سگ دیوانه ترامپ در شبه‌جزیره

دنیای اقتصاد: ترامپ تهدید کرده است که معضل کره‌شمالی را بدون چین حل خواهد کرد. در حالی که تنها سه روز به دیدار ترامپ با شی‌جینگ پینگ مانده است؛ ترامپ چین را تهدید کرده است که اگر در برخورد با کره‌شمالی در کنار واشنگتن نباشد، آمریکا یکجانبه برای حل مشکل کره‌شمالی اقدام خواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ با لحن تهدید گونه‌ای نسبت به پکن ابراز کرد که اگر چین برای حل مشکل هسته‌ای پیونگ‌یانگ به واشنگتن کمک نکند، آمریکا به تنهایی وارد عمل خواهد شد. در این‌باره رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با «فایننشال‌تایمز» چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده با همتای چینی خود، این سخنان تنش‌آمیز را گفته و تاکید کرده است که واشنگتن، خود، قادر است به وضعیت موجود، «به‌طور کامل» رسیدگی کند.

ترامپ گفته است «چین نفوذ عمیقی بر کره‌شمالی دارد و تصمیم خواهد گرفت در مورد کره‌شمالی به ما کمک کند یا این کار را نخواهند کرد.»

او سپس افزوده است: اگر همکاری از سوی پکن حاصل شود «برای چین خیلی خوب خواهد شد» اما اگر پکن حاضر به همکاری در این مورد نشود «برای هیچ‌کس خوب نخواهد شد.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده می‌گوید کشورش قادر است به‌تنهایی و بدون کمک جمهوری خلق چین،رسیدگی به اوضاع را «کاملا» در دست گیرد.

پکن مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ به شمار می‌رود. کره‌شمالی کشوری ا‌ست مسلح به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک، که رهبر آن در مواردی آمریکا و کشورهای همجوار خود را به «حمله پیشگیرانه اتمی» تهدید کرده‌است. این کشور طی ماه‌های گذشته، با وجود منع شورای امنیت سازمان ملل متحد، بارها دست به انجام آزمایش‌های موشکی مختلفی زده ‌است. از جمله اهداف نظامی که گفته می‌شود پیونگ‌یانگ در حال حاضر در تلاش برای دستیابی به آن است، کوچک ‌کردن کلاهک‌های هسته‌ای برای قراردادن بر موشک‌ها و نیز تولید موشک‌های دوربردی ا‌ست که قادر باشند خاک آمریکا را هدف قرار دهند. چین از سوی دیگر در مورد وضعیت در شبه‌جزیره کره ابراز نگرانی کرده و آن را بحرانی توصیف کرده‌است. وزیر خارجه چین به‌تازگی خواستار آن شده تا برای حل این بحران، در گام نخست، کره‌شمالی اقدامات موشکی و اتمی خود را تعلیق کند، تا در قبال اقدام پیونگ‌یانگ، مانورهای نظامی آمریکا و کره‌جنوبی نیز متوقف شود. پکن می‌گوید چنین روند متقابلی می‌تواند طرف‌ها را پای میز مذاکره برگرداند. واشنگتن چه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما چه در حال حاضر توقف مانورها فعالیت‌های نظامی خود را با ژاپن یا کره‌جنوبی، برای آنکه کره‌شمالی قانع به مذاکره شود، رد کرده‌است.

در مصاحبه فایننشال‌تایمز، از دونالد ترامپ پرسیده شده، آمریکا در مورد کره‌شمالی چه اقداماتی در سر دارد؛ دونالد ترامپ پاسخ داده «من به شما نخواهم گفت. می‌دانید! دولت من مانند آمریکا در گذشته عمل نخواهد کرد که می‌گفت به کجا در خاورمیانه قرار است ضربه بزنیم و سپس به‌دنبال ضربه زدن می‌رفت.»

بنابر پیش‌بینی‌ها، دیدار پیش‌روی ترامپ و شی‌جینگ پینگ تحت‌تاثیر مذاکرات و گفت‌وگوهای سختی قرار خواهد گرفت که یکی از آنها موضوع کره‌شمالی و بحران در شبه‌جزیره کره است. در جریان انتخابات ایالات‌متحده، دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، بارها از سیاست‌های اقتصادی و مالی پکن در قبال آمریکا نیز انتقاد کرده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را در عین حال متهم به «کنترل نرخ ارز» و کاهش ارزش یوآن در برابر دلار کرده‌ است.

با وجود این دولت ترامپ همواره تهدید هسته‌ای کره‌شمالی را مهم‌ترین اولویت خود اعلام کرده است.

ماه گذشته رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده به چین سفر کرد و در آنجا کره‌شمالی را مهم‌ترین تهدید جهان خواند و از پکن خواست برای رفع این تهدید جهانی با آمریکا همکاری کند. حال این رویکرد از زبان ترامپ با لحنی تهدیدآمیز بیان می‌شود، اما چین تا لحظه تنظیم گزارش به این سخنان واکنشی نشان نداده است. با این حال تیلرسون روز شنبه با یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه چین درخصوص دیدار شی‌جینگ پینگ گفت‌وگو کرد و این مقام چینی تصریح کرد که مهم‌ترین خواسته پکن در روابط دوجانبه تکریم و ارتقای صلح، رفاه و ثبات در دنیا است.

ترامپ چگونه چین را راضی خواهد کرد؟

در حالی که ترامپ چین را تهدید کرده است که اگر با واشنگتن در برخورد با پیونگ‌یانگ همراه نشود، راسا در این‌ خصوص اقدام خواهد کرد، اما رئیس‌جمهوری آمریکا نیم‌نگاهی هم به استفاده از سیاست تطمیع و تشویق دارد. ترامپ در پاسخ به این پرسش که قصد دارد با چه مشوقی رضایت و همراهی چین را جلب کند، گفت: «تجارت؛ تجارت یک مشوق است و در نهایت همه چیز بر سر تجارت است.»

آزمایش‌ها و برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی سال‌هاست که آمریکا را به خود مشغول کرده و نگرانی شدید واشنگتن و همچنین کره‌جنوبی و ژاپن را برانگیخته است. کی. تی. مک‌فارلند، معاون مشاور امنیتی ترامپ در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته است: «اینکه کره‌شمالی تا پایان دوره‌ ریاست‌جمهوری ترامپ بتواند به موشک‌های قابل تجهیز به کلاهک‌های هسته‌ای دست یابد، امری ممکن است؛ موشک‌هایی که قادرند آمریکا را هدف قرار دهند.» کی. تی. مک‌فارلند همچنین به خبرگزاری رویترز گفته که مشاوران امنیتی ترامپ گزارشی در رابطه با گزینه‌های آمریکا در راستای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای کره‌شمالی تهیه کرد‌ه‌اند. در این گزارش به اقدامات و راهکارهای اقتصادی و نظامی گوناگون که می‌توان آن را علیه کره‌شمالی به‌کار بست، اشاره شده است. محور اصلی تلاش‌های آمریکا تصویب تحریم‌های اقتصادی جدید و همچنین افزایش فشار بر چین برای همکاری است.

چین یکی از معدود هم‌پیمانان کره‌شمالی محسوب می‌شود. پکن اگر چه در سال‌های اخیر قدم‌هایی در راه افزایش فشار اقتصادی بر کره‌شمالی برداشته، اما از برداشتن گام‌هایی سختگیرانه و اقدامات بیشتر خودداری کرده است. طبق ارزیابی کارشناسان آمریکایی نشانه‌هایی وجود دارد که کره‌شمالی سرگرم آماده‌سازی خود برای انجام یک آزمایش اتمی جدید است. کارشناسان در پی بررسی تصاویر ماهواره‌ای که از یکی از پایگاه‌های آزمایشی کره‌شمالی تهیه شده، به این ارزیابی رسیده‌اند. کره‌شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده که آخرین مورد آن به ماه سپتامبر سال گذشته میلادی برمی‌گردد. شورای امنیت سازمان ملل در پی این رویداد تحریم‌های تازه‌ای علیه کره‌شمالی وضع کرد، اما این کشور به‌رغم قطعنامه‌های سازمان ملل در ماه‌های اخیر نیز دست به چندین آزمایش موشکی زده و این قطعنامه‌ها را نقض کرده است.