ستایش از بایدن در واشنگتن

دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه باراک اوباما با اعطای نشان «آزادی» ریاست جمهوری به معاون خود، او و تمام حاضران در مراسم را شگفت‌زده کرد. اوباما در یکی از مراسم کاخ سفید، بالاترین نشان مردمی آمریکا را بر گردن جو بایدن آویخت، اقدامی که باعث جاری شدن اشک‌های بایدن شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، اوباما در این مراسم خطاب به معاون خود این‌گونه سخن گفت: «به‌خاطر وفاداری به مردم آمریکا، به‌خاطر عشقت به این کشور و به‌خاطر عمری سراسر خدمت که برای نسل‌ها باقی خواهد ماند، از دستیارم می‌خواهم تا روی صحنه بیاید. در آخرین روزهایم به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مفتخرم تا بالاترین نشان مردمی کشور- مدال «آزادی» ریاست‌‌جمهوری - را به او اعطا کنم.» بایدن با شنیدن این سخنان پشت خود را به جمعیت کرد و با دستمالی که در جیب خود داشت اشک‌هایی را که از چشمانش جاری شده بود پاک کرد.

قبل از اعطای این نشان، باراک اوباما با ایراد سخنانی به ستایش از بایدن، همسرش (دکتر جیل بایدن)، فرزندانش و نوه‌هایش پرداخت: «انتخاب بایدن به‌عنوان معاون دوران ریاست‌جمهوری خود به هشت سال پیش بازمی‌گردد. این انتخاب بهترین گزینه ممکن بود، نه تنها برای من بلکه برای تمام مردم آمریکا. بایدن فردی فوق‌العاده با تجربه‌ای عالی در خدمت به مردم است. به عقیده من بایدن بهترین معاون و شیر تاریخ آمریکا است. خانواده بایدن یکی از خانواده‌هایی است که آمریکا را ساخته‌اند. به همین دلیل خانواده من افتخار می‌کنند که ما را هم بایدن‌ها بنامند.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دو دوره ریاست جمهوری در کنار هم بودن باعث شده تا ما برای همیشه یک خانواده شویم. اوباما در بخش دیگری از سخنانش در مورد بایدن گفت: «شناختن جو بایدن به معنای شناختن عشق بدون تظاهر، خدمت بدون منت و ایفای نقشی تمام عیار در زندگی است.»

برگزاری این مراسم درحالی بود که هر دوی این افراد آماده می‌شوند تا با کاخ سفید وداع کنند، چراکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، ۲۰ ژانویه سکان هدایت دولت آمریکا را در دست می‌گیرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، نمی‌شد گفت که همکاری اوباما و بایدن، این زوج عجیب، همیشه به لحاظ سیاسی یا شخصی خوب از کار درمی‌آمد. اوباما رویکردی خونسرد و منضبط در سیاست از خود نشان می‌داد اما معاون او فردی عجول و احساساتی بود.

به گزارش تایم، بایدن که در طول اعطای این نشان بسیار احساساتی شده و اشک از چشمانش جاری شده بود، این مدال را پذیرفت اما گفت که لیاقت دریافت چنین نشانی را ندارد. او گفت: «اعطای چنین مدالی نشان‌دهنده بزرگی روح شما است. لیاقت دریافت این مدال را ندارم و می‌دانم که چنین اقدامی از قلب رئیس‌جمهور می‌آید. این را نمی‌گویم تا پاسخی به تمجیدهای شما داده باشم. در میان رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا و در میان تمام افرادی که تاکنون با آنها آشنا شده‌ام، شما از معدود کسانی هستید که صداقت، نجابت و حس‌ همدردی‌ بی‌بدیلی دارید.» بایدن که از اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار شگفت‌زده شده بود، گفت که هیچ اطلاعی از این کار اوباما نداشت. او گفت تصور می‌کرده که در یک مهمانی‌ که خانواده اول کشور آن را ترتیب داده‌اند شرکت خواهد کرد. او همچنین گفت که بعد از اتمام دوران معاونتش، به فعالیتش در حزب دموکرات آمریکا ادامه خواهد داد.

قبل از برگزاری این مراسم، جو بایدن مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشت و طی آن ترامپ را به‌خاطر صحبت‌هایی انتقادی‌ که نسبت به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا داشت به‌شدت سرزنش کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، مدالی که باراک اوباما به معاون خود اعطا کرد، بالاترین نشان مردمی آمریکا است که در سال ۱۹۶۳ از سوی جان‌اف کندی معرفی شد. از تاریخ معرفی این مدال تاکنون، تنها دو نفر موفق به دریافت آن شده‌اند: کالین پاول (وزیر خارجه سابق) و السورث بانکر (سفیر سابق آمریکا در ویتنام).