دنیای اقتصاد: فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آلمان به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب شد. به گزارش رویترز، در رای‌گیری که در مجمع فدرال آلمان برگزار شد، نماینده ۶۱ ساله حزب سوسیال دموکرات توانست رای اکثریت این مجمع را به دست آورد. مجمع فدرال آلمان شامل ۶۳۰ نماینده بوندستاگ و نمایندگان مجالس ایالتی و نمایندگانی از حوزه هنر، ورزش و دین است که تعداد آنها در کل ۱۲۶۰ نفر است. به گزارش الجزیره، اشتاین‌مایر ۹۳۱ رای از ۱۲۳۹ رای انداخته شده از سوی نمایندگان حاضر را به دست آورد. پس از آنکه محافظه‌کاران طرفدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نتوانستند کاندیدای خود را معرفی کنند و قبول کردند که از اشتاین‌مایر حمایت کنند، وی توانست اکثریت بالایی از آرا را برای جانشینی «یواخیم‌گائوک» ۷۷ ساله به‌عنوان رئیس‌جمهوری آلمان به‌دست آورد. گائوک در ۱۸ مارس کناره‌گیری کرد.

به گزارش الجزیره، او دوازدهمین فردی است که از دوران پس از جنگ سرد به سمت ریاست‌جمهوری آلمان رسیده است. اشتاین‌مایر در سخنرانی خود در این زمینه افزود: «بیایید شجاع باشیم؛ زیرا نباید از آینده بترسیم.» او افزود جهان کنونی «با زمان‌های سختی مواجه است» اما در عین حال افزود که آلمان یک دموکراسی کارآمد است و مسوولیت دارد تا برای ثبات مبارزه کند. مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن تبریک به اشتاین‌مایر گفت او رئیس‌جمهوری عالی خواهد بود که حمایت اکثریت مردم را به‌دنبال خواهد داشت. مرکل افزود: «این روز خوبی برای آلمان است.» پست ریاست‌جمهوری در آلمان اگرچه سمتی تشریفاتی است؛ اما دارای اقتدار اخلاقی زیادی است و رئیس‌جمهوری نماد کشور محسوب شده و میزبان بسیاری از مقام‌های خارجی است. اشتاین‌مایر به‌عنوان سیاستمداری ضد ترامپ مشهور است. رئیس‌جمهوری جدید آلمان برای کسب این مقام از حمایت احزاب چپ و راست میانه برخوردار بود.

عنصری به نام پوتین

در زمانی که شرایط در اروپا و خاورمیانه رو به بی‌ثباتی دارد افرادی پیدا می‌شوند که سعی می‌کنند تهدید را به فرصت تبدیل کنند و از فرصت‌های پدید آمده نهایت بهره را ببرند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، یکی از این افراد است. آلمان به‌عنوان یکی از وزنه‌های اروپا روابط سردی با مسکو دارد. برخی می‌گویند احزاب راست افراطی در اروپا که با پیروزی ترامپ در آمریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند روسیه را قبله آمال خود می‌دانند. به‌طور مثال، حزب «آلترناتیو برای آلمان» که در سال ۲۰۱۶ نشستی در آلمان برگزار کرده بود، مواضع «روس گرایانه» گرفت؛ به‌گونه‌ای که برخی استدلال می‌کردند که دولت روسیه به این حزب کمک مالی کرده است. با این حال، پوتین بازیگری است که می‌داند در شطرنج سیاست چگونه بازی کند. در همین راستا، پس از اعلام پیروزی اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری روسیه با ارسال پیامی به او، ضمن تبریک به وی به مناسبت انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهوری آلمان نسبت به برقراری تعاملی سازنده میان دو کشور ابراز امیدواری کرد. به گزارش راشاتودی، پوتین در این پیام تبریک از رئیس‌جمهوری جدید آلمان برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که اقدامات رئیس‌جمهوری جدید آلمان فرآیند بهبود روابط مسکو و برلین را تسهیل کرده و به همکاری مفید در حوزه‌های مختلف مطابق با منافع دو طرف منجر خواهد شد.

سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری جدید آلمان رویکردی ضد ترامپ دارد، برخی معتقدند در دوران وی ممکن است روابط آمریکا- آلمان با دست‌اندازهایی مواجه شود. رئیس‌جمهوری جدید آلمان یک بار به ترامپ تاخته بود و او را «فردی با سخنانی نفرت پراکن» نامیده بود. این نگاه وجود دارد که با توجه به سیاس بودن پوتین، احتمالا روابط مسکو- برلین گرم‌تر شود و روابط برلین- واشنگتن رو به سردی رود. برخی معتقدند احتمال دارد در دوره رئیس‌جمهور جدید آلمان، از شدت تحریم‌های آلمان برضدروسیه اندکی کاسته شود و طرفین به سوی بهبود روابط حرکت کنند.