دنیای اقتصاد: یکی از کهنه سربازان جنگ عراق در فرودگاه «فورت لودردال» در فلوریدای آمریکا با بیرون آوردن اسلحه‌ای از ساک همراه خود ۵ نفر را کشت. «جورج پیرو» نماینده ویژه مسوول دفتر FBI در میامی گفت «استبان سانتیاگو» ۲۶ ساله، پس از دستگیری مورد بازجویی قرار گرفت. او می‌گوید انتظار این است که این جوان ۲۶ ساله در دادگاه فدرال محاکمه شود.

به گزارش رویترز، سانتیاگو که قبلا در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد، در فرودگاه ناگهان اسلحه خود را بیرون می‌آورد و ۵ کشته و ۱۳ زخمی بر جای می‌گذارد. «چیپ لامارکا»، کمیسیونر منطقه «برووارد» در توییتر خود نوشت: «این جوان مسلح قصد داشت برای مسلح کردن دوباره اسلحه خود به توالت برود.» شاهدان عینی به MSNBC گفتند که او زمانی دست از تیراندازی کشید که گلوله‌هایش تمام شد. رویترز می‌افزاید ویدئوهای موبایلی که از رسانه‌های اجتماعی پست شد مسافرانی را نشان می‌دهد که زانو زده و برخی روی زمین خوابیده بودند. شاهدان عینی می‌افزایند این جوان هنگام تیراندازی تی‌شرت «جنگ ستارگان» به تن داشت و هچ سخنی نمی‌گفت. رویترز می‌نویسد غیر از کشته و زخمی‌ها، تعدادی هم به دلیل فشارهای روحی و عصبی یا شکستگی استخوان روانه بیمارستان شدند.

یکی از مقام‌های قضایی آمریکا به رویترز می‌گوید سانتیاگو در ماه نوامبر اعلام کرده بود که «ذهن او از سوی سیستم اطلاعاتی آمریکا کنترل می‌شد.» این مقام می‌افزاید به او دستور داده بودند ویدئوهای «دولت‌اسلامی» را مشاهده کند. پنتاگون می‌گوید او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ در گارد ملی پورتوریکو و آلاسکا خدمت کرده و همزمان از ۲۳ آوریل ۲۰۱۰ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۱ هم در عراق بوده است. او یکی از نیروهای حرفه‌ای و کارکشته بود که پیش از انتقال به بخش ذخیره در اوت گذشته چندین تقدیرنامه نظامی به‌دست آورده بود. رویترز می‌نویسد حمل اسلحه و فشنگ در هواپیما براساس قوانین TSA به این شرط مجاز است که در بسته‌های مهر و موم شده و در داخل ساک یا چمدان نگه داشته شود.

با این حال، در سال‌های اخیر چندین مرتبه تیراندازی‌های جمعی گزارش شده است. برخی از این تیراندازی‌ها متاثر از شبه‌نظامیان و افراط‌گرایان اسلامی است و برخی دیگر از سوی کسانی انجام می‌گیرد که دارای بیماری‌ها و اختلالات روحی هستند.فرودگاه مذکور دومین فرودگاه بزرگ در فلوریدای جنوبی است و به‌عنوان دروازه‌ای میان قاره‌ای عمل می‌کند. مرگبارترین حمله تروریستی در آمریکا در ژوئن گذشته رخ داد که در آن ۴۹ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند.

دانستنی‌هایی در مورد حادثه فرودگاه فلوریدا

سی‌ان‌ان در گزارشی به سیر حادثه پرداخته و اطلاعات خاصی در مورد ضارب داده است. بر این اساس برخی منابع می‌گویند او به تنهایی دست به عمل زد در حالی که رویترز می‌افزاید همسر و مادر همسر او هم در زمره همراهان او بودند اما تیراندازی باعث شد آنها بگریزند و هدف گلوله‌های وی قرار بگیرند. سانتیاگو اکنون در بازداشتگاه فدرال است و قرار است فردا محاکمه‌اش در کانتی برووارد شروع شود. به گزارش سی‌ان‌ان او در گذشته دو اسلحه برای روز مبادا خریده بود. همچنین سابقه کیفری سانتیاگو در آلاسکا شامل سه نوع جرم بود: در سال ۲۰۱۵ فاقد بیمه بود؛ تخلف عبور از چراغ قرمز در سال ۲۰۱۵ و اتهام شرارت که موجب وارد آوردن خسارتی ۵۰ دلاری در سال ۲۰۱۶ شد. او پیش از پیوستن به گارد ملی ارتش در آلاسکا به‌عنوان نیروی ذخیره مشغول به خدمت بود.

برخی می‌گویند او ارتباطی با تروریسم ندارد اما برخی دیگر از گزارش‌ها به نقل از «مقام‌های آمریکایی» می‌افزایند که وقتی از سوی مقام‌های اطلاعاتی تحت‌فشار قرار گرفت تا ویدئوهای داعش را مرور کند، در عملیات‌های خود از این گروه الهام گرفته است. با این حال، این احتمال تقریبا مسلم است که او ارتباطی با داعش نداشت فقط تحت‌تاثیر فیلم‌های این گروه قرار گرفته بود.