ترامپ در ردیف تروریست‌ها

دنیای اقتصاد: دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا و به‌عنوان یکی از اعضای برجسته این اتحادیه، ترامپ را یک تهدید خوانده و وی را در ردیف تروریست‌ها و افراطی‌ها قرار داده است. تاسک تاکید می‌کند تغییرات به‌وجودآمده در واشنگتن اتحادیه اروپا را در موقعیت دشواری گرفتار کرده و این امر مغایر با دیپلماسی ۷۰ ساله آمریکا است. تاسک مدیریت ترامپ را برای اتحادیه اروپا نگران‌کننده می‌خواند. همچنین تاسک نگران نفوذ استیفن بانون، مشاور ارشد ترامپ در میان رهبران افراطی کشورهای اروپایی است. بانون به‌عنوان یک فرد نازی شناخته می‌شود.

یک محافظه‌‌کار تمام عیار و محبوب مسیحی‌ها؛ این بخشی از توصیف‌هایی است که می‌توان در مورد قاضی جدید دیوان‌عالی آمریکا به‌کار برد. به نظر می‌رسد ترامپ با انتخاب محبوب جمهوری‌خواهان قصد دارد تا از اعضای جمهوری‌خواه کنگره و رهبران ارشد این حزب دلربایی کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه قاضی نیل گورسوچ را به‌عنوان نامزد پیشنهادی خود برای دیوان‌عالی آمریکا معرفی کرد. دونالد ترامپ گفته است، نیل گورسوچ دارای مهارت‌های برجسته حقوقی، استعدادهای درخشان و دارای نظم فوق‌العاده‌ای است و ازحمایت هر دو حزب برخوردار است. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرده است: او سوابق و کارنامه درخشانی دارد و مردی است که کشور ما به او نیاز دارد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنا به قاضی گورسوچ رای مثبت بدهند.

نیل گورسوچ، ۴۹ ساله، هم اکنون رئیس شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظردر کلرادو است که در سال ۲۰۰۶ توسط جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا معرفی شد و مورد تایید همه اعضای سنا قرار گرفت. نیل گورسوچ نیز در سخنرانی کوتاهی ضمن معرفی خود در کاخ سفید گفته است: مایه افتخار است که از جانب رئیس‌جمهوری برای دیوان‌عالی آمریکا معرفی می‌شوم. به گزارش رویترز، قاضی گورسوچ احتمالا در سنا با مخالفت جدی دموکرات‌ها مواجه خواهد شد، چرا که جمهوری‌خواهان در سنا سال گذشته از بررسی نامزد پیشنهادی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۶ خودداری کردند.

قاضی آنتونین اوسکالیا، یکی از مهم‌ترین قضات محافظه‌کار در دیوان‌عالی آمریکا در فوریه سال گذشته درگذشت. پس از در‌گذشت قاضی اوسکالیا کرسی او خالی ماند، ولی جمهوری‌خواهان حاضر نشدند نامزد پیشنهادی باراک اوباما را مورد بررسی قرار دهند. رویترز می‌گوید: قاضی گورسوچ جوان‌ترین نامزدی است که در ۲۵ سال اخیر برای دیوان‌عالی آمریکا معرفی می‌شود. در صورت تایید قاضی گورسوچ از سوی سنا تعداد اعضای محافظه‌کار دیوان‌عالی آمریکا افزایش می‌یابد. طبق گزارش جان رابرتز،‌ آنتونی کندی، کلارنس توماس و ساموئل الیتو اعضای محافظه‌کار دیوان‌عالی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر دیوان‌عالی آمریکا، دارای ۴‌قاضی دموکرات و ۴ قاضی جمهوری‌خواه است. با انتصاب یک قاضی محافظه‌کار دیگر در این دیوان، جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های آن را اشغال می‌کنند. دیوان‌عالی آمریکا، بالاترین نهاد قضایی این کشور، ۹ عضو دارد.

رویترز می‌گوید هم اکنون جمهوری‌خواهان ۵۲ کرسی سنا و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی سنا را در اختیار دارند، ولی احتمالا دموکرات‌ها رویکردی شبیه به جمهوری‌خواهان در سال گذشته را در پیش بگیرند. جمهوری‌خواهان در زمان مدیریت باراک اوباما با تاکتیک‌های مختلف سد راه طرح‌های وی می‌شدند. سوال مهم این است آیا دموکرات‌ها به حضور این قاضی محافظه‌کار راضی خواهند شد یا نه؟ این احتمال وجود دارد که به علت غالب شدن محافظه‌کاران در دیوان‌عالی این کشور دموکرات‌ها سنگ‌اندازی‌هایی بر سر راه گورسوچ داشته باشند.

نیل گورسوچ در دانشگاه‌های هاروارد، کلمبیا و آکسفورد تحصیل کرده است.

قاضی نیل گورسوچ محبوب محافظه‌کاران و از مخالفان سرسخت سقط جنین و دگرباشان است. رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با رادیو CBN که به کلیسای پروتستان آمریکا نزدیک است، گفت: «گزینه او هر چند که صددرصد نظرات پروتستان‌ها را نمایندگی نمی‌کند، ولی مسیحیان او را دوست خواهند داشت.»

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود برای دستیابی به مقام ریاست‌جمهوری قول داده بود که در صورت پیروزی یک قاضی محافظه‌کار را بر مسند قضاوت فدرال بنشاند. مایک پنس، معاون ترامپ در تظاهرات سالانه مخالفان قانون آزادی سقط جنین نیز که روز ۲۸ ژانویه سال جاری میلادی برپا شد، گفت که ترامپ در نظر دارد، یک قاضی محافظه‌کار را برای اشغال این کرسی معرفی کند تا راه برای لغو قانون آزادی سقط جنین هموار شود.

مخالفان طرح ترامپ

ممنوعیت موقت در جهت ورود اتباع ۷ کشور از جمله ایران موجب شده است که مخالفان این طرح اعتراضاتی علیه آن داشته باشند. ترامپ مدعی است که اجرای این طرح موجب می‌شود آمریکا به نقطه‌ای امن تبدیل شود. این در حالی است که یک نظرسنجی نشان می‌دهد تنها یک سوم آمریکایی‌ها معتقدند طرح ترامپ کشور آمریکا را امن نگه می‌دارد. پس از فرمان اجرایی ترامپ، رویترز به همراه موسسه ایپسوس یک نظرسنجی برگزار کرده است که نتایج آن نشان می‌دهد یک سوم آمریکایی‌ها از فرمان اجرایی ترامپ استقبال کرده‌اند. در این نظرسنجی ۳۱ درصد مردم گفته‌اند با اجرای فرمان ترامپ آمریکا «بیشتر امن» خواهد شد. ۳۳ درصد اعلام کرده‌اند که آمریکا «کمتر امن» خواهد شد و ۳۳ درصد دیگر هم گفته‌اند هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. برخی جمهوری‌خواهان مخالف اجرای فرمان ترامپ هستند زیرا این فرصت به افراطی‌ها داده می‌شود تا علیه آمریکا تبلیغ کنند و سربازان بیشتری را به خدمت بگیرند.

جان مک‌کین، سناتور آریزونا و لیندسی گراهام سناتور کالیفرنیا در یک کنفرانس خبری مشترک با انتقاد از طرح ترامپ گفتند: «این فرمان اجرایی این سیگنال را می‌فرستد که آمریکا خواهان ورود مسلمانان به کشورش نیست.» البته در نظرسنجی‌های ترامپ مشخص شده است که ۵۱ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند «به‌طور قوی» از فرمان اجرایی ترامپ «حمایت» می‌کنند اما در میان دموکرات‌ها ۵۳ درصد «به شدت مخالف» فرمان ترامپ هستند. همچنین در این نظرسنجی‌ها دموکرات‌ها ۳ برابر بیشتر از جمهوری‌خواهان خواستار از سرگیری پذیرش مهاجر و پناهجو هستند و جمهوری‌خواهان نیز ۳ برابر بیشتر از دموکرات‌ها اعتقاد داشتند که برای مبارزه با تروریسم باید راه ورود کشورهای مسلمان را به آمریکا بست. چریل هافمن، یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به رویترز می‌گوید: من خوب می‌دانم که کشور ما توسط مهاجران ساخته شده است اما من نگران حضور پناهجوها هستم، آیا آنها باید با مالیات‌هایی که ما می‌پردازیم حمایت شوند؟

با این حال بیشتر آمریکایی‌ها این عقیده را دارند که آمریکا نباید تنها برای مسیحیان باشد. در نظرسنجی اخیر ۵۶ درصد از مردم، ۷۲ درصد از دموکرات‌ها و ۴۱ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند درهای آمریکا نباید تنها به روی مسیحیان باز و راه را روی مسلمانان بسته باشد.

تنش‌ها بین آمریکا و اروپا بالا می‌گیرد؟

همزمان با اوج گرفتن نگرانی‌ها در آمریکا، در داخل اروپا نیز نگرانی‌ها درخصوص ریاست‌جمهوری ترامپ به وجود آمده است. به گزارش رویترز اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریاست‌جمهوری ترامپ برای اروپا یک «تهدید» محسوب می‌شود و هرکس آشکارا و در خفا به این موضوع اذعان دارد. در این زمینه برخی می‌گویند که صحنه برای بالا گرفتن تنش بین آمریکا و اروپا آماده شده است. دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه فهرستی از تهدیدهای اتحادیه اروپا تهیه کرد که در آن نام دونالد ترامپ در کنار چین، روسیه، تروریسم و افراط‌گرایی قرار گرفته است. رئیس شورای اتحادیه اروپا می‌گوید که مقامات این اتحادیه درخصوص مدیریت ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده «به شدت نگران» هستند. تاسک در این‌خصوص نامه‌ای به اعضای اتحادیه اروپا نوشته و در آن گفته است: «تغییرات در واشنگتن اتحادیه اروپا را در موقعیت دشواری گرفتار کرده است، موقعیت جدیدی که در آمریکا پیش‌آمده دیپلماسی ۷۰ ساله آمریکا را زیر سوال برده است.»

تاسک گفته است که ترامپ اتحادیه اروپا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. تاسک با استناد به سخنان ترامپ مبنی بر اینکه ناتو مضحکه است یا اتحادیه اروپا آلت‌دست آلمان است، می‌گوید که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا این اتحادیه را جدی نمی‌گیرد. به اعتقاد تاسک سخنان ترامپ نه‌تنها به اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند، بلکه اجازه می‌دهد تا روسیه از این سخنان بیشترین سوءاستفاده را بکند. در تحقیقاتی که اعضای این شورا انجام داده‌اند، می‌گویند این تنها ترامپ نیست که مایه نگرانی اتحادیه اروپا است. به استناد تحقیقات این شورا، استیفن بانون یکی از اعضای تیم ترامپ که به فاشیست و نازیست آمریکایی معروف است، همپای رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده جزو نگرانی‌های عمده اتحادیه اروپا معرفی شده است. تاسک می‌گوید که بانون یک سایت فاشیستی به نام «Breitbart News» دارد و وی قصد دارد تا دامنه فعالیت‌های این سایت را تا اتحادیه اروپا بگستراند.

«فران بورول» یکی از اعضای شورای آتلانتیک در این‌باره می‌گوید: بانون یک چالش اساسی برای اتحادیه اروپا است. او با پوپولیست‌ها و سیاستمداران افراطی اروپا از جمله ماری لوپن، رهبر جبهه ملی و عمه او مارین رابطه بسیار خوبی دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند که احتمالا ترامپ رابطه کشورش را با اتحادیه اروپا از نو خواهد نوشت و تغییراتی در آن ایجاد خواهد کرد، که در نهایت به بی‌ثباتی در رابطه دو طرف ختم خواهد شد. استفان لهن یکی از دیپلمات‌های سابق این اتحادیه که اتریشی است و در حال‌حاضر نیز برای کارنگی اروپا فعالیت می‌کند، می‌گوید: «شاید برخی انتظار نداشتند که تاسک با این زبان دراماتیک به اعضای اتحادیه اروپا نامه بنویسد. او خیلی نگران است و من می‌دانم چرا. سیاست‌های ترامپ درخصوص اتحادیه اروپا بی‌سابقه است.» او ادامه می‌دهد: «هر بریتانیایی و اروپایی این اعتقاد را دارد که آمریکا باید در هر بحران بین‌المللی نقش رهبری ایفا کند. حالا اما شما با یک رئیس‌جمهوری طرف هستید که اگر اتحادیه اروپا تکه‌تکه هم شود، برایش مهم نیست.»