آزمایشات موشکی بیشتر برگزار کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با نزدیک شدن ناو گروه ضربتی آمریکا به آب‌های ژاپن، نیروی دریایی ژاپن و نیروی دریایی آمریکا قصد دارند روی کشتی‌های یکدیگر هلی‌کوپتر فرود آورند و مانورهای مرتبط انجام دهند. یکی از دیپلمات‌های ارشد ژاپن گفت: «به نظر می‌رسد موضع آمریکا این است که حداکثر فشار را بر کره‌شمالی اعمال کند تا به راه‌حل صلح آمیز و دیپلماتیک دست یابد.»

حرکت ناو جنگی آمریکا به سوی کره‌شمالی باعث نگرانی در دیگر پایتخت‌ها نیز شده است. روسیه اعلام کرد به شدت نگران این است که آمریکا تصمیم بگیرد دست به حمله یکجانبه علیه کره‌شمالی بزند. به گزارش رویترز، کره‌شمالی یکی از مشکلات اصلی در سیاست خارجی دولت دونالد‌ترامپ است و تاکنون پنج بار دست به آزمایش اتمی زده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به شدت نگران بسیاری از بخش‌های سیاست خارجی آمریکا به‌ویژه در قبال لیبی، یمن و سوریه است. این بیانیه افزود نگرانی عمیق روسیه در قبال سیاست‌های آمریکا در قبال کره‌شمالی است.

بوی باروت در بازار جهانی

لابی عربستان برای تمدید توافق اوپک