دنیای اقتصاد: در جریان نبرد آزادسازی موصل، بسیاری از سرکردگان ارشد داعش به هلاکت رسیدند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنان نیز پا به فرار گذاشتند. به گزارش پایگاه خبری العهد، این نبردها موجب فروپاشی ساختار نظامی و امنیتی داعش و هلاکت تعداد زیادی از اعضای این گروه تروریستی از جمله سرکردگان ارشد و میدانی آن شده است. انهدام ده‌ها محل استقرار داعشی و قطع خطوط امدادرسانی و منابع اطلاعاتی آنان از دیگر دستاوردهای عملیات آزادسازی موصل بوده است، اما هلاکت سرکردگان اصلی این گروه تاثیر زیادی در تضعیف روحیه اعضای این گروه داشته است که در نتیجه بر سرعت آزادسازی مناطق تحت اشغال آنان تاثیر چشمگیری داشت.

این تحولات در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شد آزادسازی موصل به‌ویژه ساحل شرقی آن زمان زیادی به درازا بکشد و موجب فرسایش قدرت ارتش عراق و تشکیلات نظامی و امنیتی آن شود. بر اساس برخی گزارش‌های اطلاعاتی، یکی از مهم‌ترین سرکردگان داعش که در جریان عملیات آزادسازی موصل به هلاکت رسیدند، «فراس سالم ملا علو» فرزند «شیخ سالم ملا علو الحمدانی» بود. «غازی أبوبکر»، مسوول و هماهنگ‌کننده ارتباطات داعش، «احمد خلفان الجرجری» از دیگر تلفات داعش در این عملیات هستند. براساس این گزارش ها، تعداد چشمگیری از سرکردگان داعش در عملیات موصل به هلاکت رسیده‌انداما هنوز فرصت شناسایی آنان فراهم نشده زیرا اجساد آنان زیر آوار ساختمان‌هایی که داعش از آن به‌عنوان مقر و مراکز فرماندهی استفاده می‌کرد، باقی مانده است. «ابومحمد العدنانی»، یکی از مهم‌ترین معاونان ابوبکر البغدادی سرکرده داعش که از اعضای موسس این گروه تروریستی به‌شمار می‌آمد و سخنگوی این گروه نیز بود، نیز از مهم‌ترین تلفات آن در موصل به شمار می‌آید.

«ابوعمر چچنی» که تابعیت چچنی داشت و وزیر جنگ داعش بود، در شهرستان الشرقاط بین نینوا و کرکوک به هلاکت رسید و «ابومهند السویداوی» از اتباع تونس فرمانده میدانی الانبار، از دیگر تلفات عملیات آزادسازی موصل هستند. یحیی رسول، سخنگوی رسمی عملیات مشترک موصل می‌گوید حدود ۹۰ درصد اعضای داعش تابعیت عربی و خارجی داشتند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنان یا به هلاکت رسیدند یا میدان نبرد را ترک کرده و پا به فرار گذاشتند.

حرکت بزرگ‌ترین کاروان بشردوستانه به موصل

حشدان شعبی عراق (نیروهای مردمی) از به حرکت درآمدن بزرگ‌ترین کاروان حامل کمک‌های انسانی از شهر کربلا به سمت موصل خبر داد. این کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان موصل دیروز (جمعه) از شهر کربلا به سمت موصل به راه افتاده است. به گزارش سومریه نیوز، این کمک‌های بشردوستانه شامل سبدهای غذا، پتو، چادر و لوازم پزشکی است و در راستای کمپین «به‌خاطر شما» برای آوارگان موصل ارسال شده است. تعداد آوارگان از غرب موصل از ۱۰۰ هزار تن تجاوز کرده است. نیروهای عراقی پیش‌تر شرق موصل را آزاد کردند و اخیرا در برخی مناطق غرب موصل پیشروی‌هایی داشته‌اند. از سوی دیگر منابع امنیتی در استان صلاح‌الدین از حمله داعش به غرب شهرستان الشرقاط خبر دادند.

کشف گورهای دسته جمعی

وزارت بهداشت عراق از کشف دومین گور دسته جمعی قربانیان کشتار اسپایکر به دست داعش در شمال این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه القدس العربی، تاکنون ۱۲ جسد از این گور به دست آمده است. گروه تروریستی داعش در ژوئن ۲۰۱۴ در جریان حمله به مناطق شمالی و غربی عراق و به‌ویژه استان صلاح‌الدین ۱۷۰۰ دانشجو و نیروی نظامی در دانشکده نظامی اسپایکر را به طرز وحشیانه‌ای قتل عام کرد. دولت عراق سال گذشته اعلام کرد که از گورهای دسته‌جمعی منطقه کاخ‌های ریاستی در تکریت بیش از ۱۰۰۰ جسد خارج کرده است.