خبرگزاری رویترز: نخست‌وزیر ایتالیا وعده داده است اگر پاسخ مردم در همه‌پرسی امروز قانون اساسی کشورش «آری» باشد، ایتالیا قوی‌ترین کشور اروپا خواهد شد. او که به دنبال محدود کردن اختیارات سنای کشورش است، وعده داده است که در صورت شکست استعفا دهد.

ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر جوان ایتالیا که زندگی سیاسی‌اش بلاتکلیف مانده است، در آخرین روز از کمپین پیش از برگزاری رفراندوم امروز، گفت که در صورت پیروزی کمپین اصلاحات قانون اساسی، ایتالیا قوی‌ترین کشور اروپا خواهد شد. در مقابل بازارهای مالی و سیاستمداران اروپا نگرانند که پیروزی کمپین «خیر» بی‌ثباتی سیاسی را تحریک کرده، آشوب‌ها را مجددا به بانک‌های لطمه‌دیده ایتالیا بازگرداند و منطقه یورو را به سمت بحران تازه‌ای سوق دهد. رنتزی جمعه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «به آینده خودتان فکر کنید و آینده‌ کودکانتان.» رنتزی وعده داده است که اگر ایتالیایی‌ها طرح او را برای کاهش نقش سنا و گرفتن اختیارات گسترده مقام‌های منطقه‌ای رد کنند، از قدرت کناره‌گیری کند. اپوزیسیون ایتالیا معتقد است اصلاحات مذکور توازن قوا را که یک ارزش دموکراتیک برای کنترل و نظارت است را کاهش می‌دهد.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که کمپین «خیر» احتمالا پیروز رفراندوم چهارم دسامبر است. با این حال رنتزی گفته است که به محض پیروزی، بودجه اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد و شرکای ایتالیا را مجبور می‌کند تا در مدیریت موج مهاجران و پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند، بیشتر کمک کنند.