دنیای اقتصاد: سناتور جان مک کین معتقد است: هک اطلاعات انتخابات از سوی روسیه تهدیدی برای آمریکا است و دموکراسی آمریکا را نابود می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، جان مک کین اعتقاد دارد که واکنش آمریکا به حملات سایبری قانع‌کننده نبوده و آمریکا در این خصوص کاملا فلج شده است.

در این راستا جان مک‌کین، جمهوری‌خواه ایالت آریزونا و رئیس کمیته دفاعی سنای آمریکا بار دیگر خواهان تشکیل یک «کمیته انتخاباتی» شد تا تحقیقات در مورد هک ایمیل‌های دموکرات‌ها از سوی روس‌ها به منظور کمک به نامزد جمهوری‌خواهان را آغاز و پیگیری کند. مک‌کین در این باره گفت: چنین اقداماتی نشانه‌ای از احتمال از بین رفتن نظم جهانی است که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد؛ نظمی که باعث ایجاد یکی از صلح آمیزترین دوره‌های تاریخی جهان شد. وی ادامه داد: ما شاهد آسیب‌دیدن این نظم هستیم و این ناشی از شکست قاطعانه رهبری آمریکا است. وقتی آمریکا رهبری نمی‌کند، بسیار افراد بد دیگری هستند که این کار را بکنند.

با این حال تاکنون درخواست‌های مک‌کین از سوی میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان که از ادامه تحقیقات در این زمینه حمایت کرده‌اند، رد شده است چراکه این افراد معتقدند بهتر است تحقیقات از سوی کمیته‌های موجود در سنا و مجلس نمایندگان انجام گیرد. مک کین برای اینکه بتواند دو حزب را نزدیک به یکدیگر کند سوای درخواستش از رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره، در نامه‌هایی جداگانه از دموکرات‌های برجسته‌ای همچون لیندسی گراهام، چاک شومر و جک رید نیز خواسته به اقدام مقابل روسیه بپیوندند.

مک‌کین در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: این یک مساله جدی است. اگر آنها می‌توانند در روند انتخابات خللی ایجاد کنند می‌توانند دموکراسی را نیز از بین ببرند، دموکراسی که بر انتخابات آزاد و عادلانه مبتنی است. وی همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر مسوولیت امنیت سایبری بسیار گسترده است: مسوولیت‌های سایبری در سنا تقریبا چهار کمیته را در بر می‌گیرد و هریک از کمیته‌ها کار خود را می‌کند، اما صراحتا بگوییم که این کارآمدترین راه برای رسیدن به نتیجه نیست. در یک مصاحبه مک کین از رفتار آمریکا در قبال توقیف زیردریایی از سوی چین، آزادسازی حلب به‌دست روسیه و هک انتخابات آمریکا به شدت انتقاد کرد. مک کین در این خصوص گفت: ما نیاز به یک کمیته منتخب داریم. ما باید به این قضیه پایان دهیم. ما باید بدانیم این هک چه مصیبت‌هایی به بار آورده و چه پیامدهای ضمنی دیگری داشته است. مک کین همچنین با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده از واکنش باراک اوباما نسبت به پوتین به شدت انتقاد کرد و گفت که پرزیدنت به پوتین تنها گفته است «بس کنید.» به اعتقاد رئیس کمیته سرویس‌های مسلحانه سنای آمریکا جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که روسیه در انتخابات ایالات‌متحده دخالت کرده و حملات سایبری داشته است. وی در این باره افزود: «سوال این است که میزان خسارت به آمریکا چقدر بوده و واشنگتن چه باید می‌کرده است؟ اما در مقابل ما کاملا فلج شده بودیم. مک کین مجددا با استهزای رفتار اوباما، تصریح کرد: من مطمئنم زمانی که باراک اوباما به پوتین گفته است که دیگر بس کنید، پوتین هم بلافاصله دست از حملات سایبری برداشته است. اما حقیقت این است که آنها هر روز علیه ما حملات سایبری دارند.»