دنیای اقتصاد: مخالفان سوری پس از دیدار با دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه آن را مثبت و سازنده خواند و گفت که صحبت‌های خوبی در مورد انتقال قدرت داشته‌اند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که روز پیش از دیدار دو طرف، دی‌میستورا گفته بود انتظارات از برگزاری دور چهارم کاسته شده است.

یک منبع در هیات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو درباره حل‌وفصل بحران سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک هم گفت: استفان دی‌میستورا، به دو هیات دولتی و هیات عالی مذاکرات پیشنهاد تشکیل سه تیم کاری را داده است. این منبع گفت: پیشنهاد دی‌میستورا ممکن است منجر به تشکیل تیم‌های کاری خاص شود که هر یک دارای مواضع اصلی سه‌گانه به موجب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت خواهند بود. در واقع فرستاده سازمان ملل یک سند کاری را به دو هیات دولت سوریه و مخالفان داده که متمرکز بر مسائل اجرایی و روند سیاسی است اما احتمال نمی‌رود دو طرف در آینده نزدیک نشست مستقیمی داشته باشند. دو طرف، در سالن مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برای اولین بار طی سه سال گذشته برای شنیدن حرف‌های دی‌میستورا حضور پیدا و درباره همکاری برای پایان دادن جنگ گفت‌وگو کردند هر چند که سایه تنش‌ها هنوز در جلسات وجود داشت. با این حال مایکل کونته، مدیر دفتر دی‌میستورا تصریح کرد: تمامی گروه‌های سوری شرکت‌کننده در کنفرانس ژنو ۴ آمادگی خود را برای نشستن دور یک میز و مذاکرات رودررو اعلام کرده‌اند.

کونته عصر جمعه در کنفرانس خبری تاکید کرد، دی‌میستورا دو دیدار با بشار جعفری، نماینده دولت سوریه و نصر حریری، رئیس هیات مخالفان در مذاکرات و وابسته به هیات عالی مذاکرات داشت. وی افزود: شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به‌طور جداگانه به بررسی مسائل پیشبرد روند مذاکرات طی روزهای آینده پرداختند. مدیر دفتر دی‌میستورا تصریح کرد، فرستاده سازمان ملل به شرکت‌کنندگان در این دو دیدار پیشنهاداتی درباره روند آتی مذاکرات داده است. اما وی در عین حال گفت: دی‌میستورا انتظار یک تغییر سریع در مذاکرات را ندارد. کونته تاکید کرد، دی میستورا در روزهای آینده به انجام مذاکرات مشورتی با شرکت‌کنندگان در نشست ژنو ۴ ادامه خواهد داد و در راستای گام‌های آتی در روزهای تعطیل نیز با نمایندگان گروه مسکو و قاهره دیدار خواهد داشت. همزمان جهاد مقدسی، رئیس هیات مخالفان مقیم قاهره در مذاکرات ژنو به «راشا تودی» گفت: برنامه‌ریزی شده است که دیداری بین من و دی‌میستورا برگزار شود. این رسانه روسی اعلام کرد که دیدار بین این دو نفر امروز صورت خواهد گرفت. رئیس هیات وابسته به گروه قاهره اعلام کرد، مذاکرات گروهش با هیات عالی مذاکرات درباره تشکیل یک هیات منسجم هیچ نتیجه‌ای نداشت. مقدسی تاکید کرد: این نشست بین دو هیات نشست هماهنگی بود و به هیچ توافقی درباره یکپارچه‌سازی مخالفان نرسیدیم. این در حالی است که نصر حریری مذاکرات خود با دی میستورا را سازنده خواند و تصریح کرد: با او به بررسی شرایط مناسب برای گذار سیاسی پرداختم و پیشنهاداتی در این باره به او دادم.